Comunicació i Teories de la Motivació en Salut
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,72 KB
Comunicació Verbal
Comunicació Oral
+ ràpida, retroalimentació immediata,
+ informació en - temps. Possibilitat de distorsió d'informació.
Comunicació Escrita
Registre permanent, missatge + rigorós, precís i lògic. Però es fa en + temps, no retroalimentació immediata. Poden ser confusos per qui ho interpreta.
Comunicació No Verbal
Contacte visual, gestos facials, moviments de braços, postura corporal i distància.
• Les accions també ho són d'igual importància. Les expressions facials, to de veu, diferències culturals.
• 65-80% de la nostra comunicació.
Important: conèixer el que volem transmetre, agregar fets importants, ser específics i ordenar les idees.
Escolta Activa
Habilitat d'escoltar no només sobre el que la persona està expressant directament, sinó també els sentiments. Per això és necessari empatitzar.
Motivació
Estat intern que activa, dirigeix i manté la conducta. Pot ser que l'impuls per posar-se en marxa sigui màxim o mínim.
Motivació Intrínseca
Que depèn d'un mateix, segons els interessos personals i amb l'objectiu d'aconseguir les metes proposades per un mateix. Aquest tipus de motivació NO es fomenta amb incentius externs.
Motivació Extrínseca
Ser reconegut pels altres...
Teoria de Creences sobre la Salut
Aquesta suggereix que una persona adoptarà o no una acció de salut en funció del seu grau d'interès respecte a la problemàtica de salut (motivació de salut) o de les percepcions sobre:
- Susceptibilitat/vulnerabilitat de la malaltia.
- Gravetat percebuda de les conseqüències quan es contrau.
- Despeses i beneficis percebuts.
- Claus per a l'acció (intensa/lleugera segons la situació).
- Factors modificadors: culturals, sociodemogràfics, psicològics, etc.
Teoria de l'Acció Raonada i Conducta Planificada
Segons Fishbein (1990), aquesta teoria sosté que una persona tindrà la intenció de realitzar una conducta donada quan posseeixi una actitud positiva cap al seu propi compliment d'aquesta i quan cregui que els referents socials significatius pensen que ha de portar-se a terme.
Afegeix que la persona, a més de la intenció de realitzar la conducta, ha de sentir-se capaç de portar-la a terme i assegurar-se d'obtenir el resultat desitjat.
Teoria de la Motivació Protectora
Actua per a prevenir la malaltia i promouria la pràctica de diferents comportaments relacionats amb la salut.
2 variables:
- L'apreciació de l'amenaça.
- L'avaluació de la resposta de confrontament.