Conceptes Clau de Microeconomia: Mercat, Oferta, Demanda i Elasticitat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,42 KB

Supòsits d'un Mercat de Competència Perfecta

Un mercat de competència perfecta es caracteritza per una sèrie de condicions ideals que permeten un funcionament eficient:

  1. Molts Compradors i Venedors: Hi ha un gran nombre de participants tant en el costat de la demanda com de l'oferta, de manera que cap agent individual té poder per influir en el preu.
  2. Homogeneïtat dels Productes: Tots els productes oferts són idèntics, sense diferenciació per marques o característiques, fent que els consumidors no tinguin preferència per un venedor en particular.
  3. Lliure Entrada i Sortida del Mercat: Les empreses poden entrar o sortir del mercat sense costos significatius ni barreres, facilitant l'ajust de l'oferta a les condicions del mercat.
  4. Informació Perfecta: Tots els participants del mercat (compradors i venedors) tenen accés complet i instantani a tota la informació rellevant sobre preus, qualitat i condicions del mercat.
  5. Absència d'Intervenció Estatal: No hi ha cap tipus d'intervenció per part de l'Estat en la fixació dels preus o en les condicions del mercat.

Oferta i Demanda de Mercat

L'oferta i la demanda són les forces fonamentals que determinen els preus i les quantitats en un mercat.

Demanda

La demanda d'un producte és decreixent a mesura que augmenta el preu. Això significa que, a preus més alts, els consumidors estan disposats a comprar menys quantitat. La corba de demanda té un pendent negatiu.

Oferta

L'oferta d'un producte és creixent a mesura que augmenta el preu. Un sector econòmic amb preus elevats implica beneficis elevats, incentivant els productors a oferir més. La corba d'oferta té un pendent positiu.

Punt d'Equilibri

El punt d'equilibri és la situació on coincideixen l'oferta i la demanda, determinant el preu i la quantitat d'equilibri del mercat.

Excés d'Oferta (Sobreproducció)

Es produeix quan l'oferta és més gran que la demanda. Això sol passar quan el preu de mercat es troba per sobre del punt d'equilibri, generant un excedent de productes.

Excés de Demanda (Escassetat)

Es produeix quan la demanda supera l'oferta. Aquesta situació s'observa quan el preu de mercat es troba per sota del punt d'equilibri, resultant en una manca de productes.

Moviments de la Corba de Demanda

La corba de demanda es pot desplaçar a causa de diversos factors, independentment del preu del producte:

  1. Canvis en els Gustos i Preferències: Les variacions en les preferències dels consumidors poden augmentar o disminuir la demanda d'un bé.
  2. Canvis en la Renda: La capacitat adquisitiva dels consumidors influeix en la demanda de diferents tipus de béns:
    • Béns de Luxe: Béns que, en incrementar la renda, la seva demanda creix més que proporcionalment (ex: abrics de pell, diamants, rellotges de luxe).
    • Béns Necessaris: Béns que, en incrementar la renda, la seva demanda creix menys o no s'incrementa significativament (ex: sucre, sal, cafè).
    • Béns Inferiors: Béns que, en incrementar la renda, la seva demanda disminueix; solen tenir un producte substitutiu de millor qualitat (ex: oli de gira-sol, margarina, cotxes de segona mà).
  3. Canvis en els Preus d'Altres Béns Relacionats:
    • Béns Complementaris: Dos béns que són necessaris per satisfer una mateixa necessitat (ex: cotxe i gasolina). Si el preu d'un augmenta, la demanda de l'altre disminueix.
    • Béns Substitutius: Dos béns que poden satisfer la mateixa necessitat (ex: carn de pollastre i carn de vedella). Si el preu d'un augmenta, la demanda de l'altre augmenta.
    • Béns Independents: Dos béns que no tenen cap relació entre ells (ex: taronges i cotxes).
  4. Expectatives: Prediccions futures que no cal que siguin certes, però que la gent creu i actua en conseqüència, influint en les seves decisions de compra actuals.

Moviments de la Corba d'Oferta

La corba d'oferta també es pot desplaçar a causa de factors que afecten els costos de producció o la capacitat de les empreses per oferir béns:

  1. Preus dels Factors Productius: Variacions en els costos de producció, com salaris o preu de les matèries primeres, afecten la rendibilitat i, per tant, l'oferta.
  2. Tecnologia: Millores tecnològiques poden reduir els costos de producció i augmentar l'oferta.
  3. Factors Externs: Esdeveniments no controlables com inundacions, guerres o desastres naturals poden afectar la producció i, per tant, l'oferta.
  4. Expectatives: Les previsions futures dels productors sobre els preus o la demanda poden influir en les seves decisions de producció actuals, desplaçant ambdues corbes (demanda i oferta).

Inflació

L'increment generalitzat i sostingut dels preus es pot deure a diverses causes:

  1. Inflació Provocada per la Demanda: Es produeix quan la demanda agregada supera la capacitat productiva de l'economia.
  2. Inflació Provocada per l'Oferta (o de Costos): Es produeix quan els costos de producció augmenten, obligant les empreses a pujar els preus (per exemple, a causa d'una mala collita que encareix les matèries primeres).

Elasticitat

L'elasticitat mesura la sensibilitat de la demanda o l'oferta davant canvis en el preu del producte o altres variables.

Demanda Elàstica

Es considera que la demanda és elàstica si, davant petits canvis en el preu del bé, la seva quantitat demandada varia molt significativament.

Demanda Inelàstica

Es considera que la demanda és inelàstica quan la quantitat demandada és poc sensible al preu, és a dir, no varia significativament amb les fluctuacions de preu.

Gràfiques i Càlculs al Punt d'Equilibri

A continuació, es presenten alguns exemples de càlculs i conceptes relacionats amb el punt d'equilibri i l'anàlisi de mercat:

  • Càlcul d'Ingressos Totals: Per calcular els ingressos totals, es multipliquen la quantitat i el preu del punt d'equilibri.
  • Exemple d'Ingressos: Si una empresa produeix 5000 unitats i el preu d'equilibri és de 90 UM, els ingressos seran 5000 x 90 = 450.000 UM.
  • Anàlisi de Preu Fora d'Equilibri: Si el preu és de 20.000 UM, caldrà determinar la diferència entre la demanda i l'oferta en el gràfic per identificar si hi ha excés o escassetat.
  • Càlcul d'Elasticitat: Per calcular l'elasticitat en passar d'un preu A (p=300 UM) a un preu B (p=5000 UM), es necessiten les quantitats demandades corresponents a cada preu (qA i qB).
  • Beneficis o Pèrdues en el Punt d'Equilibri:
    • Si en el punt d'equilibri una empresa produeix 3000 unitats i el preu és de 4000 UM, els ingressos totals seran: 3000 unitats x 4000 UM = 12.000.000 UM.
    • Si els costos totals són de 14.000.000 UM, el benefici serà: 12.000.000 UM (ingressos) - 14.000.000 UM (costos) = -2.000.000 UM. En aquest cas, l'empresa tindria pèrdues.

Entradas relacionadas: