El Conflicte: Causes, Conseqüències i Resolució
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,7 KB
El conflicte és una situació en què dues o més persones o grups s'enfronten per tenir interessos, necessitats, desitjos o valors diferents i incompatibles.
Característiques
És inevitable a causa dels interessos contraposats presents en els grups. Poden ser interns o externs a les persones i a l'organització. Per resoldre'l, cal fer servir estratègies adequades. Les seves conseqüències poden ser positives o negatives.
Causes
Canvis en l'estructura organitzativa de l'empresa, falta de coordinació entre persones o grups que depenen entre si, problemes de comunicació, estil de lideratge ineficaç, desconfiança entre la gent.
Conseqüències
Positives
- Estimula les persones a ser més creatives i a generar noves idees.
- Condueix a una comunicació més autèntica.
- Ajuda a alliberar emocions, estrès i ansietat.
- Les situacions competitives entre les persones milloren el seu esforç i la seva destresa.
Negatives
- Despeses jurídiques.
- Presa de decisions equivocades.
- Descens de la motivació laboral.
- Disminució del rendiment laboral i pèrdua de temps de treball.
Fases del Conflicte
Inicial
Hi ha una situació conflictiva latent que provoca incomoditat però encara no s'ha manifestat. En cas de negar aquest conflicte, es pot produir una crisi greu.
Conseqüències del Conflicte
Es produeixen situacions com símptomes de tensió i hostilitat mútues, presa de posició de les parts enfrontades, deteriorament de la comunicació, comprensió inadequada dels fets.
Maneig del Conflicte
El conflicte pot prendre dues vies: positiva (utilitza mètodes adequats com la negociació, la conciliació, la mediació o l'arbitratge que condueixen a acabar-lo), negativa (que deriva en violència i confrontació a causa de l'absència en els mètodes escollits per solucionar el conflicte).
Fase Final
Si el conflicte entra en vies de solució, la decisió presa és la correcta. Si el conflicte continua, s'imposa la seva anàlisi i es tornarà a repetir el procés.
Mètodes de Resolució entre les Parts Implicades
- Confrontació: Regeix la llei del més fort, sempre genera un guanyador i perdedor, i ocasiona més conflictes futurs. La vaga i el lockout són mitjans de confrontació i pressió.
- Negociació: Els acords entre empresaris i treballadors donen com a fruit els convenis col·lectius, resultat de la negociació col·lectiva entre el treballador i l'empresa.
Conflicte on Intervenen Persones Neutrals
Conciliació, mediació, arbitratge, justícia.
La Negociació de Superació del Conflicte
La negociació és el procés de resolució de conflictes entre dues parts o més. No és un acte únic sinó una successió d'accions que es desenvolupen en un espai de temps durant el qual les parts van modificant les seves demandes fins a arribar a un compromís acceptable per a tots.
Qualitats del Negociador
És flexible i sap escoltar. La comunicació és essencial en la negociació per detectar quins interessos busquen satisfer els altres. S'informa correctament dels aspectes que es creu que seran rellevants a l'hora de resoldre un conflicte i tancar un acord. No confia i revisa permanentment les dades que es manegen. Sap seduir, establir límits clars i emprar l'humor i altres factors relacionats amb l'emoció com a element de comunicació.
Fases de la Negociació
Planificació, presa de contacte, discussió, aprovació de les postures i tancament.