Conceptes Clau i Models Pedagògics en Educació Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,31 KB

Conceptes Fonamentals en Educació

Conceptes Clau en Educació

  • Educativitat: Capacitat d’influir en altres persones.
  • Educabilitat: Capacitat de rebre influència.

Procés Educatiu al Llarg de la Vida

  • Heteroeducació: Educació rebuda d'altres.
  • Autoeducació: Educació que un mateix es proporciona.

Posicions Pedagògiques Fonamentals

  • Logocentrisme: Prioritza el coneixement i els béns culturals sobre la persona en l'educació.
  • Puerocentrisme: Centra l'educació en la persona, valorant el coneixement i els béns culturals com a eines per al seu desenvolupament.

Concepte d'Infant en Pedagogia

Els infants són éssers:

  • Únics
  • Creatius
  • Capaços
  • Amb autonomia
  • Es relacionen
  • Curiosos
  • Dependents

Etapes de la Infància

  1. Primera infància: Des del naixement fins als 3 anys.
  2. Segona infància: Dels 3 fins als 6-7 anys.
  3. Tercera infància: Dels 6-7 anys fins a la pubertat/adolescència.

Origen Etimològic d'Educació

  • Educare: Conduir, guiar, alimentar. Implica proporcionar des de fora allò necessari.
  • Educere: Extreure de dins cap a fora.

Objectius de l'Educació Infantil (EI)

  • Desenvolupament integral de l'infant.
  • Foment de la individualitat.
  • Establiment de relacions socials.
  • Adquisició de coneixements.
  • Assimilació de valors.
  • Desenvolupament de l'autonomia.
  • Adquisició d'experiències.
  • Desenvolupament de la psicomotricitat.
  • Potenciació de capacitats.

Què s'entén per Intervenció?

La intervenció es defineix com prendre part en l'àmbit social, socioassistencial i en l'educació.

Funcions de l'Educació Infantil (EI)

  • Assistencial: Guarda i cura dels infants.
  • Preventiva: Prevenció de determinades dificultats mitjançant el diagnòstic.
  • Conciliació: Facilitar la conciliació familiar i social.
  • Educativa: Complement del dret de l'infant a una educació general.
  • Intervencionista: Realització d'intervenció precoç.

Models d'Intervenció Educativa

Educació Formal

  • Dins el sistema educatiu obligatori i voluntari.
  • Vinculada a l'escola.
  • Intervenció sistemàtica i metòdica.
  • Objectius pedagògics explícits.

Educació No Formal

  • Es desenvolupa en una gran varietat d'espais i institucions.
  • Educació estructurada, organitzada i sistemàtica.
  • Té lloc fora del marc del sistema educatiu oficial (escolar).
  • Pretén facilitar l'aprenentatge amb una intencionalitat clara.
  • S'adreça tant als infants escolaritzats com als que no ho estan.
  • Genera serveis per satisfer necessitats no cobertes pels sistemes educatius formals.

Educació Informal

Es desenvolupa en les relacions socials de la vida quotidiana. Forma part del procés de socialització infantil i és el tipus d'educació menys estructurada.

Models Educatius i Pedagògics

És important conèixer i contrastar els moviments més destacats de la pedagogia.

L'Escola Nova

L'Escola Nova és una tendència pedagògica que va sorgir per revolucionar i transformar l'escola tradicional. Aquesta última sovint es caracteritzava per una estructura rígida, regions d'aprenentatge aïllades, disciplines severes (les"infernal"), una disciplina estricta i l'ús predominant de la llengua vehicular (com el llatí en certs contextos).

En contrast, l'Escola Nova promou l'aprenentatge per observació, experimentació, imitació i contacte amb la natura, impulsant un canvi metodològic significatiu.

Rol de l'Infant a l'Escola Nova

  • Protagonista del seu aprenentatge.
  • Les propostes es basen en els seus interessos i necessitats.
  • Foment del desenvolupament de les seves potencialitats físiques, intel·lectuals i creatives.

Rol del Mestre a l'Escola Nova

  • Funció d'observador i guia.
  • Animador de l'activitat.
  • Promotor de conductes d'autodisciplina i autonomia.

Sistema Educatiu a l'Escola Nova

  • Flexible i adaptat a l'infant.
  • Reconeix que cada infant té unes capacitats i necessitats úniques.
  • Promou una intervenció individualitzada i socialitzadora.

L'Escola Tradicional

Rol del Mestre a l'Escola Tradicional

  • Centre del procés educatiu.
  • Organitzador i transmissor de coneixements.
  • Fomenta l'aprenentatge memorístic.
  • Ensenyament vertical.
  • Utilitza mètodes de disciplina i càstigs.

Organització de l'Escola Tradicional

  • No hi ha incidència de l'entorn en el procés educatiu.
  • No es tenen en compte les característiques individuals de l'alumnat.
  • Promou l'homogeneïtat de l'aprenentatge.
  • La finalitat principal és l'adquisició de coneixements.

Entradas relacionadas: