Conceptes Clau en Intel·ligència Emocional i Normativa Laboral

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,68 KB

Intel·ligència Emocional i Gestió de Personal

Intel·ligència Emocional

Habilitat que ens permet conèixer i dominar els nostres sentiments, i interpretar o afrontar els sentiments dels altres. Inclou:

  • Conèixer les pròpies emocions
  • Conduir les emocions
  • Automotivació
  • Empatia
  • Conduir les relacions

Funcions del Departament de Recursos Humans

Les funcions principals són:

  • Organització i planificació del personal
  • Selecció i contractació de personal
  • Administració i control de personal
  • Formació de recursos humans
  • Gestió de les relacions laborals
  • Salut laboral

Gestió per Competències

Manera en què algunes empreses gestionen el seu personal, assegurant que els llocs de treball són ocupats per persones amb un ampli ventall de competències adequades.

Administració de Personal

Engloba tasques com:

  • Selecció i formalització de contractes
  • Tramitació de nòmines i assegurances socials
  • Control de drets i deures dels treballadors (vacances, permisos per maternitat, etc.)

Relacions Laborals

Implica tenir uns representants per als treballadors, facilitant la comunicació i negociació amb l'empresa.

Salut Laboral

Millora de les condicions de treball per augmentar el nivell de protecció de la salut i la seguretat dels treballadors.

Conceptes Clau del Dret Laboral

Voluntariat

La persona decideix si treballa, on ho fa i de quina manera, sense una obligació contractual de remuneració.

Treball per Compte d'Altres

La persona treballa per a una altra, la qual es beneficia del fruit del seu treball i per això la compensa pagant-li un salari.

Retribució

El treball ha de ser remunerat, és a dir, el treballador ha de rebre un salari o compensació econòmica.

Subordinació

El treball de la persona està sotmès a les decisions i directrius de l'empresari.

Jerarquia Normativa Laboral

  • Convenis de l'OIT

    Normes internacionals del treball dictades per l'Organització Internacional del Treball (OIT) que tenen com a objectiu la millora de les condicions i del nivell de vida dels treballadors.

  • Convenis Col·lectius

    Acords pactats entre els representants dels treballadors i de les empreses d'un sector econòmic on es fixen les condicions de treball i les normes de convivència que s'apliquen en un període determinat.

Representació dels Treballadors

  • Delegat de Personal

    Si l'empresa té més de 10 i menys de 50 treballadors.

  • Comitè d'Empresa

    Si l'empresa té 50 o més treballadors.

Tipus de Convenis Col·lectius

Poden ser de dos tipus:

  • D'empresa: si afecten només una empresa.
  • Sectorial: si s'apliquen sobre un conjunt d'empreses que pertanyen a un mateix sector econòmic.

Resolució de Conflictes Col·lectius de Treball

Acord entre les parts de caràcter voluntari per resoldre un conflicte. Les modalitats són:

  • Conciliació

    Les parts acorden que un tercer intervingui per facilitar la negociació, però sense aportar una solució. Aquest agent conciliador és una entitat pública anomenada SMAC (Servei de Mediació, Arbitratge i Conciliació).

  • Mediació

    Les parts acorden que un tercer intervingui en la solució oferint propostes, però sense poder de decisió vinculant.

  • Arbitratge

    Les parts acorden sotmetre's a la decisió vinculant d'un tercer, un àrbitre, que mitjançant un laude arbitral imposarà la solució al conflicte.

Contingut del Contracte de Treball

Un contracte de treball ha de contenir, com a mínim:

  • El tipus de treball que s'ha de realitzar
  • La durada del contracte
  • El salari i les pagues extraordinàries
  • Altres components salarials
  • El període de prova

Temps Laboral

Jornada Laboral

  • Setmanal

    Màxim de 40 hores setmanals com a mitjana anual. La durada pot ser irregular.

  • Diària

    El màxim són 9 hores diàries. Els menors no poden fer més de 8 hores al dia.

Descansos

  • Dins de la Jornada

    15 minuts si la jornada és continuada i supera les 6 hores. Els menors tenen 30 minuts si la jornada continuada supera les 4 hores i mitja.

  • Entre Jornades

    Entre el final d'una jornada i el principi de la següent ha de passar un mínim de 12 hores.

Entradas relacionadas: