Conceptes Fonamentals de Psicologia i Neurociència: Guia Essencial

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,23 KB

Excitació i Respostes Fisiològiques

Manifestacions de l'Excitació

  • Acceleració del ritme cardíac
  • Tensió de la musculatura
  • Formigueig a l’estómac
  • Sequedat a la boca

Tipus de Respostes Fisiològiques

  • Associades a una pel·lícula de terror
  • Associades a l'avorriment
  • Associades a l'excitació sexual

El Detector de Mentides i Indicadors Fisiològics

  • Canvis en la respiració
  • Canvis en la pols
  • Pressió sanguínia
  • Suor

Expressió Emocional i Comunicació No Verbal

  • Desviar la mirada
  • Aguantar la mirada per mostrar domini (ex: sobre un animal)
  • Musculatura facial

Variacions Culturals en l'Expressió Emocional

  • Els gestos varien segons les diferents cultures.

Variables en l'Experimentació Psicològica

  • Agradables/Desagradables
  • Fortes/Fluixes
  • Llargues/Curtes

Emocions Bàsiques Reconegudes

  • Alegria
  • Tristesa
  • Por
  • Sorpresa
  • Excitació

Introducció a la Psicologia

Definició de Psicologia

La psicologia és una ciència relativament jove que estudia la conducta i els processos mentals. Utilitza mètodes científics per a l'estudi dels pensaments i accions de l'ésser humà.

Àmbits Principals de la Psicologia

  • Psicologia Experimental: Estudi en laboratori (ex: amb rates).
  • Psicofisiologia: Estudi en laboratori universitari.
  • Psicologia Evolutiva: Desenvolupament de la conducta humana al llarg de la vida.
  • Psicologia Clínica: Diagnòstic i tractament de malalties mentals.
  • Psicologia Escolar: Aborda problemes psicològics relacionats amb l'educació; rol del psicòleg escolar.
  • Psicologia Social: Estudi dels grups socials o mitjans de comunicació.
  • Psicologia Industrial o Laboral: Selecció de personal i dinàmiques laborals.
  • Psicologia de l'Esport: Gestió de situacions amb un alt grau de tensió en l'àmbit esportiu.

Mètodes d'Investigació en Psicologia

  • Descripció
  • Correlació
  • Experimentació

Fonaments de la Neurociència

L'Espai Sinàptic

L'espai entre neurones es coneix com a espai sinàptic.

Tipus i Funcions de les Neurones

  • Neurones Sensorials o Aferents: Porten informació de l'exterior cap a l'interior de l'organisme.
  • Neurones Motores o Eferents: Transmeten les ordres dels centres nerviosos als òrgans efectors.
  • Interneurones: Enllacen les neurones sensitives i les motores.

Tècniques per a l'Estudi del Cervell

  • Observacions clíniques
  • Manipulació del cervell
  • Electroencefalograma (EEG)
  • Tomografia Axial Computeritzada (TAC)
  • Tomografia per Emissió de Positrons (TEP)
  • Imatges per Ressonància Magnètica (IRM)

Controls Hormonals Essencials

  • Control de l'equilibri metabòlic (ex: batec del cor)
  • Control del creixement corporal
  • Control de l'activitat reproductora
  • Adaptació als canvis ambientals

Funció de l'Hipotàlem

L'hipotàlem controla l'organisme de dues maneres principals:

  • Desencadena l'activitat del sistema nerviós autònom.
  • Organitza la secreció d'hormones.

Categories de Receptors Sensorials

  • Exteroreceptors: Capten els estímuls exteriors.
  • Interoreceptors: Situats dins de les vísceres, detecten l'estimulació interna. La resposta sol ser una alteració visceral (ex: sensació de gana, set o benestar).
  • Propioceptors: Situats als músculs, tendons i articulacions; permeten la coordinació de moviments com caminar o córrer.
  • Nociceptors: Distribuïts per tot l'organisme, reaccionen davant d'estímuls nocius produint la sensació de dolor.

Aprenentatge i Intel·ligència

Programes de Reforç en l'Aprenentatge

  • De raó fixa
  • De raó variable
  • D'interval fix
  • D'interval variable

Conceptes Clau del Condicionament Clàssic

  • Estímul Neutre: Un xiulet (abans del condicionament).
  • Resposta Incondicionada: La salivació del gos (natural davant l'aliment).
  • Estímul Condicionat: El xiulet o la campana (després del condicionament).
  • Resposta Condicionada: La salivació del gos davant el xiulet o la campana.

Orígens dels Tests d'Intel·ligència: Francis Galton

Francis Galton és considerat un dels pioners dels tests d'intel·ligència, amb la idea que les persones ja presenten diferències significatives des del naixement.

Desenvolupament dels Tests d'Intel·ligència

Binet i Simon: Identificació d'Alumnes Lents

Alfred Binet i Théodore Simon van crear una guia per identificar els alumnes amb dificultats d'aprenentatge.

Lewis Terman i el Quocient Intel·lectual (QI)

Lewis Terman va desenvolupar el concepte de Quocient Intel·lectual (QI), una xifra resultant d'una fórmula basada en els conceptes d'edat mental (EM) i edat cronològica (EC), que és l'edat real de l'individu:

QI = (Edat Mental / Edat Cronològica) x 100

Existeixen dos tipus principals de tests d'intel·ligència: de rendiment i d'aptitud.

Les Escales Wechsler d'Intel·ligència

  • WPPSI (Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence): Per a preescolars i primària, entre 4 i 6 anys.
  • WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children): Per a nens entre 5 i 15 anys.
  • WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale): Per a adults a partir dels 15 anys.

Entradas relacionadas: