Conceptes Essencials de Finances, Màrqueting i Empresa
Recursos Aliens
Recursos aliens a llarg termini
Préstecs a mig i llarg termini
És una quantitat de diners que l’empresa demana a una institució de crèdit per poder finançar-se. Una vegada aprovat el préstec, l’empresa disposa dels diners de forma immediata. Aquests diners s'han de retornar amb els interessos corresponents segons les condicions establertes.
Emprèstits
Són títols de crèdit que emeten les empreses i que compren els particulars o altres empreses a canvi d’un interès.
Leasing o arrendament financer
És un sistema de finançament mitjançant el qual l’empresa incorpora algun element d’actiu fix a canvi d’una quota d’arrendament. Quan s’acaba el període de lloguer, es pot retornar el bé a l'empresa de leasing o comprar-lo segons el preu fixat en el contracte.
Rènting
Modalitat que consisteix en el lloguer de béns mobles o immobles a mig i llarg termini. A diferència del leasing, en el rènting l'arrendament no té opció de compra al finalitzar el contracte.
Recursos aliens a curt termini
Préstecs a curt termini
L’empresa demana diners a una entitat financera per cobrir les seves necessitats a curt termini. Al cap d’un temps (menys d’un any), l’empresa haurà de retornar els diners i, a més, els interessos pactats.
Compte de crèdit
Consisteix en la signatura d’un contracte amb una entitat financera que posa a disposició de l’empresa un compte corrent amb un límit. L’empresa podrà disposar dels diners d’aquest compte segons les seves necessitats, fins al límit establert. Pagarà interessos per la quantitat de què hagi disposat més una comissió per la quantitat no utilitzada.
Crèdit comercial
És el finançament automàtic que aconsegueix l’empresa quan deixa a deure les compres que realitza als proveïdors.
Descompte d’efectes
L’empresa pot portar a descomptar les lletres de clients que té a la cartera abans del venciment. El descompte d’efectes representa un cost per a l’empresa, ja que s'haurà de pagar un interès per la quantitat que el banc avança des del dia del descompte fins al dia del venciment i, a més, una comissió.
Factoring
És una altra forma de finançament empresarial que consisteix en la venda de tots els drets de crèdit sobre els clients a una empresa especialitzada, anomenada factor, la qual proporciona a l’empresa liquiditat immediata i evita el problema dels impagats i la gestió de morosos. L'inconvenient d’aquesta modalitat és l'elevat cost en interessos i comissions que representa.
Cost d’una font de finançament
La majoria dels recursos que utilitza l’empresa comporten un cost. L’empresa sempre intentarà aconseguir aquella font de finançament que suposi el cost mitjà més baix possible, ja que d’aquesta forma el benefici que s'aconseguirà amb la inversió realitzada serà més gran.
Etapes del Pla de Màrqueting
- Anàlisi de la situació: Recopilar, analitzar i avaluar dades bàsiques per a la correcta elaboració (anàlisi d’actuacions, estudi de l’entorn, imatge de l’empresa, qualificació personal, xarxa de distribució, competència i producte). Ex: DAFO.
- Determinació dels objectius: Elaborar els objectius que es pretenen aconseguir durant el període de vigència del pla. Tot objectiu ha de ser realista i mesurable. Es classifiquen en:
- Quantitatius: previsió de vendes…
- Qualitatius: millora d’imatge, reputació…
- Elaboració i selecció d’estratègies: Camins i actuacions que s’han de seguir per aconseguir els objectius previstos. Els passos són:
- Definició del públic objectiu
- Plantejament general de les variables del màrqueting mix
- Valoració global del pla
- Designació de responsables per a la consecució del pla
- Pla d’acció: Accions concretes que s’han de posar en pràctica per dur a terme les estratègies i aconseguir els objectius. Les tàctiques són les variables del màrqueting mix:
- El producte
- El preu
- La promoció
- Els canals de distribució
- Elaboració del pressupost: Quantificació de l'esforç que suposa per a l’empresa la realització del pla.
- Mètodes de control: Permeten saber el grau de compliment dels objectius, detectar possibles problemes i permetre’n la immediata resolució. Tot pla de màrqueting s'ha de realitzar en un període de temps determinat.
El Màrqueting Mix (les 4 P's)
- Producte: Conjunt de materials que han experimentat un procés d’elaboració, transformació o fabricació i que té com a finalitat una transacció mercantil de compravenda.
- Preu: Quantitat de diners que el comprador paga al venedor a canvi d’un producte o servei.
- Promoció: Conjunt de tècniques que utilitzem per donar a conèixer el nostre producte als consumidors.
- Distribució: Formada per tota la sèrie de processos que condueixen el producte des de l’empresa fins al consumidor final.
Tipus de Formes Jurídiques d'Empresa
- Empresa individual
- Socis: 1 soci major de 18 anys amb disponibilitat de béns propis.
- Responsabilitat: Il·limitada.
- Capital: No té capital mínim.
- Tributació: IRPF.
- Raó social: Nom del titular.
- Societat limitada (SL) (Mercantil capitalista)
- Socis: 1 o més socis.
- Responsabilitat: Limitada al capital aportat.
- Capital: 3.000 € totalment subscrit i desemborsat.
- Tributació: Impost de Societats (IS).
- Raó social: Nom + SL.
- Societat anònima (SA) (Mercantil capitalista)
- Socis: 1 o més socis.
- Responsabilitat: Limitada al capital aportat.
- Capital: 60.000 € totalment subscrit i desemborsat almenys el 25%.
- Tributació: Impost de Societats (IS).
- Raó social: Nom + SA.
- Societat cooperativa (S. Coop.) (Interès social)
- Socis: Primer grau: mínim 3 socis. Segon grau: mínim 2 socis.
- Responsabilitat: Limitada.
- Capital: Es fixa en els estatuts.
- Tributació: Impost de Societats (IS). Un 30% dels beneficis ha d'anar a un fons de reserva obligatori.
- Raó social: Nom + S. Coop. + inicial de la comunitat autònoma.