Conceptualització i Model d'Atenció dels Serveis Socials Bàsics (L 12/2007)
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,99 KB
Conceptualització dels Serveis Socials Bàsics (Llei 12/2007)
Definició: Els serveis socials bàsics (SSB) són garantits per a totes les persones, especialment per a aquelles que necessiten ajuda i suport per fer front a situacions de necessitat personal bàsica.
Característiques Essencials dels SSB
- Són el primer nivell d'atenció del sistema públic de Serveis Socials.
- Garanteixen la màxima proximitat als usuaris i als àmbits familiars i socials.
- S’organitzen territorialment i són competència de l’administració local (Ajuntaments/Consells Comarcals), d'acord amb la LSS i la LRSAL. L'organització territorial es basa en les Àrees Bàsiques de Serveis Socials (ABSS).
La proximitat és el tret definitori dels SSB.
Respostes i Equips d'Atenció
- Respostes en el medi natural de convivència: S'ofereixen en l’àmbit propi de la convivència i la relació dels destinataris del servei, incloent-hi el Servei d'Atenció Domiciliària (SAD), menjadors socials, centres oberts, allotjaments temporals i prestacions econòmiques.
- Equip Bàsic d’Atenció Social (EBAS): Es caracteritza per la polivalència, el treball comunitari i la prevenció.
- Equips multidisciplinaris: Han de fomentar el treball i la metodologia interdisciplinàries.
Funcions Clau dels Serveis Socials Bàsics
- Detectar situacions de necessitat i realitzar valoracions i diagnòstics socials, socioeducatius i sociolaborals.
- Dur a terme les intervencions necessàries, la prevenció i el tractament social o socioeducatiu, i fer-ne l’avaluació.
- Informar, orientar i assessorar els usuaris.
- Proposar, establir i revisar el Pla Individualitzat d'Atenció (PIA) o el Pla Individualitzat de Renda Mínima d'Inserció (PIRMI).
- Intervenir en els nuclis i xarxes familiars o convivencials en situació de risc social.
- Impulsar projectes grupals, comunitaris i programes transversals adreçats als grups més vulnerables.
- Prestar i gestionar els serveis i prestacions d'aquest nivell (segons Cartera de Serveis i Contracte Programa).
- Coordinar-se amb els Serveis Socials Especialitzats (SSE), altres Sistemes de Benestar Social i el tercer sector social.
- Orientar l’accés als SSE.
- Aplicar protocols de prevenció i atenció (menors, violència, etc.).
- Informar, a petició de jutges i fiscals, en causes judicials, incloent-hi peritatges.
Model d’Atenció dels Serveis Socials Bàsics
El model d'atenció se sustenta en tres pilars bàsics: els individus, les famílies i l’entorn on viuen.
Dimensions Clau del Circuit d’Atenció
a) L'Individu
- La persona ha de ser protagonista del seu itinerari vital.
- Es prioritza el treball per a la capacitació de les persones.
- La persona es concep com un “individu en relació”, en interacció amb el seu entorn més pròxim (la família i la comunitat). El subjecte social és un subjecte en relació.
- Visió holística i integrada de la persona. L’individu es concep com un tot.
- Articulació dels diferents nivells de suport i atenció social per garantir el contínuum de l’atenció.
- Perspectiva socioeducativa i psicosocial de la persona.
b) La Família
- Perspectiva ecològico-familiar i sistèmica i relacional.
- El cicle vital familiar com a element estructurador i articulador dels itineraris de suport social.
- El suport a les famílies és una dimensió prioritària en la planificació de l’atenció social i en les intervencions professionals.
c) L'Entorn
- Perspectiva ecològica de l’acció social.
- Consideració de la dinàmica social com un conjunt de factors multicausals, canviants i de difícil predicció, que s’influeixen mútuament.
- L’enfocament proactiu i preventiu.
- La transversalitat com a eix de treball bàsic intersistemes.
- Rellevància de les respostes de proximitat.
- El paper central de la pràctica comunitària i la xarxa.
El Circuit d'Atenció dels SSB
El circuit d’atenció és el conjunt d’accions professionalitzades que s’organitzen internament per tal d’assegurar el millor funcionament per a l’atenció social a les persones i famílies.
El circuit es defineix per les següents característiques:
- Prioritza l’accés fàcil, sent la porta d’entrada al sistema.
- És concebut com un contínuum d’atenció.
- Diferencia les unitats professionals que conformen l’estructura del circuit d’atenció.
- Integra la dimensió individual i familiar, la grupal i la comunitària.
- És de proximitat i està emmarcat en l’entorn.
- Està orientat cap a la transversalitat per tal d’assegurar una articulació eficaç de la xarxa.