Conceptes Filosòfics d'Aristòtil i Descartes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,31 KB

ARISTÒTIL

L’hilemorfisme

Tota substància és un compost de matèria i forma. En tot individu concret (ex. Taula) es poden distingir la matèria de la qual està format (fusta) i l’essència o forma, allò que el fa ser el que és, en aquest cas una taula i no una cadira o una cullera, etc...

En altres paraules, en els individus concrets, en les substàncies s’hi poden trobar dues dimensions. D’una banda, la matèria, component físic, i de l’altra, la forma, conjunt de qualitats específiques d’una cosa que fan que sigui allò que és.

En la realitat matèria i forma constitueixen un compost inseparable.

Potència i acte

Potència (arbre): Capacitat que posseeix una matèria d’una substància d’assumir o rebre una forma diferent de la que té.

Acte (llavor): És la realitat actual de qualsevol substància i és la forma particular que ha rebut la matèria.

No esser relatiu: Una llavor avui no és un arbre però pot arribar a ser-ho.

No esser absolut: Una llavor mai arribarà a ser, per exemple un cavall.

Les quatre causes

Tot allò que és necessari per a què es produeixi un fenomen és una causa: Posem d'exemple una escultura.

  1. Causa material (El marbre de què està feta)
  2. Causa formal (La idea amb què ha treballat l’artista)
  3. Causa eficient (l’artista que l’ha feta)
  4. Causa final (objectiu de l’artista al fer-la)

La teologia diu que tot en la natura tendeix a un fi: millorar i perfeccionar-se, actualitzant les seves potències (ex. Riu natural > per poder regar).

DESCARTES

El mètode

La ciència té un mètode que li permet la seguretat en el coneixement, però a la filosofia li falta un mètode adequat. Descartes introdueix el mètode matemàtic en la filosofia, per dotar la raó humana d’un criteri de debò definitiu i inapel·lable. Descartes estableix les quatre regles fonamentals del seu mètode: La de l’evidència, la de l’anàlisi, la de la síntesi i la de l’enumeració.

El dubte i la primera veritat

El seu famós dubte universal i metòdic, es fonamenta en les raons següents:

  1. La incertesa de les dades sensorials.
  2. Els errors de raonament.
  3. La dificultat per a distingir el somni de la vigília.
  4. La hipòtesi del geni maligne.

Les tres substàncies

El jo pensant, ja hem vist que el jo pensa idees diferents. Ara bé, en què consisteixen exactament aquestes idees? Descartes les estudia i classifica, i les ordena en aquest tipus:

  1. Adventícies o adquirides: Són les idees que provenen de fora, de l’experiència sensible, de l’ensenyament…
  2. Factícies o artificials: Són les idees que inventem o fabriquem arbitràriament nosaltres mateixos.
  3. Innates o naturals: Són les idees que no procedeixen de la percepció dels objectes exteriors ni han estat construïdes per nosaltres, sinó que emergeixen de la pròpia facultat de pensar.

Déu substància perfecta i infinita

Descartes considera que el jo pensant no és perfecte, i que el mateix dubte metòdic s’ha establert per corregir-ne els errors, il·lusions i imprecisions.

Entradas relacionadas: