Conceptes Clau de Macroeconomia: Inflació, PIB i Mercat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,06 KB
Comptabilitat Nacional
Conjunt d'indicadors que indiquen les diverses activitats econòmiques fetes en un país durant un període de temps determinat.
- PIB (Producte Interior Brut): Valor de la producció de béns i serveis finals durant un període.
- PNB (Producte Nacional Brut): Valor de la producció que produeixen els espanyols arreu del món (PIB + RFNE - RFEN).
- RN (Renda Nacional): Renda que guanyen els espanyols, tant els empresaris com els treballadors.
- RPD (Renda Personal Disponible): Renda que arriba a les famílies, restant els impostos i les cotitzacions.
Inflació
Creixement generalitzat i continu dels preus d'una economia.
Causes de la Inflació
Inflació de Demanda
L'origen es troba en un augment de la demanda agregada:
- Empreses: Més diners per millorar la producció.
- Sector Públic: Millora d'alguna cosa que implica més impostos.
- Famílies: Estalvien menys i gasten més.
Inflació de Costos
L'origen es troba en un augment dels costos de producció:
- Encariment dels recursos naturals.
- Espiral salari-preus.
- Espiral salari-salari.
- Poder del mercat (monopolis, oligopolis).
- Preu del diner (tipus d'interès).
Conseqüències de la Inflació
Conseqüències Negatives (-)
- Pensionistes: Reben menys diners reals per viure.
- Treballadors: El sou no puja al mateix ritme que la inflació.
- Estalviadors: Perden poder adquisitiu dels seus estalvis.
- Empreses exportadores: Els seus productes nacionals es tornen menys competitius.
Conseqüències Positives (+)
- Deutors: El valor real del seu deute disminueix.
- Estat: Pot recaptar més impostos nominalment.
- Empreses importadores: Els productes estrangers es tornen relativament més barats.
Mesurament de la Inflació
- Cistella de Consum: Selecció de productes que són representatius de cadascun dels grups bàsics de consum, realitzada per l'INE.
- Índex de Preus de Consum (IPC): Mesura ponderada dels preus dels béns que representen el consum típic d'una família mitjana.
- Taxa d'Inflació: Variació mesurada en percentatge experimentada per l'IPC respecte al període de temps anterior.
- IPC Harmonitzat: Proporciona una mesura comuna de la inflació que permet fer comparacions internacionals.
- Inflació Subjacent o Bàsica: S'utilitza per veure l'evolució de la inflació a curt i llarg termini, excloent els preus més volàtils (energia i aliments no elaborats).
Limitacions de l'IPC
- La cistella de consum no inclou el lloguer o la compra d'un habitatge, però sí les rebaixes.
- Un any com a referència pot no reflectir canvis d'hàbits o la introducció de nous béns.
- No té en compte les variacions de la qualitat dels productes.
- L'IPC es basa en enquestes i les dades poden no ser 100% fiables.
Forces Internes del Mercat
Determinades pels agents econòmics d'un país, i s'expressen mitjançant el lliure joc de l'oferta i la demanda agregades.
Nivell Mitjà de Preus
Mitjana ponderada dels preus del conjunt de béns i serveis d'una economia.
Demanda Agregada (DA)
Despesa total que, per a un determinat nivell mitjà de preus, realitzen en una economia les famílies, les empreses, el sector públic i els estrangers.
La DA és el valor de béns i serveis finals que estan disposats a comprar els agents, mentre que el PIB és el valor del que realment s'ha comprat. La DA es basa en expectatives, el PIB en fets. La DA puja a mesura que baixen els preus.
Oferta Agregada (OA)
Descriu la quantitat de producció que estarien disposades a vendre les empreses, tenint en compte un nivell mitjà de preus i uns determinats costos de producció. (La corba augmenta amb els preus).
- Nivell Mitjà de Preus: Si baixa el nivell mitjà de preus, els beneficis disminueixen.
- Costos de Producció: (Benefici = Ingressos - Despeses). Quan pugen els preus dels recursos, els beneficis baixen i una forma de compensar-ho és reduir la producció.
- Expectatives Empresarials: El nombre d'unitats a produir pot canviar segons les expectatives de futur.
Equilibri Macroeconòmic
Resultat del conjunt d'interaccions de les forces internes del mercat, les polítiques econòmiques del govern i les incontrolades i impredictibles pertorbacions externes al mercat.
S'aconsegueix quan coincideixen els plans de compradors i empreses, és a dir, on es tallen les corbes d'Oferta Agregada (OA) i Demanda Agregada (DA).