Conceptes bàsics de la investigació científica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,51 KB

Dóna una definició de Teoria. En la investigació, quina funció compleix la teoria i la revisió bibliogràfica?

Podem definir la teoria com un conjunt de proposicions relacionades de manera orgànica que es formulen amb un alt grau d’abstracció i generalització respecte la realitat. S’extreuen de fets empírics que es produeixen amb regularitat i de les que es poden inferir prediccions.

Hi ha un ampli consens que la investigació s’ha de situar en un marc teòric; així es garanteix que l’investigador entén i s’ha llegit les diferents teories i es garanteix que no es repetirà la feina que ja s’hagi fet.

Què és una hipòtesi?

És un enunciat que implica una relació entre 2 o més conceptes. Està situada a un nivell inferior d’abstracció respecte la teoria i que permet una traducció d’aquesta en termes que es puguin comprovar empíricament. La hipòtesi guia, limita i marca l’inici i el final de la investigació.

Quines quatre regles ha de seguir la formulació d'hipòtesis? Posa un exemple d'hipòtesi que compleixi les quatre regles.

1.Generalment han de provenir o ser deduïdes lògicament de la teoria (tret que no hi hagi teorització prèvia sobre el fenomen estudiat, llavors es poden extreure inductivament de l’observació empírica).

2.Han de poder ser verificades empíricament. La informació necessària per confirmar o rebutjar-les ha de poder ser observada directament de la realitat. Ex: Déu va revelar al cap d’estat quina direcció havia de seguir, no es pot observar.

3.Han de poder ser refutables empíricament. No només han de poder ser observables, sinó que han d’oferir la possibilitat de ser contrastades o rebutjades. Ex: oferir hipòtesis alternatives que diguin lo contrari de la primera.

4.Les hipòtesi s’han de concretar tant com sigui possible. S’ha d’explicitar la direcció de la relació entre els elements o variables, si el seu signe és positiu o negatiu i el seu tipus o forma.

Exemple que compleix les 4 regles:

Als 70, Inglehart fa una teoria sobre el postmaterialisme, en la qual els valors de les generacions posteriors a es guerres mundials és diferent dels altres; ja que es passa d’una orientació concreta a una altre amb un canvi radical del nivell i estils de vida.

Què són conceptes? Què són variables? En què consisteix el procés d'operacionalització d'un concepte? Posa un exemple d’operacionalització d’un concepte.

Els conceptes són els significats que s’atorguen als fenòmens que podem observar directament o que no es poden observar directament (el poder, la felicitat, la cohesió social). És un instrument que ens permet conèixer i pensar i tota disciplina científica s’hi basa. Són els elements bàsics els quals juntament amb l’operacionalització dels conceptes, realitzem la traducció empírica d’una teoria.

Les variables són elements, fenòmens o propietats que varien i que són observables empíricament. Les variables a utilitzar són les que apareixen a la pregunta de recerca i a les hipòtesis i han de venir convenientment definides al marc teòric.

El procés d’operacionalització dels conceptes està compost per la transformació dels conceptes en variables.

Conceptes->Dimensions->Indicadors->Variables

Què són les inferències? Quins tipus d'inferències hi ha? (Descriptives i explicatives).

És el procés a través del qual s’utilitzen els fets que coneixem per aprendre dels que no en tenim coneixement. Els fets que coneixem provenen de les nostres dades i observacions i els que no coneixem són els temes de les preguntes d’investigació, les teories i les hipòtesis.

●Inferència descriptiva: és la que utilitza les observacions per revelar altres fets que no s’han observat.

●Inferència explicativa: és la que permet conèixer efectes causal a partir de les dades obtingudes

Quins tipus de variables hi ha? En què consisteixen? (dependents i independents-antecedents, de control, intervinents).

Tipus de variables:

*Variable dependent: explica aquell fenomen que volem explicar.

*Independent: explica la variació de la variable dependent.

Tipus de variables independents:

●Intervinents: condicionen la relació entre una altre variable independent i una de dependent.

●Antecedents: intervé abans en el temps que la variable independent.

●De control: influeixen a la vegada sobre la dependent i la independent. S’han de tenir en compte per saber si la teva variable independent és real o bé és espúria i està provocada per altres variables.

Què és una variable antecedent/de control/intervinent? Posa'n un exemple.

*Intervinent: l’estat civil(intervinent) condiciona la relació amb el sexe(independent) i la delinqüència(dependent).

*Antecedent: el nivell socio-econòmic dels pares(antecedent), condiciona el nivell d’estudis dels fills(independent), cosa que fa que delinqueixin més o menys(dependent).

*De control: l’augment de la temperatura(de control) influeix sobre la venta de gelats(independent) i sobre el nº d’insolacions(dependent).

Quins tipus de relacions entre variables podem establir? (de covariança o correlació, i causals). Explica'ls.

*Relacions de covariància: són 2 variables que varien a la vegada. No indica que una sigui causant de l’altre.

Ex: el consum de drogues o els actes delictius varien simultàniament però no es sap quina és causant de l’altre o si és una 3a variable que influeix a aquelles dues.

*Relacions causals: una de les variables és la causa de la variació de l’altre.

Explica els diferents nivells de mesurament de les variables que hi ha (nominal, ordinal, numèric d'interval, numèric de raó). Poseu exemples de variables per a cada nivell de mesurament.

*Variables qualitatives:

●Nominals: indica la pertinença o no a una categoria en concret.

Ex: alfabets i analfabets.

●Ordinals: indica una qualitat però de forma que segons la major presència d’aquella qualitat podem ordenar les categories.

Ex: jove, adult i vell. L’adult és major que el jove i el vell és major que el jove i l’adult.

*Variables quantitatives:

●Numèriques d’interval: el punt 0 no indica absència de l’atribut.

NPI D’UN EXEMPLE

●Numèriques de raó: el punt 0 és l’absència de l’atribut.

Ex: anys d’escolarització, el 0 significa absència total.

Entradas relacionadas: