Conceptualització i Model d'Atenció dels Serveis Socials Bàsics (L 12/2007)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,99 KB

Conceptualització dels Serveis Socials Bàsics (Llei 12/2007)

Definició: Els serveis socials bàsics (SSB) són garantits per a totes les persones, especialment per a aquelles que necessiten ajuda i suport per fer front a situacions de necessitat personal bàsica.

Característiques Essencials dels SSB

  • Són el primer nivell d'atenció del sistema públic de Serveis Socials.
  • Garanteixen la màxima proximitat als usuaris i als àmbits familiars i socials.
  • S’organitzen territorialment i són competència de l’administració local (Ajuntaments/Consells Comarcals), d'acord amb la LSS i la LRSAL. L'organització territorial es basa en les Àrees Bàsiques de Serveis Socials (ABSS).

La proximitat és el tret definitori dels SSB.

Respostes i Equips d'Atenció

  • Respostes en el medi natural de convivència: S'ofereixen en l’àmbit propi de la convivència i la relació dels destinataris del servei, incloent-hi el Servei d'Atenció Domiciliària (SAD), menjadors socials, centres oberts, allotjaments temporals i prestacions econòmiques.
  • Equip Bàsic d’Atenció Social (EBAS): Es caracteritza per la polivalència, el treball comunitari i la prevenció.
  • Equips multidisciplinaris: Han de fomentar el treball i la metodologia interdisciplinàries.

Funcions Clau dels Serveis Socials Bàsics

  1. Detectar situacions de necessitat i realitzar valoracions i diagnòstics socials, socioeducatius i sociolaborals.
  2. Dur a terme les intervencions necessàries, la prevenció i el tractament social o socioeducatiu, i fer-ne l’avaluació.
  3. Informar, orientar i assessorar els usuaris.
  4. Proposar, establir i revisar el Pla Individualitzat d'Atenció (PIA) o el Pla Individualitzat de Renda Mínima d'Inserció (PIRMI).
  5. Intervenir en els nuclis i xarxes familiars o convivencials en situació de risc social.
  6. Impulsar projectes grupals, comunitaris i programes transversals adreçats als grups més vulnerables.
  7. Prestar i gestionar els serveis i prestacions d'aquest nivell (segons Cartera de Serveis i Contracte Programa).
  8. Coordinar-se amb els Serveis Socials Especialitzats (SSE), altres Sistemes de Benestar Social i el tercer sector social.
  9. Orientar l’accés als SSE.
  10. Aplicar protocols de prevenció i atenció (menors, violència, etc.).
  11. Informar, a petició de jutges i fiscals, en causes judicials, incloent-hi peritatges.

Model d’Atenció dels Serveis Socials Bàsics

El model d'atenció se sustenta en tres pilars bàsics: els individus, les famílies i l’entorn on viuen.

Dimensions Clau del Circuit d’Atenció

a) L'Individu

  • La persona ha de ser protagonista del seu itinerari vital.
  • Es prioritza el treball per a la capacitació de les persones.
  • La persona es concep com un “individu en relació”, en interacció amb el seu entorn més pròxim (la família i la comunitat). El subjecte social és un subjecte en relació.
  • Visió holística i integrada de la persona. L’individu es concep com un tot.
  • Articulació dels diferents nivells de suport i atenció social per garantir el contínuum de l’atenció.
  • Perspectiva socioeducativa i psicosocial de la persona.

b) La Família

  • Perspectiva ecològico-familiar i sistèmica i relacional.
  • El cicle vital familiar com a element estructurador i articulador dels itineraris de suport social.
  • El suport a les famílies és una dimensió prioritària en la planificació de l’atenció social i en les intervencions professionals.

c) L'Entorn

  • Perspectiva ecològica de l’acció social.
  • Consideració de la dinàmica social com un conjunt de factors multicausals, canviants i de difícil predicció, que s’influeixen mútuament.
  • L’enfocament proactiu i preventiu.
  • La transversalitat com a eix de treball bàsic intersistemes.
  • Rellevància de les respostes de proximitat.
  • El paper central de la pràctica comunitària i la xarxa.

El Circuit d'Atenció dels SSB

El circuit d’atenció és el conjunt d’accions professionalitzades que s’organitzen internament per tal d’assegurar el millor funcionament per a l’atenció social a les persones i famílies.

El circuit es defineix per les següents característiques:

  1. Prioritza l’accés fàcil, sent la porta d’entrada al sistema.
  2. És concebut com un contínuum d’atenció.
  3. Diferencia les unitats professionals que conformen l’estructura del circuit d’atenció.
  4. Integra la dimensió individual i familiar, la grupal i la comunitària.
  5. És de proximitat i està emmarcat en l’entorn.
  6. Està orientat cap a la transversalitat per tal d’assegurar una articulació eficaç de la xarxa.

Entradas relacionadas: