Conceptes Clau en Psicologia Cognitiva: Aprenentatge, Memòria i Creativitat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB
Aprenentatge Social: Observació i Processos Interns
La teoria de l'aprenentatge social sosté que les conductes s'aprenen sense necessitat de realitzar-les, sinó simplement per mitjà de l'observació.
L'observació de models és un element fonamental per a l'aprenentatge de conductes. També s'han de tenir en compte alguns processos interns del subjecte, com ara:
- L'atenció als models i les situacions.
- La memòria per retenir el que s'observa.
- La imitació o reproducció d'una conducta observada.
- La motivació que empeny a realitzar aquesta conducta.
Estratègies de Resolució de Problemes
A continuació, es presenten breument algunes estratègies clau per a la resolució de problemes:
Assaig i Error
Consisteix a realitzar temptejos fins a arribar a la solució, que normalment es pot produir per atzar, encara que es poden realitzar hipòtesis prèvies.
Organització de les Dades o Anàlisi de la Situació
Consisteix a ordenar i analitzar els diversos elements del problema i, després de comprendre'l, trobar-ne la solució. Quan s'utilitza aquest mètode, no s'actua abans de resoldre'l.
Recuperació de la Informació a la Memòria
La informació guardada a la memòria es pot recuperar principalment de dues maneres:
El Reconeixement
Consisteix en el retrobament d'algun element percebut anteriorment. No cal el llenguatge, ja que simplement pot ser un reconeixement sensoriomotriu.
L'Evocació
Es recupera alguna cosa que físicament no és present, requerint un cert grau de simbolització o, més pròpiament, el llenguatge. A partir dels 2 o 3 anys de vida, si no hi ha alteracions de la memòria, ambdues classes de recuperació coexisteixen.
Tipus de Problemes: Concrets i Abstractes
Els problemes es poden classificar en dos tipus principals:
Problemes Concrets
Els problemes es resolen actuant directament sobre els objectes.
Problemes Abstractes
Els problemes es resolen mentalment a través de representacions i sense necessitat d'actuar directament sobre els objectes.
Què és la Creativitat? Definició i Abast
La creativitat és una funció del pensament humà que potser va una mica més enllà d'haver aconseguit el raonament. En el sentit tradicional, la creativitat s'associa a persones que fan una producció artística.
També es pot definir com la capacitat d'observar coses amb un nou enfocament, de reconèixer problemes que altres no veuen o de proporcionar solucions noves i efectives a molts problemes.
Aprenentatge per Descobriment: Teoria de Bruner
Jerome S. Bruner elabora aquesta teoria, mitjançant la qual es postula que els infants han de construir el seu coneixement a través del descobriment dels continguts, fet que afavorirà la seva assimilació i serà determinant perquè l'aprenentatge es produeixi de manera efectiva.
L'objectiu prioritari dels processos d'aprenentatge s'ha de dirigir a la construcció i l'enfortiment d'aquestes estructures.
Considera primordial el paper que ha d'assumir l'educadora o l'educador en l'aprenentatge, ja que haurà de conciliar diferents elements com són la predisposició de l'infant, la forma en què es transmet el coneixement, l'ordre de dificultat, el tipus d'esforç i el ritme de cadascú.