Conceptes Clau de Psicologia: Teories i Desenvolupament Humà

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,01 KB

Conductisme

  • Behaviorisme: Conducta o comportament.
  • El comportament humà és el resultat de les reaccions adquirides com a resposta als estímuls externs.

Desenvolupament Cognitiu

Procés amb el qual la persona pensa, té coneixement i comprèn.

Intel·ligència

Capacitat per adaptar-se als canvis de l’entorn. Capacitat d’operar amb elements abstractes.

  • Teòric referent: Jean Piaget

La Creativitat

És la capacitat de resoldre problemes.

Teories i Autors Clau en Psicologia

  • Condicionament Clàssic: John B. Watson (1878-1958)
  • Condicionament Operant: B. Frederick Skinner (1904-1990)
  • Aprenentatge Significatiu: D. Ausubel (1918)
  • Aprenentatge Social: A. Bandura (1925)
  • Aprenentatge per Descobriment: J. Bruner (1915)
  • Cognitivisme: J. Piaget (1896-1980)
  • Aprenentatge Mitjançant Ajuda: Vygotski (1896-1934)
  • Psicoanàlisi: S. Freud (1856-1939)
  • Neuroeducació: David Bueno

La Psicoanàlisi: Sigmund Freud

Les Tres Parts de la Personalitat segons Freud

  • Allò: És inconscient i, en entrar en contacte amb l'exterior, es veu obligat a controlar-se, mantenint un cert equilibri (principi del plaer).
  • Jo: Part conscient i inconscient (principi de la realitat).
  • Superjò: És la interiorització de les normes socials i models a seguir; és conscient (autoobservació, consciència moral, ideal a seguir).

Pulsió

Impuls cap al plaer, motor del desenvolupament humà, on participen aspectes innats i adquirits.

Mecanismes de Defensa

Són estratègies que utilitzem les persones davant d'alguna informació o d'algun succés que pugui alterar l'equilibri de la nostra ment.

  • Negació: Quan algú està molt enganxat a l'alcohol i li diuen que vigili perquè no és bo per la seva salut, ho nega, però en realitat sap que és dolent. Diu que ja no beu tant, però en realitat sí que ho fa igual.
  • Regressió: Amb 8 anys, em feia pipí al llit i no volia que ho sàpiga ningú.
  • Desplaçament: Quan m'he enfadat amb el meu germà i ho he pagat amb la meva mare sense que ella tingui la culpa de res.
  • Repressió: Quan dos germans s'atrauen sexualment i és una cosa mal vista, se solen reprimir aquestes ganes.
  • Projecció: Quan no confies en ningú i parles malament, intentes explicar a la gent com et sents.

Estadis del Desenvolupament Psicosexual segons Freud

  • Estadi Oral: De 0 a 1 any.
    • Font de plaer: la boca.
    • Objecte de la pulsió: el pit matern.
    • Succió, ingesta d'aliments i reconeixement d'objectes.
  • Estadi Anal: De 1 a 3 anys.
    • Font de plaer: la zona anal.
    • Objecte de la pulsió: el bol fecal.
    • L'infant troba plaer en l'eliminació d'excrements (primer període) o en la retenció (segon període).
  • Estadi Fàl·lic: De 3 a 6 anys.
    • Font de plaer: els òrgans genitals.
    • Objecte de la pulsió: el pare o la mare.

    Complex d'Èdip

    L'infant viu una situació de rivalitat amb el progenitor amb qui s'identifica (mateix sexe) per ser el centre d'atenció i privilegis per part del progenitor elegit (sexe contrari).

  • Estadi de Latència: De 6 anys a la pubertat.
    • Pèrdua d'interès per tot el tema genital.
    • Interès per les activitats intel·lectuals i artístiques.
    • El superjò – ideal del jo – incrementa els seus continguts.
  • Estadi Genital: De la pubertat cap endavant.
    • Es reprèn l'evolució tal com havia quedat abans de l'etapa de latència.
    • Objecte de la pulsió: heterosexual (a diferència de les etapes anteriors, que era autoeròtic).

Les Funcions Cognitives

Són aquelles que permeten la realització d'activitats a través de les quals es mostren les diferents capacitats o habilitats intel·lectuals.

Funcions Cognitives Bàsiques

  • Són pròpies de molts animals.
  • La memòria (adquisició, emmagatzematge i recuperació).

Funcions Cognitives Superiors

  • Són pròpies de l'ésser humà.
  • El pensament (solució de problemes, raonament i creativitat).

El Pensament i els Tipus de Raonament

Raonament Inductiu

A partir de casos particulars, s'intenta obtenir un principi de caràcter general.

Raonament Deductiu

A partir d'un principi de caràcter general, s'intenta inferir casos particulars.

Raonament Transductiu

Infereix conclusions anant d'un cas particular a un altre cas particular.

Entradas relacionadas: