Conceptes Clau de Recursos Humans i Gestió Empresarial
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 12,99 KB
Els recursos humans, amb els seus coneixements, habilitats, aptituds i actituds, són la variable més enriquidora per a les empreses.
Recursos Humans (RRHH)
Són la força de treball de les empreses.
Gestió dels Recursos Humans
És el conjunt de decisions, accions i polítiques relacionades amb el capital humà de l’empresa, encaminades a millorar-ne la productivitat i la competitivitat.
Capital Humà
És el factor de producció i treball que inclou els coneixements i la qualificació professional, susceptibles de millorar-se mitjançant la inversió en capital humà per incrementar la seva productivitat.
Competència Professional
És la capacitat per mobilitzar adequadament un conjunt de coneixements, capacitats, habilitats i actituds necessaris per realitzar activitats diverses amb cert nivell de qualitat i eficàcia.
Què és la Gestió?
Són tots els tràmits que es duen a terme per resoldre un assumpte.
Funcions de l'Àrea de Recursos Humans
L'àrea de recursos humans:
- Coneix les competències, capacitats i habilitats dels seus membres.
- Les millora amb formació i accions d’aprenentatge, si cal.
- Inverteix en capital humà amb fons i esforços per potenciar els recursos humans.
Rol del Responsable de RRHH
El responsable de l’àrea de recursos humans:
- Ajusta les polítiques de personal a l’estratègia i negoci de la companyia.
- Potencia el personal segons els llocs i tasques a cobrir.
Objectius dels Recursos Humans
- Seleccionar i formar les persones que l'empresa necessita.
- Proporcionar els mitjans necessaris perquè puguin exercir el seu treball.
- Intentar que cada persona contractada satisfaci les seves necessitats.
La Plantilla d'una Empresa
És la relació de tots els llocs de treball que existeixen en ella.
Teletreball
Permet treballar en un lloc diferent de l’oficina, normalment des del domicili del treballador.
Organització del Treball a l'Empresa
El treball a l'empresa es pot organitzar mitjançant:
- El treball en equip.
- El treball col·laboratiu.
- El treball per projectes i objectius.
Treball en Equip
Un equip de treball és un grup petit d’individus que treballen a l’empresa de forma coordinada, que col·laboren entre si per realitzar una feina concreta.
Treball Col·laboratiu
El treball col·laboratiu suposa posar en comú coneixements, materials i idees amb la finalitat de compartir-los, normalment de forma desinteressada, per construir un coneixement comú que es pugui utilitzar globalment.
Treball per Projectes i Objectius
El treball per projectes és l’organització del treball per equips, amb personal intern (de l’empresa) i extern (freelance), per realitzar en comú projectes concrets d’acord amb els objectius de l’empresa.
Sinergia
Terme que indica que la combinació de dos o més factors produeix un efecte conjunt superior a la suma dels seus efectes per separat.
Característiques del Treball per Projectes
- Tenir menys treballadors fixos.
- Treballadors a temps parcial contractats per projectes.
- Treballar en equip sense individualitats.
- La feina ha d'estar ben definida.
- Reorganitzar l’espai físic.
- Possibilitar el treball des de fora mitjançant connexions telemàtiques.
Wiki
Espai web corporatiu, organitzat mitjançant una estructura hipertextual de pàgines (referenciades en un menú lateral) on diverses persones elaboren continguts que altres poden anar modificant.
Freelance
Persona l'activitat de la qual consisteix a fer treballs propis de la seva ocupació, ofici o professió de manera autònoma per a tercers que requereixen els seus serveis en tasques determinades.
Externalització (Outsourcing)
És un procés que consisteix en la contractació d'empreses per rebre la prestació d'uns serveis que amb anterioritat s'obtenien internament en la pròpia empresa. També es coneix per la seva denominació en anglès: outsourcing.
Coworking
És una forma de treball que permet als professionals independents, emprenedors i pimes de diferents sectors compartir un mateix espai de treball, tant físic com virtual.
Reclutament de Personal
Una vegada s'ha descrit de quina manera es vol treballar, l'empresa ha de desenvolupar tècniques de reclutament encaminades a rebre candidatures de les persones interessades a cobrir un lloc de treball.
Formació del Treballador
Ha de ser contínua, pot fer-se a l'empresa mateixa, si té una mida adequada per rendibilitzar-la, o bé en altres àmbits, com les confederacions d'empresaris, les escoles privades de formació o les administracions públiques.
Què és el Treball?
És el conjunt de tasques i d'activitats que les persones desenvolupen dins l'empresa. És l'aportació de l'element humà a l'empresa, com a factor de producció.
Tècniques de Reclutament
- Reclutament intern: Consisteix a captar candidatures de persones que formen part de la plantilla mitjançant processos de promoció interna.
- Reclutament extern: Consisteix a captar candidatures de persones alienes a l’empresa, utilitzant diverses fonts d’ofertes de treball:
- Borses de treball d’entitats socials o educatives: universitats i centres de formació professional.
- Agències de col·locació: Són entitats que col·laboren com a intermediàries en el procés de captació de candidatures.
- Serveis públics de col·locació: Com el Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), que depèn del Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social, o els serveis d'ocupació de les comunitats autònomes.
- Empreses de treball temporal (ETT): Agents intermediaris que proporcionen personal de manera temporal a les empreses.
- Internet: Es tracta de tècniques com el reclutament electrònic, les xarxes socials professionals i els portals d'ocupació.
Negociació Col·lectiva
Procés encaminat a arribar a un acord entre treballadors i empreses.
Formació en Línia (E-learning)
Lliurament de material educatiu per qualsevol mitjà electrònic, tant sigui Internet, intranet, àudio, vídeo, via satèl·lit, CD, DVD o altres mitjans.
Avantatges i Inconvenients de la Formació en Línia
Avantatges:
- Costos: Es redueixen els costos, així com les dietes.
- Temps: Es redueixen els temps d'aprenentatge un 50%.
- Comoditat: S'eviten desplaçaments i l'accés al curs és fàcil, ja que només fa falta un terminal i connexió a Internet.
- Actualització: Els continguts del curs es van actualitzant i qualsevol modificació és rebuda al moment.
Inconvenients:
- Retroalimentació lenta: Poca interactivitat. Aquesta modalitat canvia la relació tradicional entre l'estudiant i el professorat.
- Abandonaments: Requereix un esforç afegit per part de l'estudiant que no es dona en la formació tradicional.
Gestió del Coneixement
És el tractament del capital intel·lectual en una organització amb la finalitat d'afegir valor als productes i serveis que ofereix al mercat i diferenciar-los de la competència.
Objectiu de la Gestió del Coneixement
L'objectiu és que tot el coneixement que existeix en una organització pugui ser utilitzat per qui ho necessiti per tal d'actuar de manera adequada en cada moment.
Què és el Coneixement?
És un dels principals actius de qualsevol organització i avui dia és un instrument bàsic de gestió empresarial, una manera d'entendre i gestionar les organitzacions que té com a objectiu augmentar la seva eficiència i productivitat.
Tipus de Coneixement (Nonaka i Takeuchi)
- Explícit: Pot ser estructurat, emmagatzemat i distribuït. Poden ser fórmules, paraules, equacions, tecnologia en general.
- Tàcit: Forma part de les experiències d'aprenentatge personals de cada individu i, per tant, resulta summament complicat, si no impossible, d'estructurar, emmagatzemar i distribuir.
Relacions Laborals
Són les activitats que vinculen l'empresa amb els treballadors, mitjançant els seus representants.
Sindicat
Associació de treballadors creada per a defensar els interessos comuns.
Conflicte d'Interessos
Es produeix quan dos interlocutors defensen els seus interessos propis i aquests col·lideixen entre si.
Conveni Col·lectiu
Norma que neix de l’acord entre l’empresa i els treballadors, que regula les relacions laborals.
Vaga
Forma de protesta i de pressió que exerceixen els treballadors perquè les seves demandes siguin acceptades.
Salari i Nòmina
- Salari: Totalitat de percepcions econòmiques dels treballadors en diners o espècie per la prestació dels seus serveis.
- Nòmina: És el document que l'empresa lliura al treballador com a liquidació del salari.
Seguretat Social
Organisme públic que garanteix assistència sanitària i certes prestacions socials.
Salari Mínim Interprofessional (SMI)
Remuneració mínima que pot rebre una persona que realitza la jornada completa i independentment de la professió.
Aspectes Clau per al Clima Laboral
- Gestió per competències i intel·ligència emocional.
- Motivació dels recursos humans.
Gestió per Competències
Implica definir els coneixements, les qualitats i els comportaments que ha de tenir la plantilla, seleccionar els candidats, formar-los en les habilitats, contribuir a generar un bon ambient i afavorir plans de desenvolupament personal.
Intel·ligència Emocional
És la capacitat per reconèixer sentiments propis i aliens, i l'habilitat per gestionar-los.
Motivació Laboral
És el conjunt d’estímuls que rep la persona treballadora que la guien a actuar d’una manera determinada en l’àmbit del treball.
Eines de RRHH per Motivar el Treballador
- Diners: Satisfer necessitats de consum, és a dir, de compra.
- Bon tracte laboral: Si el treballador opera en un clima favorable obtindrà més satisfacció de la feina.
- Expectatives de futur: El treballador té possibilitats de millorar i ascendir.
- Reconeixement de la feina: Tenir en compte l’esforç que fa cada persona en el seu lloc de treball.
- Col·laboració en la feina: Atorgar tasques, demanar opinió, delegar funcions, perquè senti que la seva col·laboració és necessària.
Abraham H. Maslow
Va ser un psicòleg i un autor molt destacat de la teoria humanista.
Piràmide de Necessitats de Maslow
- Necessitats fisiològiques: Necessitats bàsiques (menjar, beure...).
- Necessitats de seguretat: Serveixen per consolidar el que s’ha obtingut fins ara (contracte indefinit, assegurança...).
- Necessitats socials: Agrupen les necessitats d’amor, afecte i de sentir que la comunitat t’accepta.
- Necessitats d'estima: Confiança en un mateix, fama i prestigi.
- Necessitat d’autorealització.
Prevenció de Riscos Laborals (PRL)
Conjunt de mesures adoptades a l’empresa que tenen la finalitat d’evitar o disminuir els riscos per a la salut.
Servei de Prevenció de Riscos Laborals
Té l'objectiu d’implementar activitats preventives a l’empresa, procurant una protecció adequada.
Manual de Riscos Laborals
Document on es mostren les condicions dels llocs de treball, l’avaluació dels riscos i la seva descripció.
Pla de Prevenció de Riscos Laborals
Té la finalitat d'eliminar o reduir-los.
Procés de Gestió de Riscos Laborals
- Avaluació de riscos laborals: Realitzar una recerca, identificació i estudi.
- Prevenció de riscos laborals: Reduir o evitar riscos laborals.
- Protecció de riscos laborals: Reduir o eliminar conseqüències.
Drets Bàsics dels Treballadors
- Treball i lliure elecció de professió.
- Lliure sindicació.
- Negociació col·lectiva.
- Adopció de mesures de conflicte col·lectiu.
Drets Relacionats amb el Treball
- Ocupació efectiva del lloc de treball.
- Promoció i formació professional.
- Aplicació de les normes de salut laboral.