Conceptes Clau en Pedagogia i Didàctica Educativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5 KB
Pedagogia: Teoria i Fonaments de l'Educació
La pedagogia és la ciència que estudia l’educació quant a la teoria de l’aprenentatge, els mitjans que requereix i els fins i objectius que es planteja. Etimològicament, prové dels termes paidos (nen) i agein (conducció).
Contempla els vessants següents:
- Estudia la teoria de l’aprenentatge (com s’aprèn?), l’educador o docent (qui l'imparteix?) i l’educand o discent (qui la rep?).
- Estudia els mitjans (com s’educa?).
- Estudia els fins i els objectius (per a què s’educa?).
Didàctica: Aplicació Pràctica de la Pedagogia
La didàctica és l’aplicació de la pedagogia i estudia la pràctica pedagògica, els recursos pràctics i les tècniques d’ensenyament. Segons Pieron: “La didàctica és l’estudi científic de l’organització de les situacions d’aprenentatge que viu l’educand per assolir un objectiu educatiu.”
Inclou els elements següents:
- Objectius: Què s’ha d’assolir com a resultat de l’aprenentatge?
- Continguts: Què s’ha d’ensenyar per assolir els objectius?
- Metodologia: Com s’han d’ensenyar els diferents continguts?
- Avaluació: Com comprovar el resultat dels aprenentatges?
Metodologia Educativa: Estratègies d'Ensenyament-Aprenentatge
La metodologia és la previsió de mitjans i recursos per impartir accions educatives i les estratègies per portar a la pràctica accions d’ensenyament-aprenentatge.
Contempla, com a aspectes més importants:
- La informació
- El temps
- El mètode d’ensenyament
- L’organització de l’espai i els participants
- El control de les activitats
- L’equipament i el material
Planificació Educativa: Definició d'Objectius a Llarg Termini
La planificació és el procés pel qual es formulen objectius generals, coherents amb la filosofia de l’entitat, i s’estableixen els continguts que s’han de desenvolupar, els recursos i els mitjans necessaris per assolir-los, a llarg termini, tenint en compte les característiques de l’entorn i els usuaris.
La planificació ha de preveure:
- Objectius generals
- Continguts
- Recursos (material, temps i espai)
- Avaluació (objectius, personal, programes, etc.)
Programació Educativa: Concreció d'Activitats i Recursos
La programació és el procés pel qual es formulen objectius didàctics, coherents amb els objectius generals de la planificació, i es concreten les activitats i els recursos per assolir-los, a mig o curt termini, tenint en compte les instal·lacions i els equipaments disponibles. En altres àmbits, es pot anomenar projecte.
Ha de contenir:
- Objectius didàctics
- Continguts
- Activitats (temporalitzades)
- Metodologia (per portar a la pràctica)
- Avaluació (dels aprenentatges, objectius a curt termini)
La unitat de programació més petita és la unitat didàctica.
Sessió Educativa: La Unitat Temporal d'Ensenyament
La sessió és la unitat temporal en la qual es porten a la pràctica les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
La programació de la sessió queda reflectida en el full de sessió, que contindrà les explicacions necessàries per impartir-la.
La sessió s’ha d’organitzar en tres parts:
- Part inicial: escalfament o animació.
- Part principal: es desenvolupen les activitats d’ensenyament-aprenentatge programades per assolir els objectius de la sessió.
- Part final: tornada a la calma.
Activitat Educativa: Conjunt de Tasques per Assolir Objectius
Una activitat és un conjunt de tasques que permeten posar en pràctica els continguts programats, per assolir els objectius propis de l’activitat.
Les activitats se solen documentar amb una fitxa d'activitat, que ha de contenir:
- Nom de l’activitat
- Objectiu (de l’activitat)
- Contingut principal
- Recursos (temps, espai i material)
- Participants
- Desenvolupament (descripció de les accions, normes principals, etc.), amb representació gràfica.
- Observacions (avaluació, valoració de l’activitat, etc.).
Tasca Educativa: Acció Organitzada amb Intencionalitat
Una tasca és un exercici que comporta una acció o conjunt d’accions, de forma organitzada i amb intencionalitat. En el cas de l’activitat física, una acció motriu o conjunt d’accions (moviments) conformen una tasca. Un conjunt de tasques relacionades per un mateix objectiu, conformen una activitat.