Conceptes Clau en Psicologia: Aprenentatge, Motivació i Intel·ligència

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,66 KB

Aprenentatge: Innatisme vs. Adquisició

L'aprenentatge es refereix a allò que no és heretat, sinó après o adquirit.

Innat (heretat) s'oposa a Après (adquirit).

Teories Clau de l'Aprenentatge

  • Condicionament Clàssic (Ivan Pavlov)
  • Condicionament Operant (B.F. Skinner)
  • Aprenentatge Observacional (Albert Bandura)

1. El Condicionament Clàssic: Ivan Pavlov

Autor: Ivan P. Pavlov (Rússia, 1849-1936). Fisiòleg que estudiava els processos digestius dels animals.

El Fenomen de la Salivació Canina

La pregunta clau de Pavlov: Per què el gos saliva abans de veure el menjar?

Esquema Explicatiu del Condicionament Clàssic
FaseEstímulResposta
1a InnataEstímul IncondicionatResposta Incondicionada
2a AprenentatgeEI + Estímul NeutreR.I.
3a ApresaEstímul CondicionatResposta Condicionada

E.I. (Estímul Incondicionat): És l'estímul que provoca la resposta de manera natural.

R.I. (Resposta Incondicionada): És la resposta que de manera natural es dóna a un estímul incondicionat.

E.N. (Estímul Neutre): És l'estímul que per si sol no pot provocar la resposta.

E.C. (Estímul Condicionat): És aquell estímul que, originàriament neutre, després de presentar-se repetides vegades en associació amb l'estímul incondicionat, adquireix la capacitat de provocar la mateixa resposta.

R.C. (Resposta Condicionada): Resposta a l'estímul condicionat.

FaseEstímulResposta
1aVisió del menjarSalivació
2aVisió del menjar + Soroll de passosSalivació
3aSoroll de passosSalivació

2. El Condicionament Operant: B.F. Skinner

Autor: B.F. Skinner (1904-1990).

  • El condicionament operant es refereix a l'aprenentatge que té lloc per mitjà d'un reforç.
  • L'aprenentatge d'una conducta depèn de les seves conseqüències.
  • Una conducta que és recompensada s'aprèn. Una conducta que no té conseqüències positives no s'aprèn.
Què és el Reforç?

Reforç: Qualsevol estímul que, presentat després de la resposta, fa que augmenti la freqüència amb què aquesta es dóna. (Reforç = Recompensa)

Tipus de Reforç
  • Reforç positiu (+): Menjar, beguda i satisfacció sexual.
  • Reforç negatiu (-): L'evitació d'un mal per a tu.
  • Reforç primari: Són aquells que tenen una naturalesa innata, és a dir, van dirigits a satisfer necessitats bàsiques.
  • Reforç secundari: Són aquells que obtenen el seu valor com a reforçadors a causa de la seva associació amb els primaris.
El Càstig

Càstig: És l'estímul negatiu que es dóna després d'una resposta determinada.

Per què el càstig no és sempre efectiu? Perquè ensenya què certes coses no s'han de fer, però no ensenya què s'ha de fer.

Tipus de Càstigs
  • Càstig positiu: Donar una bufetada.
  • Càstig negatiu: Deixar de recompensar.

3. Aprenentatge per Imitació o Observació: Albert Bandura

Autor: Albert Bandura (Canadà, 1925). Psicòleg.

La Motivació

La motivació és el conjunt de factors que en cada cas determinen l'elecció, l'energia i la persistència de la nostra conducta.

Teoria de la Reducció de la Pulsió

Necessitat → Tensió → Conducta (satisfer les necessitats) → Equilibri

La Piràmide de Maslow
  • Autorealització: Creativitat, moralitat.
  • Necessitat de reconeixement: Confiança, respecte, èxit.
  • Necessitat d'afecte i pertinença: Amistat, afecte.
  • Necessitat de seguretat: Seguretat física, de família, de propietat.
  • Necessitats biològiques: Respirar, alimentar-se, dormir, descansar.

La Intel·ligència

Els Tropismes

Els tropismes són reaccions de gir o orientació de les plantes o altres organismes fixos, originades per una font exterior d'energia (per exemple: el gira-sol).

Definició de Intel·ligència

La intel·ligència és la capacitat dels humans per a pensar mitjançant símbols que representen abstractament les coses i les seves relacions.

La Teoria de les Intel·ligències Múltiples
La Intel·ligència Emocional

La intel·ligència emocional és un conjunt d'habilitats.

Autor: Daniel Goleman, amb la seva obra "La intel·ligència emocional" (1995).

QI = CI = IQ (Quocient Intel·lectual)

Què és una Emoció?

Emoció: "Totes les emocions són, en essència, impulsos que ens porten a actuar, programes de reacció automàtica amb els quals ens ha dotat l'evolució."

  • Por
  • Enuig
  • Sorpresa
  • Desgrat
  • Tristesa
  • Felicitat
Tipus d'Intel·ligència segons Howard Gardner
  • Visual-espacial
  • Verbal-lingüística
  • Cinestèsica
  • Lògico-matemàtica
  • Musical
  • Interpersonal
  • Intrapersonal
  • Naturalista

Howard Gardner: Test de les Intel·ligències Múltiples.

Jean Piaget i les Etapes del Desenvolupament Cognitiu

Piaget donava molta importància a la capacitat activa del nen per explicar el món. Els nens no es limiten a absorbir informació de manera passiva, sinó que seleccionen i interpreten el que veuen i senten del món que els envolta.

  • 1a Etapa Sensorial-Motora: Des del naixement fins als 2 anys.
  • 2a Etapa Preoperacional: Dels 2 fins als 7 anys.
  • 3a Etapa de les Operacions Concretes: Dels 7 fins als 11 anys.
  • 4a Etapa de les Operacions Formals: Dels 11 als 15 anys.

Entradas relacionadas: