Conceptes Clau: Simone Weil, Comunicació i Semiótica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,79 KB

Simone Weil

Necessitats del cos i de l'ànima

  1. Igualtat/Jerarquia: Totes les necessitats humanes són iguals o tenen el mateix pes, però cal organitzar-les.
  2. Obediència consentida/Llibertat: Hi ha d'haver autoritat no abusiva, però s'ha de gaudir d'una àmplia llibertat, excepte en casos de crims.
  3. Llibertat d'expressió/Veritat: Una persona pot donar la seva opinió sobre qualsevol tema, sempre que allò que diu es basi en la realitat i sigui veritat.
  4. Soledat intimitat/Vida social pública: Tota persona té dret a la intimitat, sempre que l'objectiu de la vida pública sigui posar totes les formes de poder en mans de qui consenteixin ser controlats per l'obligació de cada persona respecte a la resta.
  5. Propietat personal/Propietat col·lectiva: La propietat personal és l'apropiació d'objectes concrets. La propietat col·lectiva és el sentiment d'un ambient humà compost per diversos objectes materials.
  6. Càstig/Honor: Tota persona serà castigada en la mesura que no es perjudiqui el seu honor o dignitat.
  7. Risc/Seguretat: L'ésser humà necessita seguretat i risc, però el risc comporta un extrem, i això és una malaltia de l'ànima humana. S'ha de buscar seguretat.

Comunicació Social

Tipus de Missatges

Missatges d'opinió

Tenen a veure amb la funció expressiva o emotiva.

Missatges d'entreteniment

Tenen a veure amb les característiques de la funció fàtica. Són antics i presents a totes les cultures. Pretenen ser entretinguts. Són eleccions no conscients i negatives, amb l'objectiu de distreure.

Missatges persuasius

Tenen a veure amb la funció conativa. Trobem dos àmbits:

Publicitat

Tipus de comunicació comercial. Conjunt de tècniques o formats per a productes i serveis. Forma part de l'estratègia del pla de màrqueting.

Semiótica

Semiosi

És el procés pel qual alguna cosa funciona com a signe per a algú.

Semiòtica

És l'estudi o ciència que estudia els signes. Té tres camps principals:

  • Sintaxi: Estudia com es relacionen els signes entre si, quins elements actuen com a codi i quines regles el regeixen.
  • Semàntica: Estudia el sentit o significat, és a dir, com uns determinats signes designen uns determinats objectes o conceptes.
  • Pragmàtica: Estudia la pràctica de l'ús dels signes.

Significat

Concepte mental associat al signe. És un concepte que divideix i categoritza la realitat, i a través del qual la comprenem.

Significant

Forma física del signe.

Charles Sanders Peirce

Components del Signe (Peirce)

Signe

Allò que representa alguna cosa per a algú.

Interpretant

Efecte que el signe genera en la ment de l'usuari. Es pot considerar un signe equivalent creat en la ment de l'usuari.

Objecte

Cosa representada pel signe.

Ogden i Richards

Triangle Semàntic

Símbol

Té una relació directa amb la referència.

Referència

Té una relació directa amb el referent.

Referent

Té una relació indirecta amb el símbol.

Tipus de Signes

  • Índex: Tipus de signe en què existeix un vincle directe entre el signe i l'objecte.
  • Icona: Tipus de signe en què el signe manté una relació de semblança o similitud amb l'objecte.
  • Símbol: Tipus de signe en què la relació entre signe i objecte és convencional, és a dir, un acord col·lectiu que ha assignat un signe a un determinat objecte.

Entradas relacionadas: