Conceptes Clau de Pedagogia: Mites, Mètodes i Escola Nova

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,42 KB

Per què diem que l’educació és una estructura d’acollida?

L’educació és una estructura d’acollida en el sentit que fa de pont de connexió de l’infant amb el món exterior i li dona les eines per expressar-se i per desenvolupar-se sense por en aquest món, desconegut per a ell.

Què és el mite i per què serveix?

El mite és tot allò que inspira la nostra vida i que no sempre es pot explicar d’una manera científica. Té múltiples funcions, entre les quals destaquen:

  • La funció explicativa.
  • La funció de significat.
  • La funció pragmàtica.

Serveix, entre altres coses, per explicar el funcionament de les cultures.

Posa un exemple d’Antropologia Pedagògica

Un exemple pràctic podria ser un nen que rigui d’un altre company perquè és diferent de la resta. Una intervenció des de l'antropologia pedagògica en aquest cas seria treballar amb aquest infant per humanitzar la situació, fent-li entendre per què no pot actuar d’aquesta manera davant dels seus companys i promovent l'empatia i el respecte per la diversitat.

Infant amb dificultats lectores a Primària: què assegurar?

El mestre s’ha d’assegurar que l’alumne hagi assolit els tres prerequisits de la lectoescriptura a Educació Infantil, que són:

  • La lateralitat ben definida.
  • La correcta prensió (pinça digital).
  • La psicomotricitat fina adequada.

En el cas hipotètic que l’alumne no hagi adquirit aquests requisits, haurà de treballar per assolir-los.

Què cal tenir en compte per aplicar un mètode a l’aula?

A l'hora d’aplicar un mètode a l’aula hem de tenir en compte diversos aspectes, com ara:

  • Les expectatives i els interessos dels alumnes.
  • Les necessitats educatives especials de cadascun d’ells.
  • La procedència cultural (poden venir d'altres sistemes educatius amb metodologies diferents).
  • La relació entre els companys de classe.
  • El nombre d’estudiants.

Un cop tenim en compte tots aquests conceptes, podem començar a introduir el saber constituent, que s’aconsegueix a partir del contacte amb les persones i que hem d'anar adaptant progressivament.

En quin sentit l’Escola Nova és actual?

Podem dir que l’Escola Nova és actual perquè en l'actualitat es dona molt d'interès a treballar amb la psicologia de cada infant de forma individual i a cobrir totes les seves necessitats, principis fonamentals que ja defensava l'Escola Nova.

Autor de l’Escola Nova Catalana: Idees pedagògiques

Joan Palau i Vera, llicenciat en filosofia i lletres, va ser un introductor clau del mètode Montessori a Catalunya, organitzant una de les primeres escoles que seguien aquest mètode a Barcelona. Aquest mètode, desenvolupat per Maria Montessori, es basa en l'autoaprenentatge dels infants a partir de l'exploració sensorial i la seva experiència personal en un ambient preparat.

Originàriament, el mètode Montessori es va aplicar a la "Casa dei Bambini" a Roma, una escola per a infants de famílies obreres. Els principis que defensa inclouen la llibertat de moviments, el contacte amb l'exterior i la importància dels ambients d'aprenentatge dissenyats per fomentar l'autonomia i el descobriment.

Quina és la funció del mestre segons Maria Montessori?

La funció del mestre segons Montessori és principalment la de guiar i ajudar l’alumne de manera individual, tenint en compte les seves necessitats. Les seves tasques clau són:

  • No intervenir directament tret que l'infant ho requereixi.
  • Intentar que l’infant trobi la solució al problema per si sol.
  • Ser un gran observador dels interessos i progressos de cada nen/a.
  • Preparar l'ambient per facilitar l'aprenentatge autònom.
  • Aconseguir que el nen adquireixi coneixement significatiu i durador.
  • Respectar els alumnes, guiant-los de manera que mai deixin d’aprendre.

Entradas relacionadas: