Conceptes Essencials de Teoria Musical i Anàlisi de Bandes Sonores

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,65 KB

Fonaments de Teoria Musical

Les Notes i la Notació Anglesa

Les notes musicals i les seves equivalències en notació anglesa són:

  • DO (C)
  • RE (D)
  • MI (E)
  • FA (F)
  • SOL (G)
  • LA (A)
  • SI (B)

Intervals i Semitons

Entre MI i FA, i entre SI i DO, hi ha només un mig interval (semitò).

En comptar els INTERVALS, es compta també la primera nota. En canvi, en els TONS/semitons, la primera nota no es compta.

El Compàs i la Piràmide Rítmica

El número superior del compàs indica el total de temps que sumen les notes. El número inferior indica el tipus de nota, segons la piràmide rítmica:

  • Rodona: 1
  • Blanca: 2
  • Negra: 4
  • Corxera: 8
  • Semicorxera: 16

Tipus de Compassos

Els compassos simples es divideixen en dues parts iguals per batuda, mentre que els compassos compostos es divideixen en tres, oferint una subdivisió més complexa del temps musical.

Fórmules d'Acords i Estructures d'Escales

Fórmules d'Acords

Les fórmules bàsiques per construir acords són:

  • Major: Tònica, 3a major, 5a justa (1, 3, 5)
  • Menor: Tònica, 3a menor, 5a justa (1, b3, 5)
  • Augmentat: Tònica, 3a major, 5a augmentada (1, 3, #5)
  • Disminuït: Tònica, 3a menor, 5a disminuïda (1, b3, b5)

Fórmules d'Escales

Les distàncies (T=To, S=Semitò) entre els graus són:

  • Major: T, T, S, T, T, T, S (1, 1, 1/2, 1, 1, 1, 1/2)
  • Menor: T, S, T, T, S, T, T (1, 1/2, 1, 1, 1/2, 1, 1)

Graus i Relacions d'Escales

Els Graus són les posicions de les notes dins de l'escala (ex: el 2n grau és la segona nota).

  • En una escala major, el seu relatiu menor serà el 6è grau.
  • En una escala menor, el seu relatiu major serà el 3r grau.

El relatiu menor d'una escala major és l'escala menor que comença en el seu sisè grau.

El relatiu major d’una escala menor és l'escala major que comença en el seu tercer grau.

Harmonització de l'Escala Major (Grau VII)

Quan harmonitzem una escala major qualsevol, l’acord que es forma sobre el grau VII és un acord disminuït (°), perquè es construeix amb una tercera menor i una quinta disminuïda.

Terminologia Clau en Música de Cinema

Parlem de banda sonora quan ens referim a tot aquell so que té lloc en una pel·lícula. Això engloba els diàlegs, les pistes, els efectes de so, la música diegètica i la música incidental.

  • La Banda Sonora Original (BSO) o Original Soundtrack, és el conjunt d'elements sonors dissenyats en exclusiu per a una determinada pel·lícula.
  • El Score (música incidental o música cinematogràfica) comprèn aquelles pistes musicals compostes específicament per a la cinta.

La Click Track

La Click Track s'utilitza per sincronitzar enregistraments de so, sovint per a la sincronització amb una imatge en moviment. És una sèrie de senyals d'àudio que s'utilitzen per marcar temps precisos. Es va originar a les primeres pel·lícules sonores, on es feien marques òptiques a la pel·lícula per indicar temps per a l’acompanyament musical. També pot tenir un propòsit similar al d'un metrònom, utilitzat en la indústria musical durant sessions d'enregistrament i actuacions en directe.

Anàlisi de Bandes Sonores Famoses

Beetlejuice (Tim Burton, 1988)

La música de Danny Elfman reforça l’atmosfera gòtica i fantàstica amb orquestracions fosques i elements circenses. Els temes musicals caracteritzen els personatges:

  • Beetlejuice té una melodia caòtica.
  • Els Maitland, una música més suau.
  • Lydia, melodies melancòliques.

L’ús de cançons de Harry Belafonte aporta un contrast humorístic, com en la icònica escena del sopar (Day-O). A més, la música marca les transicions entre el món real i el sobrenatural, creant un vincle narratiu fonamental que anticipa accions i reforça el to còmic i macabre del film.

Batman Begins (Christopher Nolan, 2005)

La música de Hans Zimmer estableix una relació directa amb l'evolució de Bruce Wayne. En les escenes de la seva infància i els primers passos en la creació del seu alter ego, la música utilitza temes menors i sons distorsionats per reflectir el seu dolor i confusió.

Quan Bruce comença a assumir el seu rol com a Batman, les composicions es tornen més poderoses i agressives, com es pot escoltar en la peça "Molossus", que acompanya les seves primeres accions com a justicier. A través d’un ús intensiu de percussions i cordes profundes, la música transmet la intensitat de la seva venjança i la construcció de la seva identitat. Així, la música no només acompanya les accions, sinó que estructura emocionalment la transformació de Bruce en Batman, des del dubte fins a l'acceptació del seu destí.

Entradas relacionadas: