Conceptes Clau d'Economia d'Empresa: Creixement, Organització i Fiscalitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,98 KB

Estratègies de Creixement Empresarial

El creixement d'una empresa es pot classificar segons la matriu d'Ansoff en diferents tipus:

  • Penetració de mercat (actual-actual)
  • Desenvolupament del producte (actual-nou)
  • Desenvolupament del mercat (nou-actual)
  • Diversificació (nou-nou)

Tipus de Creixement

El creixement intern fa referència a l’increment de la capacitat productiva de l’empresa, és a dir, del seu patrimoni mitjançant noves inversions. Aquí és on trobarem les estratègies d’especialització i diversificació que més endavant estudiarem.

El creixement extern es refereix a l’adquisició, al control o a la fusió d’empreses que ja existeixen o a la cooperació amb altres empreses amb la finalitat d’accedir a mercats nous o arribar a acords entre si.

Formes de Creixement Extern i Concentració Empresarial

Fusió Pura

Dues empreses es dissolen per crear-ne una de nova amb personalitat jurídica diferent.

  • Exemple: NovaCaixa Galicia (Caixa Galicia + Caixa Nova).

Fusió per Absorció

Una empresa n'absorbeix una altra, que es dissol. L’empresa absorbida pot ser compensada amb diners o accions.

  • Exemple: CaixaBank va absorbir Bankia.

Participació

Una empresa compra part del capital d’una altra sense canviar la seva forma jurídica. Pot ser:

  • Absoluta (+80%)
  • Majoritària (+50%)
  • Minoritària (-50%)

Càrtel

Empreses del mateix sector pacten preus i estratègies (pot ser legal, com l’OPEP, o il·legal, com les benzineres a Espanya).

Holding

Una empresa matriu controla accions d’altres empreses. Controla diversos sectors amb millor rendiment conjunt. (Exemple: Nestlé)

Trust (Concentració Vertical)

Empreses de diferents fases del procés productiu s’uneixen per reduir costos.

  • Exemple: Coca-Cola controla la producció de refresc i d’envasos.

Clúster

Concentració geogràfica d’empreses d’un mateix sector per augmentar la competitivitat.

  • Exemple: Silicon Valley (tecnologia), Hollywood (cinema).

Joint-Venture

Dues empreses s’uneixen per llançar un nou producte o entrar en nous mercats.

  • Exemple: Nestea (Nestlé + Coca-Cola), SMART (Mercedes + Swatch).

Unió Temporal d’Empreses (UTE)

Associació temporal per a projectes grans, sense personalitat jurídica pròpia.

  • Exemple: Construcció d’autovies o ponts.

Descentralització Empresarial

La descentralització es pot donar en dues direccions:

  1. Horitzontal: Consisteix a fraccionar el volum total de l'activitat establint diverses plantes dedicades al procés complet de producció, però a escala reduïda.
  2. Vertical: Consisteix a descompondre el procés productiu en fases i realitzar cadascuna d'elles en una planta diferent, de manera que cada planta s'especialitza en una fase del procés.

Factors de Localització Empresarial

Elements clau a considerar per a la ubicació d'una empresa:

  1. Demanda del mercat
  2. Aprovisionament de matèries primeres
  3. Mercat de treball
  4. Comunicació i transport
  5. Cost de construcció i solar
  6. Legislació
  7. Desenvolupament econòmic regional

Jerarquia d'Objectius Empresarials

Fi de l’Empresa (Objectiu General)

És el primer nivell en la jerarquia d’objectius i és la missió o raó de ser de l’empresa com a unitat econòmica. Expressa metes que l’empresa desitja aconseguir a llarg termini i serà el punt de partida de l’actuació empresarial, però s’ha de concretar en els objectius pròpiament dits. Per exemple, la missió d’una empresa que fabrica cotxes és proveir la població d’un mitjà de transport privat.

Objectius Pròpiament Dits

Són aquells que l’empresa vol aconseguir durant un període concret, és a dir, les metes triades una vegada analitzat l’entorn i als quals ha d’anar adaptant-se. Per tant, aquests solen ser canviants, però no han de perdre de vista la fi o missió de l’empresa. Un objectiu pròpiament dit serà el de vendre un determinat model de cotxe.

Subobjectius (Departamentals/Operacionals)

També podem anomenar-los objectius departamentals o operacionals, sent aquells que desenvolupen els objectius pròpiament dits per a aconseguir la seva consecució; normalment són més concrets i es fixen a més curt termini que aquests.

Fórmules de Productivitat Empresarial

Productivitat del Treball (PL)

PL = Quantitat total de producte (unitats físiques) / Nombre de treballadors o hores treballades

Productivitat de la Maquinària (PK)

PK = Quantitat total de producte / Nombre de màquines o hores d'ús

Productivitat Global (Pglobal)

Pglobal = Valor de la producció total / Cost total de tots els factors utilitzats

Taxa de Variació de la Productivitat

Taxa = ((Pglobal període 2 - Pglobal període 1) / Pglobal període 1) x 100

Marc Legal i Fiscal de l'Empresa

Dret Mercantil

Branca del dret que regula l'activitat econòmica de l'empresa.

Dret Fiscal

Regula els ingressos de l'Estat per cobrir les despeses públiques (Llei General Tributària).

Tributs

Taxes, contribucions especials, impostos:

  • Progressius (IRPF)
  • Regressius (IVA)
  • Proporcionals (IS)

Impostos Directes

Graven la riquesa o la renda directament (Exemples: IRPF, IS).

Impostos Indirectes

Graven el consum o la transmissió de béns i serveis (Exemple: IVA amb tipus del 4%, 10% i 21%).

Entradas relacionadas: