Conceptes Clau del Currículum i l'Educació Infantil (LOE)

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,26 KB

Conceptes Clau del Currículum

Objectius Educatius

Metes o finalitats que es volen aconseguir, guien el procés educatiu. Els objectius poden referir-se a diversos tipus de capacitats humanes:

  • Motrius: manipular, experimentar
  • Cognitius: raonar, relacionar
  • Socials: participar, dialogar

Competències Bàsiques

És el conjunt de coneixements i habilitats generals que s'han d'haver après en acabar l'ESO.

Continguts Educatius

És un conjunt de coneixements que s'han de treballar per desenvolupar els objectius.

Tipus de Continguts

  • Procediments: treballs
  • Conceptes: exàmens
  • Actituds: fan referència al comportament

Estratègies Metodològiques

Són un conjunt de normes i decisions que tenen l'objectiu de facilitar els processos d'ensenyament-aprenentatge.

Criteris d'Avaluació

Valoració dels processos d'aprenentatge per comprovar si compleixen amb els objectius.

Característiques del Currículum

Currículum Descentralitzat

Requereix de les comunitats autònomes i dels centres per completar el currículum i assegurar la seva posada en marxa.

Currículum Obert

Les normes generals encara necessiten la intervenció dels professionals per a la seva completa configuració i per portar-lo a terme.

Desenvolupament Curricular

És el procés d'adaptació, adequació i contextualització del currículum fins a la seva aplicació efectiva a l'aula.

Aquest consta de tres nivells de concreció:

  1. 1r Nivell: Ensenyaments mínims que elabora el govern per garantir una ensenyança en comú i garantir l'homologació de títols.
  2. 2n Nivell: Donat el caràcter obert del currículum, els centres educatius el completaran amb una proposta pedagògica.
  3. 3r Nivell: S'elaboren uns programes d'aula per a l'adaptació a la realitat escolar. És a dir: què, quan i com s'ha d'ensenyar.

L'Educació Infantil (LOE)

Constitueix una etapa educativa amb identitat pròpia, atén nens i nenes des del naixement fins als 6 anys i té caràcter voluntari, però no gratuït. Es compon de 2 cicles i respon a unes intencions educatives.

Ensenyaments Mínims (LOE)

Les administracions determinen els continguts educatius del 1r cicle d'Educació Infantil. En el primer cicle només es determinen els continguts.

Pel 2n cicle, serà el Ministeri l'encarregat de regular els ensenyaments mínims a tot l'estat.

Finalitats de l'Educació Infantil

La finalitat de l'Educació Infantil és contribuir al desenvolupament físic, afectiu, social i intel·lectual dels infants.

En els dos cicles s'atén:

  • Al desenvolupament afectiu
  • Al moviment i hàbits de control postural
  • A la comunicació i llenguatge
  • A la convivència i relacions socials
  • A facilitar que els infants prenguin una bona imatge d'ells mateixos i que adquireixin autonomia personal.

Continguts del 2n Cicle d'Educació Infantil

Es fomenta:

  1. L'aproximació a la llengua estrangera.
  2. L'aproximació a la lectura i l'escriptura.
  3. Experiències en habilitats numèriques simples.
  4. L'apropament a les tecnologies.
  5. Experiències d'expressió plàstica i musical.

Àrees de l'Educació Infantil

Coneixement de si mateix i autonomia personal

  • Bloc 1: El cos i la seva imatge.
  • Bloc 2: Joc i moviment.
  • Bloc 3: L'activitat i la vida quotidiana.
  • Bloc 4: Cura personal i salut.

Coneixement de l'entorn

  • Medi físic: elements.
  • Apropament a la natura.
  • Cultura i vida en societat.

Comunicació i representació

  • Llenguatge verbal: escoltar, conversar, apropament a la lectura.
  • Llenguatge audiovisual i tecnologies de la comunicació.
  • Llenguatge artístic.
  • Llenguatge corporal.

Entradas relacionadas: