Conceptes Clau d'Economia i Empresa: Guia Essencial
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,02 KB
Fonaments d'Economia i Gestió Empresarial
Conceptes Econòmics Bàsics
La Funció del Treball
Consisteix en la fragmentació d'una activitat productiva en tasques més elementals, assignades a diferents persones en funció de les seves qualitats i habilitats.
Diner
És el mitjà de pagament acceptat per a l'intercanvi de béns i serveis.
Mercat
És el lloc, físic o virtual, on s'efectuen els intercanvis de béns i serveis entre compradors i venedors.
Valor Afegit
És la utilitat suplementària que el procés de producció aporta a les coses, incrementant el seu valor original.
L'Empresa i la Producció
L'Empresa
És una entitat especialitzada que coordina la producció de béns i serveis amb l'objectiu de satisfer les necessitats del mercat.
Investigació, Desenvolupament i Innovació (R+D+i)
Les empreses realitzen Investigació, Desenvolupament i Innovació per crear nous productes i processos. Això és clau per evolucionar i competir en el mercat.
Tecnologia
És la combinació dels diversos recursos productius per a obtenir un bé o servei de manera eficient.
Eficiència Tècnica
Una tecnologia és més eficient tècnicament com menys quantitat de recursos productius necessita per obtenir la mateixa producció.
Eficiència Econòmica
Consisteix a seleccionar la tecnologia més barata i la més eficient de totes les opcions disponibles per a la producció.
Productivitat
És la relació entre la quantitat produïda i la quantitat de recursos productius utilitzats per obtenir-la.
Fórmules Econòmiques Clau
A continuació, es presenten algunes fórmules fonamentals en l'àmbit empresarial:
- Cost Total (CT) = Cost Fix (CF) + Cost Variable (CV)
- Ingrés Total (IT) = Preu de Venda (Pv) ⋅ Quantitat Venuda (Qv)
- Benefici Total (BT) = Ingrés Total (IT) − Cost Total (CT)
- Cost Mitjà (Cmi) = Cost Total (CT) / Quantitat Venuda (Qv)
- Ingrés Marginal (Ima) = (Ingrés Total actual - Ingrés Total anterior) / (Quantitat Venuda actual - Quantitat Venuda anterior)
- Cost Marginal (Cma) = ΔCost Total (CT) / ΔQuantitat Venuda (Qv)
- Benefici Marginal (Bma) = Ingrés Marginal (Ima) − Cost Marginal (Cma)
Sectors Econòmics
L'activitat econòmica es classifica tradicionalment en els següents sectors:
- Sector Primari: S'obté directament de la terra i els recursos naturals (agricultura, pesca, mineria).
- Sector Secundari: Implica la transformació dels béns primaris en productes elaborats (indústria, construcció).
- Sector Terciari: Engloba els serveis i la comercialització de béns (comerç, turisme, educació, sanitat).
- Sector Quaternari: Relacionat amb els avenços tecnològics, la investigació i el coneixement (TIC, biotecnologia, nanotecnologia).
Objectius i Responsabilitat de l'Empresa
Objectius d'una Empresa
Les empreses persegueixen diversos objectius, entre els quals destaquen:
- Maximitzar els beneficis.
- Establir-se i créixer en el mercat.
- Millorar el benestar de les societats: creen innovacions que són el motor del progrés econòmic.
- Generar ocupació i riquesa a la zona d'influència.
Responsabilitat Social Corporativa (RSC)
És la integració voluntària per part de les empreses de les preocupacions socials i mediambientals en les seves operacions comercials i en les seves relacions amb els grups d'interès.
El Mercat: Demanda i Oferta
Mercat
És el conjunt d'operacions de compravenda d'un determinat bé o servei.
La Demanda
És la quantitat d'un bé que els demandants estan disposats a adquirir al mercat a un preu determinat. La corba de la demanda es representa en una gràfica.
L'Oferta
És la quantitat d'un bé que els productors estan disposats a vendre a un preu determinat. La funció de l'oferta mostra aquesta relació, i la seva corba es representa en una gràfica.
Tipus de Béns Econòmics
Béns Complementaris
Són béns que es consumeixen conjuntament amb un altre producte (ex: cotxe i gasolina).
Béns Substitutius
Són béns que poden ser substituïts per un altre bé que satisfaci la mateixa necessitat (ex: cafè i te).
Béns Inferiors
Són aquells béns la demanda dels quals baixa quan la renda dels consumidors puja (ex: transport públic, si la renda puja, la gent pot optar per vehicles privats).
Béns Normals
Són béns la demanda dels quals augmenta quan la renda dels consumidors puja (ex: habitatge, roba de qualitat).
Béns de Luxe
Són béns la demanda dels quals augmenta més que proporcionalment amb l'augment de la renda. La seva demanda disminueix dràsticament quan la renda baixa (ex: cotxes de gamma alta, joies).
Elasticitat i Corbes de Mercat
Elasticitat-Preu de la Demanda
Mesura la variació de la quantitat demanada davant de variacions en els preus d'un bé.
La Corba de la Demanda
Mostra la relació entre el preu d'un bé i la quantitat que els consumidors estan disposats a comprar.
- És descendent perquè, generalment, quan el preu baixa, la demanda augmenta, i quan el preu puja, la demanda disminueix.
- La corba es mou cap a la dreta (augment de demanda) o cap a l'esquerra (disminució de demanda) quan altres factors diferents del preu canvien (ex: renda, gustos, preu de béns relacionats).
La Corba de l'Oferta
Mostra la relació entre el preu d'un bé i la quantitat que les empreses estan disposades a oferir.
- És ascendent perquè, generalment, quan el preu puja, les empreses produeixen més per obtenir més beneficis.
- La corba es mou cap a la dreta (augment de l'oferta) o cap a l'esquerra (disminució de l'oferta) quan altres factors diferents del preu canvien (ex: costos de producció, tecnologia, impostos).