Conceptes Clau d'Economia i Empresa: Producció i Mercat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,22 KB

La Funció del Treball

Consisteix en la fragmentació d'una activitat productiva en tasques més elementals entre diferents persones, en funció de les qualitats de cadascuna.

Conceptes Econòmics Fonamentals

Diner

És un mitjà de pagament.

Mercat (concepte inicial)

És el lloc on s'efectuen els intercanvis.

Empreses (concepte inicial)

Són les entitats que coordinen els béns i serveis.

L'Empresa (definició detallada)

És una entitat especialitzada que coordina la producció de béns i serveis.

El Valor Afegit

És la utilitat suplementària que el procés de producció aporta a les coses.

Investigació, Desenvolupament i Innovació (R+D+I)

Les empreses realitzen activitats d'Investigació, Desenvolupament i Innovació (R+D+I) per crear nous productes. Això és clau per evolucionar i competir.

La Tecnologia

És la combinació dels diversos recursos productius per obtenir un bé o servei.

Eficiència Tècnica

Mentre menys quantitat de recursos productius es necessita, més eficient tècnicament s'és.

L'Eficiència Econòmica

Consisteix a seleccionar la tecnologia més barata i eficient entre totes les disponibles.

La Productivitat

És la relació entre la quantitat produïda i la quantitat de recursos productius utilitzats.

Benefici Empresarial (BF)

Es calcula com: Ingressos Totals (IT) - Costos Totals (CT).

Ingressos

Són el valor monetari que reben les empreses per la venda dels seus productes o serveis.

Càlcul d'Ingressos Totals (IT)

IT = Quantitat venuda (Qv) × Preu de venda (Pv).

Cost de la Producció

És la despesa en què incorre l'empresa per desenvolupar la seva activitat productiva.

Costos Fixos (CF)

Són aquells que no varien en canviar la quantitat produïda o venuda.

Costos Variables (CV)

Varien segons la quantitat que es fabrica.

Costos Totals (CT)

Són la suma dels costos fixos i els costos variables: CT = CF + CV.

Costos Mitjans (CMi) o Unitaris

Són el cost per unitat de producte: CMi = CT / Qv.

Conceptes Marginals

  • Cost Marginal (CMa): Cost de produir una unitat addicional.
  • Ingrés Marginal (IMa): Ingrés obtingut amb la venda d'una unitat addicional.
  • Rendiment Marginal (RMa): Diferència entre l'ingrés marginal i el cost marginal.

Fórmules de Càlcul Marginal

  • Ingrés Marginal (IMa): (ITactual - ITanterior) / (Qvactual - Qvanterior)
  • Cost Marginal (CMa): (CTactual - CTanterior) / (Qvactual - Qvanterior)
  • Rendiment Marginal (RMa): IMa - CMa

Sectors Econòmics

  • Sector Primari: S'obté directament de la natura (terra, mar, etc.).
  • Sector Secundari: Transformació dels béns primaris.
  • Sector Terciari: Serveis i comercialització.
  • Sector Quaternari: Relacionat amb els avenços tecnològics, la informació i el coneixement.

Objectius d'una Empresa

  • Maximitzar els beneficis.
  • Establir-se i créixer.
  • Millorar el benestar de les societats: creen innovacions que són el motor del progrés econòmic.
  • Generar ocupació i riquesa a la zona d'influència.

Responsabilitat Social Corporativa (RSC)

És la integració voluntària, per part de les empreses, de les preocupacions socials i mediambientals en les seves operacions comercials i les seves relacions amb els interlocutors.

El Mercat (definició detallada)

És el conjunt de transaccions de compravenda d'un determinat bé o servei.

La Demanda

És la quantitat d'un bé que els demandants estan disposats a adquirir al mercat. La seva representació gràfica és la corba de la demanda.

L'Oferta

És la quantitat d'un bé o servei que els oferents estan disposats a vendre a un preu determinat.

Funció de l'Oferta

Relaciona la quantitat d'un bé que una empresa està disposada a oferir amb els factors que influeixen en aquesta decisió (preu del bé, preus dels factors productius, tecnologia, etc.). La seva representació gràfica és la corba de l'oferta.

Tipus de Béns (segons la seva relació)

Béns Complementaris

Són béns que es consumeixen conjuntament. L'augment del preu d'un pot disminuir la demanda de l'altre (ex: cotxes i gasolina).

Béns Substitutius

Són béns que poden ser substituïts per un altre bé que satisfaci la mateixa necessitat (ex: te i cafè).

Tipus de Béns (segons la renda)

Béns Inferiors

Són aquells béns la demanda dels quals disminueix quan augmenta la renda dels consumidors (ex: marques blanques de baixa qualitat).

Béns Normals

Són aquells béns la demanda dels quals augmenta quan augmenta la renda dels consumidors (ex: habitatge, roba).

Béns de Luxe (o superiors)

Són un tipus de bé normal en què l'augment de la renda provoca un augment proporcionalment major de la demanda (ex: cotxes de luxe, joies).

Factors que Disminueixen la Demanda

La quantitat demanada d'un bé pot disminuir per diversos factors:

  • Disminució del preu dels béns substitutius.
  • Augment del preu dels béns complementaris.
  • Disminució de la renda (per a béns normals).
  • Canvis en les preferències o modes (el bé passa de moda).

Factors que Augmenten la Demanda

La quantitat demanada d'un bé pot augmentar per diversos factors:

  • Augment del preu dels béns substitutius.
  • Disminució del preu dels béns complementaris.
  • Augment de la renda (per a béns normals).
  • Canvis en les preferències o modes (el bé es posa de moda).

Elasticitat-Preu de la Demanda

Mesura la sensibilitat de la variació de la quantitat demanada d'un bé davant de variacions en el seu preu.

Entradas relacionadas: