Conceptes Clau: Nutrició, Evolució, Publicitat, Veritat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,33 KB

Què és la nutrició?

Constitueix el factor ambiental més influent sobre el nivell de salut de les persones, ja que permet o dificulta l'expressió de la seva dotació genètica. Una nutrició adequada és una necessitat bàsica i condició indispensable entesa com un estat de benestar tant físic com mental i social.

Què és la dieta?

És el conjunt d'aliments que habitualment es consumeixen de manera individual o bé col·lectiva. La dieta adequada és la que conté quantitats apropiades de tots els nutrients per cobrir les necessitats vitals i mantenir la salut d'una persona o col·lectivitat.

Nutrients i rendiment energètic

Els nutrients desenvolupen tres funcions bàsiques:

  • Cobrir l'energia gastada, mitjançant nutrients energètics.
  • Aportar materials per al creixement, la reparació i reposició dels teixits. Aquesta funció es realitza mitjançant l'acció de nutrients plàstics (proteïnes).
  • Regular les reaccions bioquímiques dins l'organisme. D'aquesta funció se n'encarreguen els nutrients reguladors (vitamines, sals minerals i aigua).

Què és el metabolisme basal? Com mesurar-lo?

Es pot definir com la quantitat mínima d'energia indispensable per a la vida de l'organisme en repòs i en dejuni. El metabolisme basal inclou:

  • Manteniment de teixits i temperatura corporal.
  • Funcions bàsiques (cor, pulmons, ronyons, etc.) controlades pel sistema nerviós autònom.

Es mesura en calories, que és la unitat estàndard per mesurar l'energia. Una caloria és la quantitat d'energia necessària per augmentar la temperatura d'1 mL d'aigua 1 ºC.

Proteïnes

Són molècules d'elevat pes molecular, polímers de substàncies més senzilles anomenades aminoàcids. La funció de les proteïnes és doble: per una part tenen una funció plàstica (composen l'aparell contràctil de la cèl·lula muscular). Per altra part, també poden ser utilitzades com a font d'energia.

Aigua

En general, es recomana ingerir de 30 a 35 g per kg de pes corporal. S'ha de tenir en compte que hi ha variacions (p. ex., un adult hauria de prendre aprox. 1,5 L i no baixar d'1 L). En relació a l'activitat física, convé que sigui isotònica i no gaire freda. Aquestes característiques faciliten l'absorció.

Mecanismes de l'evolució

  • Necessitat de milers d'anys per apreciar canvis.
  • Pressió del medi: selecció natural dels més hàbils.
  • Mutacions: fonts naturals de canvi.
  • Avantatges adaptatius: supervivència genètica.
  • La suma d'aquests factors i l'aïllament geogràfic poden originar noves espècies.

Cronologia de l'evolució humana

  • Orrorin (fa 6 m.a.): Bipedisme.
  • Toumaï (fa 6 m.a.): Bipedisme.
  • Australopithecus afarensis i anamensis (entre 4 i 2 m.a. enrere): Consum de carn.
  • Homo habilis (entre 1,9 i 1,6 m.a. enrere): Consum de carn, fabricació d'eines, construcció de cabanes.
  • Homo ergaster (fa 1 m.a.): Llenguatge articulat, caça en grup, sociabilitat.
  • Homo erectus (1 m.a. - 300.000 anys enrere): Foc.
  • Homo sapiens sapiens (fins fa 30.000 anys): Música, vestit, enterrament dels morts.
  • Homo neanderthalensis (fins fa 30.000 anys): Música, vestit, enterrament dels morts.

Valors associats als colors

  • Groc: Llum, rivalitat, alegria, extravagància, atreviment, joventut, mala sort, perill, riquesa.
  • Blanc: Pau, elegància, bondat, llum, salut, manca de vida, maduresa, tranquil·litat.
  • Verd: Ecologia, frescor, salut, esperança, immaduresa, respecte, naturalesa.
  • Vermell: Passió, sexe, seducció, vitalitat, perill, prohibició, mal, força, mal humor, ira, amor, calentor, energia, vergonya.
  • Blau: Neteja, claredat d'idees, salut, higiene, profunditat, frescor, puresa, bé, rendibilitat, calma.
  • Marró: Brutícia, assumpte farragós, naturalesa, orgànic, vida.
  • Negre: Glamour, elegància, sofisticació, poder, maldat, crueltat, avarícia, mort, foscor, buit, serietat, por.

5 Grans tècniques publicitàries

  • La veu de l'expert: Anuncis on s'anima a comprar un producte perquè una autoritat o persona famosa el recomana.
  • Associació d'idees: Consisteix a associar un producte a una imatge, concepte o valor de forma reiterada.
  • La càmera no menteix: Consisteix a embellir la imatge per fer veure que el producte té la màxima qualitat.
  • Mini Drama: Consisteix a anunciar el producte a través d'una petita història o conte. Així, el record roman més temps a la memòria.
  • Aval científic: Els publicistes fan servir llenguatge específic, detalls tècnics, estadístiques o gràfics per refermar la fiabilitat del producte (p. ex., un anunci de detergent).

Target

És el perfil del comprador al qual va adreçat preferentment el producte. Es determina en funció de l'edat, el sexe, el nivell econòmic, les aficions, etc.

Tàctiques i eslògans = Tècniques publicitàries

El problema filosòfic de la veritat

Dos problemes inicials

  • Captem el món a través dels sentits, que són limitats i ens poden enganyar.
  • Expressem les nostres idees sobre el món mitjançant paraules, la qual cosa és una dificultat afegida perquè pot generar equívocs i inexactituds.

Veritat: Alétheia (grec)

  • Veritat per definició o evidència: Quan és evident per si mateixa (p. ex., A=A, un triangle té 3 angles, 1 m = 100 cm, el tot és major que cadascuna de les parts).
  • Veritat per correspondència, coherència o adequació: Quan sembla que no hi ha contradicció entre les paraules i les coses que captem amb els sentits.
  • Veritat per pragmatisme, utilitat o conveniència: Quan donem per bona una veritat perquè funciona, és útil o ens convé.

Entradas relacionadas: