Conceptes Clau de Magnituds, Mesura i Geometria

Enviado por Chuletator online y clasificado en Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,67 KB

Magnitud, Mesura i Superfície

  1. Consideració i percepció d'una magnitud/superfície.
  2. Conservació d'una magnitud/superfície (pavimentació/equidescomposició).
  3. Ordenació respecte a una magnitud/superfície donada.
  4. Establiment d'una relació entre la magnitud/superfície i el nombre de la magnitud/superfície.

Comprensió de la Longitud i la seva Mesura

Nivell 1: Reconeixement de la Longitud

  • Reconeixen la magnitud longitud.
  • Realitzen comparacions directes.

Transició Nivell 1 a 2: Conservació de la Magnitud

  • La magnitud es conserva.

Nivell 2: Comparació per Desplaçament

  • Reconeixen la conservació de la longitud.
  • Fan comparacions per desplaçament.

Transició Nivell 2 a 3: Ordenació d'Objectes

  • Ordenacions de grups de més de dos objectes.

Nivell 3: Propietat Transitiva

  • Utilitzen la propietat transitiva (comparacions indirectes).

Transició Nivell 3 a 4: Iteracions i Acumulacions

  • Realitzen iteracions i acumulacions.

Nivell 4: Unitat de Mesura i Acumulació

  • Fan iteracions.
  • Identifiquen la unitat de mesura.
  • Fan acumulacions.

Transició Nivell 4 a 5: Universalitat i Relació Nombre-Mesura

  • Universalitat de la unitat de mesura i relació entre nombre i mesura.

Nivell 5: Ús del Metre i Relació Nombre-Mesura

  • Relació entre nombre i mesura.
  • Utilitzen el metre com a unitat.

Transició Nivell 5 a 6: Múltiples, Submúltiples i Instruments

  • Utilitzen múltiples i submúltiples.
  • Utilitzen instruments de mesura.

Nivell 6: Equivalències i Instruments de Mesura

  • Reconeixen els submúltiples del metre.
  • Estableixen equivalències entre els múltiples i submúltiples.
  • Coneixen i usen instruments de mesura.

Dificultats amb les Magnituds

Magnitud Longitud

  • Conservació en canviar de posició.
  • Càlcul del perímetre quan no es coneixen totes les mesures.

Magnitud Massa-Pes

  • Distingir entre massa i pes.
  • Distingir entre pes i volum.
  • Conservació del pes.

Magnitud Volum-Capacitat

  • Relació amb el volum ocupat.
  • Captació de la capacitat.
  • Conservació de la capacitat.

Magnitud Amplitud Angular

  • Noció d'angle.
  • Relació entre angles.

Magnitud Temps

  • Noció del temps.

Desenvolupament del Pensament Geomètric (Nivells de Van Hiele)

Nivell 1: Reconeixement

  • Reconeixen i descriuen la seva aparença física.
  • Reconeixen els objectes com un tot.
  • Perceben cada objecte individualment.
  • Classifiquen en base a semblances físiques sense criteri.

Transició Nivell 1 a 2

  • Identifiquen figures pel seu nom.
  • Conceben les figures com a llistes de propietats.
  • Defineixen figures com un llistat de propietats.

Nivell 2: Anàlisi

  • Reconeixen que els objectes estan formats per parts.
  • No relacionen unes propietats amb altres.

Transició Nivell 2 a 3

  • Ordenen les propietats.
  • Discuteixen relacions entre figures.
  • Reconeixen propietats que deriven d'altres.
  • Generen criteris.

Nivell 3: Classificació

  • Defineixen les figures llistant un mínim de propietats suficients.
  • Classifiquen de manera inclusiva.
  • Segueixen una demostració.

Consolidació i Comprensió del Nivell 3

Animar els estudiants a analitzar exemples i contraexemples. Introduir definicions amb un conjunt mínim de propietats suficients.

Àrea cercle: π · radi²

Perímetre cercle: 2 · π · radi

Àrea sector circular: π · radi² · angle / 360

Àrea corona circular: π · (radi_gran² - radi_petit²)

Àrea el·lipse: π · a · b

Piràmides: Àrea Total = Suma de l'àrea de la base i l'àrea lateral

Volum de la piràmide: 1/3 · Volum prisma = 1/3 · (Àrea base · h)

Àrea del con: π · radi · generatriu + π · radi²

Volum del con: 1/3 · Volum cilindre = 1/3 · (Àrea base · h)

Àrea total prismes: Àrea bases + Àrea lateral

Volum prismes: Àrea base · h

Àrea cilindre: 2 · π · radi · h + 2 · π · radi²

Volum cilindre: π · radi² · h

Àrea esfera: 4 · π · radi²

Volum de l'esfera: 4/3 · π · radi³

Conceptes de Mesura de Superfícies

La Pavimentació i l'Equidescomposició

L'equidescomposició i la pavimentació busquen comprovar que la superfície de dues figures és equivalent, però el resultat del procés pot portar a una altra conclusió. Per comprovar que dues figures ocupen la mateixa superfície es pot recórrer a l'equidescomposició. Es tracta de trobar una descomposició equivalent en ambdues figures a comparar. D'aquesta forma, cada figura tindrà una descomposició formada per les mateixes parts.

Per comprovar que dues figures ocupen la mateixa superfície es pot recórrer a la pavimentació. Es tracta de descompondre una figura per poder omplir l'altra amb les parts obtingudes de la figura inicial.

Material per treballar la descomposició: tangram o mosaics.

Equipartició

Procés mental de dividir un objecte en parts de la mateixa quantitat de magnitud.

Transitividad

Quan recorrem a un intermediari per fer comparacions, usem aquesta propietat. Per tant, en una comparació indirecta s'utilitza la transitivitat.

Entradas relacionadas: