Conceptes Clau d'Economia i Empresa: Guia Essencial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,02 KB

Fonaments d'Economia i Gestió Empresarial

Conceptes Econòmics Bàsics

  • La Funció del Treball

    Consisteix en la fragmentació d'una activitat productiva en tasques més elementals, assignades a diferents persones en funció de les seves qualitats i habilitats.

  • Diner

    És el mitjà de pagament acceptat per a l'intercanvi de béns i serveis.

  • Mercat

    És el lloc, físic o virtual, on s'efectuen els intercanvis de béns i serveis entre compradors i venedors.

  • Valor Afegit

    És la utilitat suplementària que el procés de producció aporta a les coses, incrementant el seu valor original.

L'Empresa i la Producció

  • L'Empresa

    És una entitat especialitzada que coordina la producció de béns i serveis amb l'objectiu de satisfer les necessitats del mercat.

  • Investigació, Desenvolupament i Innovació (R+D+i)

    Les empreses realitzen Investigació, Desenvolupament i Innovació per crear nous productes i processos. Això és clau per evolucionar i competir en el mercat.

  • Tecnologia

    És la combinació dels diversos recursos productius per a obtenir un bé o servei de manera eficient.

  • Eficiència Tècnica

    Una tecnologia és més eficient tècnicament com menys quantitat de recursos productius necessita per obtenir la mateixa producció.

  • Eficiència Econòmica

    Consisteix a seleccionar la tecnologia més barata i la més eficient de totes les opcions disponibles per a la producció.

  • Productivitat

    És la relació entre la quantitat produïda i la quantitat de recursos productius utilitzats per obtenir-la.

Fórmules Econòmiques Clau

A continuació, es presenten algunes fórmules fonamentals en l'àmbit empresarial:

  • Cost Total (CT) = Cost Fix (CF) + Cost Variable (CV)
  • Ingrés Total (IT) = Preu de Venda (Pv) ⋅ Quantitat Venuda (Qv)
  • Benefici Total (BT) = Ingrés Total (IT) − Cost Total (CT)
  • Cost Mitjà (Cmi) = Cost Total (CT) / Quantitat Venuda (Qv)
  • Ingrés Marginal (Ima) = (Ingrés Total actual - Ingrés Total anterior) / (Quantitat Venuda actual - Quantitat Venuda anterior)
  • Cost Marginal (Cma) = ΔCost Total (CT) / ΔQuantitat Venuda (Qv)
  • Benefici Marginal (Bma) = Ingrés Marginal (Ima) − Cost Marginal (Cma)

Sectors Econòmics

L'activitat econòmica es classifica tradicionalment en els següents sectors:

  • Sector Primari: S'obté directament de la terra i els recursos naturals (agricultura, pesca, mineria).
  • Sector Secundari: Implica la transformació dels béns primaris en productes elaborats (indústria, construcció).
  • Sector Terciari: Engloba els serveis i la comercialització de béns (comerç, turisme, educació, sanitat).
  • Sector Quaternari: Relacionat amb els avenços tecnològics, la investigació i el coneixement (TIC, biotecnologia, nanotecnologia).

Objectius i Responsabilitat de l'Empresa

  • Objectius d'una Empresa

    Les empreses persegueixen diversos objectius, entre els quals destaquen:

    • Maximitzar els beneficis.
    • Establir-se i créixer en el mercat.
    • Millorar el benestar de les societats: creen innovacions que són el motor del progrés econòmic.
    • Generar ocupació i riquesa a la zona d'influència.
  • Responsabilitat Social Corporativa (RSC)

    És la integració voluntària per part de les empreses de les preocupacions socials i mediambientals en les seves operacions comercials i en les seves relacions amb els grups d'interès.

El Mercat: Demanda i Oferta

  • Mercat

    És el conjunt d'operacions de compravenda d'un determinat bé o servei.

  • La Demanda

    És la quantitat d'un bé que els demandants estan disposats a adquirir al mercat a un preu determinat. La corba de la demanda es representa en una gràfica.

  • L'Oferta

    És la quantitat d'un bé que els productors estan disposats a vendre a un preu determinat. La funció de l'oferta mostra aquesta relació, i la seva corba es representa en una gràfica.

Tipus de Béns Econòmics

  • Béns Complementaris

    Són béns que es consumeixen conjuntament amb un altre producte (ex: cotxe i gasolina).

  • Béns Substitutius

    Són béns que poden ser substituïts per un altre bé que satisfaci la mateixa necessitat (ex: cafè i te).

  • Béns Inferiors

    Són aquells béns la demanda dels quals baixa quan la renda dels consumidors puja (ex: transport públic, si la renda puja, la gent pot optar per vehicles privats).

  • Béns Normals

    Són béns la demanda dels quals augmenta quan la renda dels consumidors puja (ex: habitatge, roba de qualitat).

  • Béns de Luxe

    Són béns la demanda dels quals augmenta més que proporcionalment amb l'augment de la renda. La seva demanda disminueix dràsticament quan la renda baixa (ex: cotxes de gamma alta, joies).

Elasticitat i Corbes de Mercat

  • Elasticitat-Preu de la Demanda

    Mesura la variació de la quantitat demanada davant de variacions en els preus d'un bé.

  • La Corba de la Demanda

    Mostra la relació entre el preu d'un bé i la quantitat que els consumidors estan disposats a comprar.

    • És descendent perquè, generalment, quan el preu baixa, la demanda augmenta, i quan el preu puja, la demanda disminueix.
    • La corba es mou cap a la dreta (augment de demanda) o cap a l'esquerra (disminució de demanda) quan altres factors diferents del preu canvien (ex: renda, gustos, preu de béns relacionats).
  • La Corba de l'Oferta

    Mostra la relació entre el preu d'un bé i la quantitat que les empreses estan disposades a oferir.

    • És ascendent perquè, generalment, quan el preu puja, les empreses produeixen més per obtenir més beneficis.
    • La corba es mou cap a la dreta (augment de l'oferta) o cap a l'esquerra (disminució de l'oferta) quan altres factors diferents del preu canvien (ex: costos de producció, tecnologia, impostos).

Entradas relacionadas: