Conceptos Fundamentales y Propuestas de Karl Marx
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en español con un tamaño de 3,9 KB
Karl Marx: Conceptos Fundamentales y Propuestas
Pensamiento y Metodología
Marx fa ciència, fugint de la idea de la ideologia. Per a Marx, la ideologia deforma la realitat.
Marx el que fa és estudiar allò important de la història, les relacions laborals, fugint de la història de les idees (ja que la ideologia deforma la realitat).
La metodologia dialèctica. Deixeble de Hegel. De cada tesi esdevé una antítesi, i així successivament.
Partint de la idea hegeliana d’amo i esclau.
La Superestructura
La superestructura: Allò que ha de desaparèixer: Religió, Filosofia. Per a ell, si estudiem l'evolució de les idees, no parlen d’allò que és convenient.
Educació liberal. Ja que no es centra en allò essencial, perquè tot estarà centrat en el treball.
La religión es el opio del pueblo. En la superestructura hi ha totes les qüestions que distreuen els éssers d’allò important: les condicions laborals. La superestructura aliena els individus de les seves necessitats laborals.
La Infraestructura
La infraestructura: Per mantenir la superestructura és necessària la infraestructura. Totes les institucions i els sabers que tenen a veure amb un correcte anàlisi de les forces de producció.
La Educación Marxista
La educació marxista:
- Allò prioritari és l'educació en el treball.
El concepte classe social és marxista. Hem de fer un sistema educatiu per abolir les classes socials.
Classes Socials
Identifica les següents classes socials:
- Aristocràcia.
- Burgesia.
- Proletariat.
- Lumpenproletariat.
La classe social, el proletariat, serà propietària de tot.
El Estado y la Dictadura del Proletariado
Estat → Dictadura del proletariat.
Si la democràcia liberal és una idea del capitalisme, Marx s’ha d’oposar a tot.
Obras Clave
1847 → Manifiesto Comunista.
El Capital: 1867.
Propuestas para la Transformación Social
Para los más progresivos mencionaremos unas cuantas, susceptibles, sin duda, de ser aplicadas con carácter más o menos general, según los casos.
- Expropiación de la propiedad inmueble y aplicación de la renta del suelo a los gastos públicos.
- Fuerte impuesto progresivo.
- Abolición del derecho de herencia.
- Confiscación de la fortuna de los emigrados y rebeldes.
- Centralización del crédito en el Estado por medio de un Banco nacional con capital del Estado y régimen de monopolio.
- Nacionalización de los transportes.
- Multiplicación de las fábricas nacionales y de los medios de producción, roturación y mejora de terrenos con arreglo a un plan colectivo.
- Proclamación del deber general de trabajar; creación de ejércitos industriales, principalmente en el campo.
- Articulación de las explotaciones agrícolas e industriales; tendencia a ir borrando gradualmente las diferencias entre el campo y la ciudad. Això esdevindria en l'articulació dels soviets. Fins arribar a la gran articulació, l’estat soviètic “estat de soviets”.
La Unidad de Análisis
La unitat d’anàlisi sempre és l’individu.
El Concepto de Soviet
Soviet: Comunitat autogestionada: Colònia Gorki de A. Makarenko.
Educación y Trabajo Infantil
10. Educación pública y gratuita de todos los niños. Prohibición del trabajo infantil en las fábricas bajo su forma actual.
Régimen combinado de la educación con la producción material, etc.
Treball infantil però des del món educatiu. Els infants combinaven treball i escolarització. Per a ell, el treball dignifica; no estava d’acord amb l'explotació, però sí amb el treball.