Els Conceptes Clau de Nietzsche: Superhome, Moral i Voluntat de Poder
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,72 KB
Coneixement i Crítica al Llenguatge
Nietzsche (N) parla del llenguatge i ens diu que aquest no representa l’essència de les coses. N afirma que la realitat està en etern canvi, mentre que els conceptes són fixos. En utilitzar el llenguatge, que hauria d'estar en constant canvi per reflectir la realitat, però que no ho està, N conclou que el llenguatge no pot representar l’essència de les coses.
També ens parla sobre les paraules, que ell considera que són meres metàfores. Quan parlem, ens oblidem que ho són i pensem que representen quelcom real, la qual cosa porta a la confusió. A més, N critica que la ciència falseja la realitat en intentar reduir-la a lleis fixes.
La Realitat i la Crítica de Nietzsche
Nietzsche fa una crítica radical a la filosofia occidental, especialment a les tradicions que considera decadents, com la moral i la filosofia tradicional, la religió cristiana i les ciències positives. La seva crítica es dirigeix sobretot a **Plató i Sòcrates**.
Nietzsche els critica perquè, segons ell, aquests filòsofs han convertit la realitat en una cosa fictícia (com el món de les idees platònic). Aquesta crítica demolidora s'anomena la **Filosofia del Martell**.
La Dualitat Apol·línia i Dionisíaca
N divideix la realitat en dues forces fonamentals:
La part **Dionisíaca**: Representa els valors de la vida, corresponent als excessos, el caos i l'obscuritat.
La part **Apol·línia**: Es manifesta a partir dels valors de la raó, corresponent a l'ordre, la llum i la mesura.
Per a Nietzsche, totes dues parts corresponen a la realitat. No obstant això, diu que hem de compensar la visió apol·línia, ja que la ciència i la filosofia tradicional només utilitzen aquesta darrera.
L'Ésser Humà: De la Mort de Déu al Superhome
La «Mort de Déu» va donar lloc a dos possibles tipus d'home:
El **Darrer Home** (o Últim Home) és aquell que accepta la mort de Déu, però el substitueix per la seva pròpia comoditat. Per a Nietzsche, aquest és l’ésser més menyspreable, ja que no assumeix la responsabilitat de crear nous valors.
Per altra banda, apareix el **Superhome** (*Übermensch*), que és aquell que accepta la mort de Déu i no el substitueix per altres valors, sinó que assumeix la vida tal com és. N diu que és el més fort, el més noble i l’autèntic filòsof.
Les Tres Transformacions del Superhome
El Superhome realitza una sèrie de transformacions:
En forma de **Camell**: L’home aguanta tota la càrrega moral i els valors tradicionals sense qüestionar-los.
En forma de **Lleó**: L’home ha de lluitar contra els valors establerts i destruir-ne la seva base, aconseguint la llibertat.
En forma de **Nen**: S’identifica amb el Superhome. Representa un nou començament, la innocència i la creació de nous valors.
La Voluntat de Poder i l'Etern Retorn
El Superhome tindrà una característica fonamental: la **Voluntat de Poder**. Aquesta és la voluntat de superació, de ser sempre més i de mai conformar-se en un lloc concret, sinó d'anar augmentant constantment la pròpia força vital.
El Superhome ha de passar una prova selectiva: l’**Etern Retorn**. Aquesta és una reflexió: N diu que cada instant és únic, però etern, ja que en el Superhome es troba tot el sentit de l’existència. Si hem assumit la vida en la seva plenitud, hem de voler que es repeteixi. L’etern retorn implica que tot el que ens passa ens tornarà a passar infinites vegades. Aquesta idea obliga l'individu a viure cada instant de manera que desitgi que es repeteixi eternament, millorant així la seva existència.
Ètica: La Moral dels Senyors i el Nihilisme
Nietzsche fa una crítica a la moral occidental, que ell anomena la **Moral dels Esclaus** (basada en la por i el ressentiment).
El que volia N era recuperar la **Moral dels Senyors** (basada en l'autoafirmació), on els valors principals són:
- Fortalesa
- Joia
- Salut
- Fermesa
- Poder
- Superació
Nietzsche argumenta que la Moral dels Senyors va reaparèixer després de la Mort de Déu, ja que tots els valors cristians es van destruir. Després de la Mort de Déu es forma el **Nihilisme**, una situació sense valors. N'hi ha de dos tipus:
El **Nihilisme Passiu**: L’home accepta la pèrdua dels valors antics, però es queda en la resignació.
El **Nihilisme Actiu**: L’home accepta la pèrdua dels valors i, a més, busca i crea uns nous valors. Aquest és el camí que porta al Superhome i a la creació d'una nova taula de valors.