Conceptes Clau de Màrqueting: Plans, Tendències i Estratègies
Pla de Màrqueting
És un document que recull tota la política comercial de l’empresa.
Àrees clau: producte, preu, promoció, distribució (place).
Noves Tendències del Màrqueting
- Màrqueting Social: màrqueting per a ONG per obtenir recursos.
- Màrqueting Institucional: polítiques. Ex: Campanya BCN “posa't guapa”.
- Màrqueting Internacional: adaptar-se a la mentalitat de cada país, orientat al client.
- Màrqueting Polític: anunciar a partits polítics.
L’Estudi de Mercat
Procés:
- Definició de l’objectiu
- Disseny del model d’investigació
- Recollida de dades primàries i secundàries
- Classificació i estructuració de les dades
- Anàlisi i interpretació de les dades
- Elaboració d’un informe amb els resultats i conclusions
Funcions de l'Envàs
Abans de la Compra
- Identificació fàcil: personalitat, forma i color identificatius.
- Associació de continent i contingut: colors, dibuixos i lletres de l’etiqueta.
- Atractiu i impactant: combinació de forma i colors.
Després de la Compra
- Fàcil d’obrir: dispositius per a una obertura fàcil.
- Comoditat: facilitat d’obertura i tancament per a ús repetitiu.
- Facilitat de transport i emmagatzematge.
Quota de Mercat
La part proporcional de les vendes d'una empresa en un mercat. Es calcula:
Quota de mercat = (Mercat empresa / Mercat total) x 100
Elements de Màrqueting 4P
- Producte: béns o serveis amb alt grau de substitució.
- Preu: quantitat de diners que el comprador paga.
- Promoció: publicitat i tècniques per a la compra.
- Distribució / Place: processos des de l’empresa fins al consumidor.
El Cicle de Vida d’un Producte
- Introducció: producte nou, costos alts, poques vendes, pèrdues.
- Creixement: creixement de vendes, despesa publicitària estable, beneficis, cost mitjà més petit. CMI = CT/Q
- Maduresa: producte conegut, beneficis estables, baixa despesa publicitària, vendes estables.
- Declivi: baixen vendes i beneficis, es retira el producte.
- Rellançament: inversió inicial, canvis estètics, més publicitat, allarga la vida.
Matriu Boston Consulting Group
- Producte vaca: poc creixement i gran participació de mercat (Coca-Cola).
- Producte estrella: gran creixement i gran participació de mercat (smartphone).
- Producte gos: poc creixement i poca participació de mercat.
- Producte incògnita: gran creixement i poca participació de mercat.
Franquícia
Les grans empreses utilitzen la franquícia per a una expansió ràpida. Hi ha un contracte entre el franquiciador i el franquiciat.
- Franquiciador: cedeix la marca, obliga exclusivitat, paga publicitat general, el producte, pla de màrqueting i ajuda.
- Franquiciat: paga una quota, no pot vendre altres marques, paga el local, publicitat local.
E-Comerç
Compra-venda en línia. Modernització de la distribució, reducció de costos, augment del comerç internacional, disponible 24 hores.
- Empreses amb botiga virtual + física (Condis, Mercadona, Carrefour).
- Més utilitzat en: viatges, hotels, llibres, supermercat, begudes, roba.
- Problema: desconfiança en la seguretat del pagament.
Tipus de E-Comerç:
- B2B: empresa a empresa (proveïdor de viatges a agència).
- B2C: negoci al consumidor.
- B2A: negoci/empresa a l'administració (formulari, certificats digitals).
Segmentació de Mercat
Classificar clients per criteris objectius. El segment objectiu s’anomena target.
Criteris: edat, sexe, orientació sexual, nivell d’estudis, nivells de renda, situació geogràfica, estil de vida.
Classificació de Clients Segons la Capacitat de Decisió
- Prescriptor: professional que prescriu el producte (metge).
- Comprador: adquireix el producte per a un altre (mare compra bolquers).
- Consumidor: consumeix el producte.