Conceptes Clau d'Alimentació i Nutrició Infantil: Guia per a Pares i Educadors
Enviado por Chuletator online y clasificado en Medicina y Salud
Escrito el en
catalán con un tamaño de 8,21 KB
Conceptes Fonamentals d'Alimentació i Nutrició
Diferència entre Alimentació i Nutrició
L'alimentació és un procés voluntari mitjançant el qual els éssers humans proporcionen a l'organisme les substàncies que necessita.
La nutrició és un procés involuntari que consisteix en una sèrie de processos per mitjà dels quals l'organisme s'aprofita dels nutrients que componen els aliments.
La Digestió i les seves Fases
La digestió és el procés fisiològic mitjançant el qual el nostre organisme pren aliments i els tracta per obtenir-ne els nutrients. Hi ha quatre fases:
- Ingestió: L'aliment s'introdueix a la boca, on és mastegat i insalivat fins a formar-ne un bol alimentari.
- Digestió pròpiament dita: A l'estómac actuen diverses substàncies sobre el bol.
- Absorció: És el procés mitjançant el qual es produeix una transferència selectiva de nutrients des de l'intestí cap a la sang.
- Excreció: Els residus que, per les seves característiques o composició, no poden ser assimilats per l'organisme s'evacuen a l'exterior.
Metabolisme i Dieta
El metabolisme és el conjunt de reaccions bioquímiques molt complexes que permeten obtenir i utilitzar l'energia dels nutrients.
La dieta d'una persona és el conjunt de substàncies que ingereix regularment com a aliment.
- Dieta equilibrada: S'ajusta en qualitat i quantitat a les necessitats bàsiques de la persona.
- Dieta saludable: És una dieta equilibrada que afavoreix la salut de la persona.
Hàbits Alimentaris i Desenvolupament Infantil
Factors que Determinen els Hàbits
La nostra forma de vida determina, en gran mesura, la nostra manera d'alimentar-nos. Si es volen canviar els hàbits alimentaris, s'hauran de canviar determinats patrons socials que en són, en bona part, la causa. No s'ha d'oblidar que mengem com vivim.
Els hàbits alimentaris influeixen en el desenvolupament de l'individu abans de néixer. D'aquesta manera, és molt important que la dona embarassada tingui cura del seu cos i de la seva salut per poder facilitar que l'embaràs i, posteriorment, el fill es desenvolupin correctament.
Ritmes de Creixement i Salut Digestiva
Els ritmes de creixement i desenvolupament en l'ésser humà no són constants: en els períodes de més creixement es necessitaran més nutrients que en els períodes de relativa calma. També hem de tenir present que cada infant és únic; per tant, el ritme de creixement i desenvolupament serà diferent d'un infant a un altre.
La immaduresa funcional de l'aparell digestiu que l'infant presenta després de néixer li pot provocar, durant els primers mesos de vida, dolors i molèsties com els còlics, les regurgitacions, els singlots o les deposicions freqüents.
L'adquisició durant la infància d'hàbits alimentaris correctes repercuteix directament i favorablement en la salut i evita situacions patològiques tant de l'edat infantil com de l'edat adulta.
L'Alimentació com a Procés Social i Emocional
El Rol de l'Educador i la Prevenció
L'educador ha d'estar atent i preparat per atendre els infants que rebutgen qualsevol aliment nou, així com els que mengen contínuament i a deshora, per prevenir l'aparició d'anorèxia i d'obesitat respectivament.
Vincle Emocional i Comunicació
Des del punt de vista de l'infant petit, l'alimentació és la base de les seves relacions i el mitjà privilegiat a través del qual estableix contacte emocional. Així, quan l'infant menja, nodreix tant el seu cos com la seva ment.
L'alimentació és una de les formes d'intercomunicació més importants entre mare i fill, i molt especialment durant el període de lactància.
Els infants necessiten experimentar les sensacions de plenitud i de gana, com altres sensacions, dins d'un procés evolutiu normal.
El Paper dels Pares
Des del punt de vista dels pares, el fet d'alimentar el seu fill és una ocasió especial per contribuir activament en el seu creixement físic i emocional. També és una oportunitat per conèixer-se mútuament i transmetre uns valors, uns costums i unes conductes inherents al ritual del menjar i propis de cada cultura.
No hem d'oblidar que l'alimentació és una de les necessitats primàries de l'infant per créixer i desenvolupar-se de manera adequada i que, per tant, sempre ha d'estar coberta.
L'Educació Alimentària al Centre Educatiu
Planificació i Objectius Prioritaris
Al centre educatiu, l'alimentació es considera un objectiu prioritari i es planifica com una activitat més. S'hi hauran de tenir en compte la planificació horària dels diferents moments en què es dóna menjar als infants, la planificació dels menús i dietes, la preparació dels espais i la planificació de la conducta dels educadors i els hàbits que es volen fomentar en els nens. Els objectius de l'educació alimentària a l'escola són els següents:
- Saciar la gana de l'infant.
- Promoure la comunicació.
- Afavorir el descobriment sensorial.
- Potenciar la participació activa de l'infant durant la menjada.
Col·laboració i Conseqüències
És necessari que entre els pares i els educadors hi hagi una bona relació i treballin amb l'objectiu comú d'alimentar els nens de manera adequada.
L'alimentació durant la infància és transcendental, fins al punt que el desenvolupament físic i mental pot quedar força compromès a causa d'una dieta pobre o desequilibrada.
Pautes Pràctiques i Higiene Alimentària
Manipulació i Higiene
És important prendre totes les precaucions necessàries en la manipulació dels aliments per evitar possibles problemes de contaminació i/o infecció. La manipulació dels aliments requereix, en primer lloc i abans de tot, tenir les mans ben netes amb aigua i sabó. Les rentarem:
- Abans d'iniciar la manipulació.
- Cada vegada que hi hagi una interrupció en la feina.
- Sempre que s'hagi tocat un aliment i se n'hagi de manipular un altre.
Preparació de Biberons i Introducció de Sòlids
Pel que fa a la preparació de biberons, cal posar una mesura de llet per cada 30 ml d'aigua, tapar el biberó i sacsejar bé fins a aconseguir la dissolució completa.
A partir del 4t mes de vida, podem afegir cereals al biberó o preparar-los en puré en un plat i donar-los amb cullera. A partir del 6è mes, també introduirem la fruita triturada, sempre seguint les recomanacions que faci el pediatra i tenint en compte les característiques específiques de cada nen. Al final del primer any el nen haurà de tenir un patró de sabors tan ampli com sigui possible.
Dieta i Entorn
La dieta, en general i especialment la infantil, ha de ser variada i equilibrada. S'ha de basar en les necessitats nutricionals.
El dinar pot ser l'àpat principal que els infants facin a l'escola infantil en cas que s'hi quedin a dinar; per tant, la dieta de la jornada s'ha de complementar a casa tenint en compte la ingesta realitzada a l'escola.
L'educador ha de mostrar-se tranquil i mantenir una actitud que faciliti l'aprenentatge de l'infant que en edats més primerenques es farà a través de la imitació. Hi ha diferents tipus d'ajuts tècnics per aconseguir que un infant amb dificultats pugui menjar sol. Per exemple, gots amb una o dues nanses per facilitar-ne el control, coberts adaptats amb mànecs de diversos tipus i orientacions com la forquilla que alhora és ganivet, etc.
Objectiu Final: L'Hora del Menjar Agradable
És fonamental que els educadors treballin en col·laboració amb els pares i es plantegin un objectiu consensuat en relació amb les conductes alimentàries més adequades per als seus fills. Aconseguir que l'hora del menjar sigui una estona agradable en la vida diària de l'infant és una fita a assolir pels adults que conviuen amb ell.