Conceptes Clau i Models Pedagògics en Educació Infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,31 KB
Conceptes Fonamentals en Educació
Conceptes Clau en Educació
- Educativitat: Capacitat d’influir en altres persones.
- Educabilitat: Capacitat de rebre influència.
Procés Educatiu al Llarg de la Vida
- Heteroeducació: Educació rebuda d'altres.
- Autoeducació: Educació que un mateix es proporciona.
Posicions Pedagògiques Fonamentals
- Logocentrisme: Prioritza el coneixement i els béns culturals sobre la persona en l'educació.
- Puerocentrisme: Centra l'educació en la persona, valorant el coneixement i els béns culturals com a eines per al seu desenvolupament.
Concepte d'Infant en Pedagogia
Els infants són éssers:
- Únics
- Creatius
- Capaços
- Amb autonomia
- Es relacionen
- Curiosos
- Dependents
Etapes de la Infància
- Primera infància: Des del naixement fins als 3 anys.
- Segona infància: Dels 3 fins als 6-7 anys.
- Tercera infància: Dels 6-7 anys fins a la pubertat/adolescència.
Origen Etimològic d'Educació
- Educare: Conduir, guiar, alimentar. Implica proporcionar des de fora allò necessari.
- Educere: Extreure de dins cap a fora.
Objectius de l'Educació Infantil (EI)
- Desenvolupament integral de l'infant.
- Foment de la individualitat.
- Establiment de relacions socials.
- Adquisició de coneixements.
- Assimilació de valors.
- Desenvolupament de l'autonomia.
- Adquisició d'experiències.
- Desenvolupament de la psicomotricitat.
- Potenciació de capacitats.
Què s'entén per Intervenció?
La intervenció es defineix com prendre part en l'àmbit social, socioassistencial i en l'educació.
Funcions de l'Educació Infantil (EI)
- Assistencial: Guarda i cura dels infants.
- Preventiva: Prevenció de determinades dificultats mitjançant el diagnòstic.
- Conciliació: Facilitar la conciliació familiar i social.
- Educativa: Complement del dret de l'infant a una educació general.
- Intervencionista: Realització d'intervenció precoç.
Models d'Intervenció Educativa
Educació Formal
- Dins el sistema educatiu obligatori i voluntari.
- Vinculada a l'escola.
- Intervenció sistemàtica i metòdica.
- Objectius pedagògics explícits.
Educació No Formal
- Es desenvolupa en una gran varietat d'espais i institucions.
- Educació estructurada, organitzada i sistemàtica.
- Té lloc fora del marc del sistema educatiu oficial (escolar).
- Pretén facilitar l'aprenentatge amb una intencionalitat clara.
- S'adreça tant als infants escolaritzats com als que no ho estan.
- Genera serveis per satisfer necessitats no cobertes pels sistemes educatius formals.
Educació Informal
Es desenvolupa en les relacions socials de la vida quotidiana. Forma part del procés de socialització infantil i és el tipus d'educació menys estructurada.
Models Educatius i Pedagògics
És important conèixer i contrastar els moviments més destacats de la pedagogia.
L'Escola Nova
L'Escola Nova és una tendència pedagògica que va sorgir per revolucionar i transformar l'escola tradicional. Aquesta última sovint es caracteritzava per una estructura rígida, regions d'aprenentatge aïllades, disciplines severes (les"infernal"), una disciplina estricta i l'ús predominant de la llengua vehicular (com el llatí en certs contextos).
En contrast, l'Escola Nova promou l'aprenentatge per observació, experimentació, imitació i contacte amb la natura, impulsant un canvi metodològic significatiu.
Rol de l'Infant a l'Escola Nova
- Protagonista del seu aprenentatge.
- Les propostes es basen en els seus interessos i necessitats.
- Foment del desenvolupament de les seves potencialitats físiques, intel·lectuals i creatives.
Rol del Mestre a l'Escola Nova
- Funció d'observador i guia.
- Animador de l'activitat.
- Promotor de conductes d'autodisciplina i autonomia.
Sistema Educatiu a l'Escola Nova
- Flexible i adaptat a l'infant.
- Reconeix que cada infant té unes capacitats i necessitats úniques.
- Promou una intervenció individualitzada i socialitzadora.
L'Escola Tradicional
Rol del Mestre a l'Escola Tradicional
- Centre del procés educatiu.
- Organitzador i transmissor de coneixements.
- Fomenta l'aprenentatge memorístic.
- Ensenyament vertical.
- Utilitza mètodes de disciplina i càstigs.
Organització de l'Escola Tradicional
- No hi ha incidència de l'entorn en el procés educatiu.
- No es tenen en compte les característiques individuals de l'alumnat.
- Promou l'homogeneïtat de l'aprenentatge.
- La finalitat principal és l'adquisició de coneixements.