Comunicació i Transmissió de Valors: Educació, Consciència i Llibertat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,96 KB
Comunicació i Captació de Valors
Els valors s'aprenen amb el comportament diari a la praxi. La gent no canvia per molt informada que estigui. Estem condicionats educativament, genèticament i cosmovisionalment, però més tard ens n'alliberem.
Ens hem de descobrir a nosaltres mateixos. Només hi ha relacions entre persones. La relació interpersonal és comunicar-nos bé, cosa que provoca que les nostres relacions siguin correctes; comunicar-nos malament provoca que ens relacionem incorrectament. Físicament estem vius perquè som relació. Una persona és relació interpersonal.
El llenguatge informa. Si jo vull comunicar un valor, he de forçar el llenguatge. Exemple d'Antonio Machado:
“Las ascuas de un crepúsculo morado
detrás del negro cipresal humean…
En la glorieta en sombra está la fuente
con su alado y desnudo Amor de piedra, (cupido)
que sueña mudo. En la marmórea taza
reposa el agua muerta.”
A ell no li interessa explicar-nos què és la plaça, sinó transmetre la tristesa que ell porta a dins (el valor).
El poema dona informació de la plaça, però no és important; ell realment està trist i és el que explica amb la descripció de la plaça.
Virus: som com valors perquè es contagien i ens els transmetem. Comuniquem valors transmetent valors.
Quan donem valors construïm l'altre, hem de donar exemple. Engendrar un nou ésser és qüestió educativa, genètica i cosmovisional.
Educativament: Sempre comuniquem valors.
Cosmovisionalment: Quan hi ha la mateixa cosmovisió.
Òvul i esperma s'ajunten; si no hi ha amor, serà diferent d'una parella que el desitgin i el vulguin. Sempre estem creant en la relació interpersonal. Sempre comuniquem valors. Sempre hi ha valors; mai podem reduir-ho a paraules hipòcrites.
Supervivència individual és instrumentalitzar la gent.
Transmetem valors positius o negatius. Depenent dels valors que tinguin, per moltes coses que passin, no ens canviaran. Podem construir el que vulguem.
Educació amb Valors
Sempre estem educant amb valors, sempre vivim valors conscientment o inconscientment.
Viurem valors del nostre inconscient. Plantejar-nos l'educació és molt important. Hi ha molta problemàtica per educar. Descobreixo l'instrument d'una realitat. Resoldre el problema: Què sóc jo? I després poder enfrontar-nos i què volem que siguin els nostres fills? Individu o persona; si no sabem el problema, no podem enfrontar-nos ni ajudar els nostres fills. Volem el millor per a ells. Tenim el concepte d'individu perquè volem el millor i veiem que el millor és la riquesa, el lucre... però realment no és així, instrumentalitzem.
La gent es pensa que som conscients, però som inconscients. Per una part parlen de la dignitat i per l'altra, de la publicitat (competitivitat i lucre). Aprenem valors, no pas idees. Aprenem d'allò que vivim. Tal com eduquem els fills, així seran. No discutim la bona intenció de ningú; el que passa és que caiem en el conflicte de valors que avui es viu. A la Il·lustració, els valors són molt clars. Molts cops nosaltres instrumentalitzem l'altre, possiblement per crisi d'identitat: no sabem qui som. Viure dels pares fins que puguis viure dels fills. Tenir un objectiu a la vida, sigui quin sigui; intentarem que sigui persona i no individu. Cadascú té els instruments necessaris per construir-se. Confiança amb un mateix; la confiança s'agafa quan acostumes a conèixer bastant una persona.
Els valors es transmeten, no són idees. En la relació interpersonal hem de desprendre confiança. Podem tenir l'autoestima baixa. Principal problema de l'educació: nen incapaç de tenir sentit de la vida; un sempre pot canviar, exigir i no deixar passar. Confio en ell, el pare reclama.
Valor: és l'estimació que donem a les coses, depenen de la nostra necessitat. Nosaltres manem el que ens dona la societat. Sempre vivim valors. Això és el que vivim. Això no és llibertat, és el que produïm inconscientment. Educació dels valors centrada en el procés de valoració. És important; podem triar ser individus o persones. La consciència és important perquè, sinó, som titelles en mans del sistema, de persones manipuladores... Intentem ser conscients del que succeeix. Hermenèutica = Interpretació i estudi de textos. Cercle interpretatiu.
(Cercle: podem entrar per on vulguem. Ex: entrarem per l'1, encara que podrem veure que podem entrar per qualsevol.)
1. Captar
Pobresa radical: som pobres perquè som conscients del que som. Consisteix a descobrir que sols no podem (sortir de l'inconscient), sol no puc. Si veiem un sense sostre, pensem que ell no pot. Quan descobrim en l'altre aquella experiència que jo ja he viscut (sorgeix l'empatia), sol no puc. Ara, preparat l'altre per captar valors. He connectat amb l'altre. Compartir la mort d'algú; si no t'entens a tu mateix, no entendràs els altres. La gran experiència que hem de fer.
2. Preferir
Impediment que entenem per maduració. Consciència que sol no puc. Ens podem apropar a l'experiència des de diferents ideologies (maneres de pensar). Marx (s. XIX) va treure a relluir la paraula ideologia. Manera de pensar que contenia un error; la realitat seva era el que ell pensava. Tots els pensaments contenien errors. Intueixo l'error quan el porto a la praxi, viure dignament. Hem de saber escollir quan estem davant d'una decisió.
Aquests dos són els més importants.
Què és el que em farà construir-me com a persona? Opció de dues coses bones, però sempre hi ha una que té més pes i l'escollim = DECISIÓ
Racional és l'argument que atany a la raó.
Pros
Persona, dignitat i solidaritat
Contres
Acomiadament i irracionalitat provocats per la por.
Actuem en funció de la racionalitat. Maslow diu que ens posem al costat del més feble perquè sols no podem. Jo decideixo en funció dels meus valors.
Per què existeixo? A la vida ens fem preguntes sobre el sentit de l'existència i les respostes les trobem en l'experiència.
Llibertat: capaç de superar la por (sóc lliure)
Comunicar
Comunicarem el valor quan ho decidim; mentre tinguem por de nosaltres mateixos, no ens acceptem, no tenim valors i no ens comunicarem.