Condicionament Clàssic a l'Aula: Gestió de l'Ansietat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,05 KB

Competència: Reconeixement i Ús del Condicionament Clàssic a l'Aula

Abans d'iniciar una part del vostre disseny del projecte educatiu, decidiu observar el grup al qual va dirigit. Entre altres observacions, us crida l'atenció que hi ha un bon nombre d'estudiants que mostren preocupació quan han de realitzar els seus exercicis davant dels companys (ansietat d'execució).

Diagnostiqueu un condicionament clàssic pels símptomes fisiològics que heu detectat (respiració molt reduïda, expressió de temor, etc.) i decidiu dissenyar una sèrie d'activitats del tema triat per corregir aquest condicionament. Imagineu que us entrevisteu amb alguns d'ells per a descobrir els components del condicionament. ¿Què podria ser? ¿Com podria ser una de les activitats dissenyades per al descondicionament?

Aprenentatge Associatiu

L'aprenentatge es dona quan l'experiència d'interacció amb l'entorn genera un canvi en el coneixement o la conducta d'un individu. Pot ser un canvi deliberat o involuntari, correcte o incorrecte, conscient o inconscient, etc. Si el canvi es dona per maduració no es considera un aprenentatge; tampoc, si el canvi és temporal per causa d'una malaltia, fatiga, drogues o fam.

Els psicòlegs cognitius se centren en els processos mentals i canvis de coneixements, mentre que les teories conductistes se centren en el comportament i els efectes dels canvis externs sobre la conducta.

En l'aprenentatge associatiu es dona sempre contigüitat, és a dir, que les sensacions dels esdeveniments o els objectes coincideixen amb suficient freqüència. D'aquesta manera, quan ocorre una d'aquestes sensacions (estímul), l'altra també es recordarà (resposta).

Un tipus d'aprenentatge associatiu és el condicionament clàssic.

Condicionament Clàssic

  • Consisteix en l'aprenentatge de respostes emocionals o fisiològiques involuntàries: por, tensió muscular, etc.; són respostes anomenades reflexes perquè responen automàticament davant de determinats estímuls. Va ser descobert per Pavlov el 1920.
  • Aquest tipus d'aprenentatge associatiu permet entrenar persones i animals per reaccionar de determinada forma davant de determinats estímuls que abans eren neutres. D'aquesta manera, si un estímul incondicionat (quelcom que de forma natural produeix una reacció, anomenada resposta incondicionada) es presenta amb contigüitat i suficient freqüència respecte a un estímul neutre (quelcom que no produeix cap reacció), aquest estímul neutre es transformaria en un estímul condicionat que produiria una resposta condicionada (molt similar a la resposta incondicionada).
  • Moltes de les nostres reaccions emocionals es desencadenen davant d'estímuls que són aparentment nous, però que contenen algun element al qual es va associar en el passat una emoció o reacció fisiològica. Aquest aprenentatge pot ser adaptatiu i útil o, al contrari, una dificultat per a l'aprenentatge i per a la vida.

Entradas relacionadas: