Conceptes de Temps, Canvi i Fonts Històriques: Una Perspectiva Didàctica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,47 KB

El Temps i el Canvi: Conceptes Fonamentals

Qualitats i Direccionalitat del Temps

  • Qualitats del temps: Irreversibilitat, indissolubilitat de l'espai, relativitat, multiplicitat.
  • Direccionalitat del temps: Lineal, cíclic.

Tipologies i Delimitacions del Temps

  • Tipologies o formes del temps: Temps còsmic, atmosfèric, personal, biològic, social, religiós.
  • Delimitacions del temps i la seva comprensió: Finit/infinit, objectiu/subjectiu.

Categories de la Temporalitat Humana

  • Passat: Memòria (específica, ètnica, artificial, individual, col·lectiva), record.
  • Present: Instant, història immediata, recent.
  • Futur: Mil·lenarisme/messianisme, escatologia/apocalíptica, prospectiva, utopia.

El Canvi: Amplitud, Impacte i Velocitat

Canvi, durada (curta i llarga), estructura/conjuntura, diacronia/sincronia, successió, evolució/revolució, ritme/intensitat, freqüència, simultaneïtat.

Qualitats del Canvi segons les Conseqüències

Cicles/crisis, ordre/desordre, continuïtat/permanència, progrés, creixement/desenvolupament, modernitat, transició/transformació, decadència.

Domini i Gestió del Temps

Com a coneixement i com a poder. Mesura física del temps (cronologia, calendari, rellotge). Com a construcció del futur (reestructuració del temps, distribució del temps, causalitat/intencionalitat de l'explicació històrica). Ordenació dels esdeveniments (periodització).

Conceptes Sociodemogràfics Aplicats

Aquests conceptes s'apliquen sovint en l'anàlisi social i demogràfica (Exemples referits a Catalunya):

  • Irracionalitat - Racionalitat: Quanta gent som a Catalunya?
  • Identitat - Alteritat: Situar Catalunya dins la península.
  • Continuïtat o Canvi: És molta la diferència entre els naixements que hi havia abans i avui en dia?
  • Diferenciació: Viu més gent a Catalunya que a altres llocs?
  • Conflicte de valors i creences: Quina és la religió més practicada a Catalunya?
  • Interrelació: Amb quins llenguatges ens podem comunicar a Catalunya?
  • Organització social: Quin tipus d'institucions hi ha a Catalunya?

Les Fonts Primàries en la Història

Definició de Fonts Primàries

Les fonts primàries són fonts d'informació històrica elaborades a la mateixa època que els fets que estem estudiant, per persones que els van viure d'una manera directa.

Tipologies de Fonts Primàries

  • Fonts materials: Construccions, restes arqueològiques i humanes, eines de treball, elements de la vida quotidiana.
  • Fonts grafico-documentals: Documents públics, privats, personals, premsa i literatura.
  • Fonts estadístiques: Preus, salaris, censos.
  • Fonts iconogràfiques clàssiques: Pintura, escultura, gravats, complements artístics.
  • Fonts audiovisuals contemporànies: Fotografia, cinema, ràdio.
  • Fonts cartogràfiques: Mapes de l'època.
  • Fonts orals: Vídeo, àudio.

Conclusions Pedagògiques sobre les Fonts

Hem de presentar el coneixement històric com un coneixement discutible. Les fonts primàries faciliten la motivació de l'alumnat, la qual cosa fa indirectament que entrin a l'interior del contingut problemàtic de la disciplina amb major rapidesa i menor dificultat. En el pitjor dels casos, les fonts primàries poden tenir una funció de convalidació i de verificació de tot allò que afirma el manual o el professorat. D'altra banda, les fonts no tenen sentit si no són interpretades i descodificades per construir una determinada visió del passat; en aquest sentit, les fonts mudes necessiten que algú les faci parlar. Les fonts primàries ens permeten ensenyar una altra història, diferent de la que fins ara ha estat la història general o tradicional.

Aportacions Pedagògiques Clau

M. Casas: Foment del Pensament Crític

Casas, M. proposa proporcionar situacions didàctiques que fomentin un pensament crític (formular preguntes, hipòtesis, sintetitzar, valorar idees...). Totes aquestes són habilitats cognitives d'ordre superior.

Els estudiants han d'identificar, situar, enumerar fets, esdeveniments... proporcionant la memorització de continguts mitjançant les habilitats cognitives d'ordre inferior. S'ha de donar més presència a la valoració i interpretació social fent ús del discurs justificatiu, a la comprensió de les motivacions dels agents socials i a la confrontació d'idees a través del discurs argumentatiu.

Santiesteban: L'Aprenentatge del Temps

Segons Santiesteban, el temps és un element present en la nostra vida. No cal donar respostes clau, sinó provocar preguntes.

Característiques del Temps (Santiesteban)

  • Relativitat
  • Multiplicitat
  • Indissoluble de l'espai
  • Irreversible

Per a l'aprenentatge del temps cal comprendre les relacions entre passat, present i futur. La perspectiva diacrònica implica un recorregut pel passat, posant l'accent en els canvis i la continuïtat.

Entradas relacionadas: