Conceptes Clau: Didàctica de la Llengua i Avaluació
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,03 KB
Conceptes Clau de Didàctica i Llengua
Intersubjectivitat (entre parlants)
Parlar és negociar, construir un àmbit compartit d’intersubjectivitat.
- Model del món compartit pels interlocutors durant un intercanvi comunicatiu, que els permet negociar els punts d’acord i/o desacord, i entendre els mateixos significats.
Què és fer didàctica? La didàctica de la llengua
És la clau per a aconseguir l’aprenentatge significatiu i crear coneixement.
Diglòssia
És una situació que es dóna quan, en una societat donada, hi ha dues llengües relacionades de forma propera: una de prestigi alt, que s'utilitza generalment pel govern i en textos formals, i una de prestigi baix, que és normalment la llengua vernacla parlada. El llenguatge de prestigi alt tendeix a ser el més formalitzat, i les seves formes i vocabulari sovint interfereixen el vernacle, tanmateix sovint en una forma canviada.
Llengua minoritzada / Llengua minoritària
És aquella que pateix la interposició d’una altra llengua i està immersa en un procés de retrocés en els usos dins de la pròpia comunitat lingüística.
Són llengües considerades com a menors, ja sigui per la seva extensió geogràfica o demogràfica.
Plurilingüisme
Coneixement de diferents llengües.
Multilingüisme
Coexistència de més d’una llengua en una societat.
Bilingüisme
Fet d’adquirir dues llengües alhora en igualtat de competències i usos.
Tipus de Bilingüisme:
- Bilingüisme funcional: Un individu aprèn una llengua per raons laborals o econòmiques.
- Bilingüisme integratiu: S’aprèn una llengua per integrar-se dins d’un nou grup.
- Bilingüisme additiu: És l’educació bilingüe autèntica, bilingüisme i biculturalisme.
- Bilingüisme substractiu: Falsa educació bilingüe (L2 socialment i legalment majoritària i dominant).
Avaluació (Bloc 3)
Avaluació
És una guia i condiciona completament els aprenentatges dels alumnes.
- Els alumnes saben detectar què s’haurà de fer per aprovar i actuen en conseqüència.
Avaluació sumativa / certificativa
Sistema de mesura del rendiment i resultats d’aprenents amb l’objectiu de posar una qualificació.
Avaluació formativa
Integra l’avaluació al procés d’aprenentatge de manera que es potencia el desenvolupament continuat de cada alumne.
Comprensió Oral i Mètodes
La comprensió lineal
Són activitats escolars molt corrents, però que no tenen res a veure amb la comunicació oral i no capaciten l’alumne per a la comprensió del sentit.
La comprensió global
Les activitats de comprensió global se centren en el sentit de l’enunciat, és a dir, en la intenció comunicativa del parlant i en la seva adequació al context. Són, preferiblement, interactives: plantejades i desenvolupades en contextos genuïns de la llengua oral.
Hipòtesi
Idea que l’oient es fa d’allò que el parlant vol dir, o d’allò que dirà.
Anticipació
Hipòtesi molt concreta, que fa que l’oient prengui la paraula, interrompent el parlant, per donar-li una resposta.
Conversa exploratòria
Exploració crítica d’idees i construcció conjunta i compartida de noves idees.
Conversa disputativa
Discrepància i presa de decisions individual.
Mètodes sintètics
Èmfasi en la descodificació. Es parteix del que es considera més simple (la lletra) i es va progressant cap al que es considera més complex (la síl·laba, la paraula, el text). Associat a Maria Montessori (1870-1952).
Mètodes analítics
Èmfasi en la comprensió. Es parteix d’una configuració global (la frase) i s’analitzen de mica en mica els seus constituents (paraules, síl·labes, lletres). Associat a figures com Décroly (1965), Freinet (1961), Freire (1921).