Comunicació Oral i Atenció al Client
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,62 KB
La Comunicació Oral
La comunicació oral es produeix quan podem expressar-nos mitjançant la paraula, d'una forma clara, coherent i amb una mínima correcció.
Principis Bàsics
- Definició: Hem d'indicar el motiu de la nostra exposició abans de començar.
- Estructura: Hem d'intentar que el missatge estigui ben ordenat i sigui coherent.
- Èmfasi: Intentar emfatitzar aquelles paraules que reforcin la nostra exposició, aplicant estratègies com pujar el to de veu o fer pauses breus.
- Repetició: Convé aprofundir i repetir aquelles paraules que ens ajudin a captar l'atenció de l'interlocutor.
- Senzillesa: Exposar les nostres idees de la manera més clara i senzilla, i fer servir un vocabulari accessible per a l'interlocutor.
- Claredat: Evitar les paraules altisonants.
- Brevetat: Ser concís i cenyir-se al tema.
- Cortesia: Cal saludar, presentar-se i mantenir una actitud positiva durant l'exposició.
- Proximitat: S'ha d'utilitzar expressions en primera persona i evitar un tractament impersonal cap a l'interlocutor.
Canals de Comunicació Oral
- Oficina d'atenció al client presencial: Atenció en persona.
- Oficina d'atenció al client no presencial: Via telefònica, via telemàtica (correu electrònic, pàgina web).
Oficina d'Atenció al Client Presencial
Una aparença ordenada i neta, recursos humans que transmetin que són qualificats i de bona aparença física, recursos materials en perfecte estat, instal·lacions netes, ambients tranquils...
Oficina d'Atenció al Client No Presencial
Atenció telefònica al client: És un dels mitjans de comunicació més emprats, per la seva gran utilitat; estableix contactes i du a terme multitud de gestions. Recomanacions per a una conversa telefònica d'atenció al client correcta:
- Saludar a l'interlocutor.
- Donar el nom de l'empresa.
- Presentar-se correctament.
- Oferir ajuda.
- Tenir molta cura amb el vocabulari que es fa servir quan s'atén.
- Prendre nota de la informació que demana el client.
- Intentar somriure.
- Fer gestos, sense excedir-se.
Normes d'Atenció i Comunicació Oral
A- Tècniques de Comunicació Oral
- Mantenir una bona comunicació:
- Escoltar activament.
- Observar el nostre interlocutor.
- Evitar realitzar altres activitats mentre escoltem.
- Usar el cos i els gestos.
- Procurar que l'interlocutor es trobi a gust.
- Presentar-nos:
- Recordar el nom.
- Començar presentant l'inferior al superior.
- Un cop feta la presentació, ens adreçarem al primer per dir-li el nom del superior.
- Es presenta l'home a la dona.
- El jove a la persona gran.
- El solter al casat.
- Per presentar el cònjuge, es diu "Li presento el meu home/dona".
- Adreçar-se a la persona pel nom, no pronoms demostratius.
- Estrènyer la mà d'una manera ferma i breu dient "Molt de gust" o "Un plaer".
- A la presentació, cal tenir un tema de conversa comú.
B- Comunicació No Verbal i Imatge Personal
Mirada, gestos, postures...
- Factors comportamentals: Llenguatge corporal.
- Aparença personal: El nostre aspecte provoca rebuig o acceptació.
- Mirada: Expressa emocions i desitjos que són percebuts per l'interlocutor.
- Expressió facial: Un altre mitjà d'interès.
- Gestos: Permeten ressaltar paraules o frases.
- Postura: Manera d'asseure's, forma de caminar.
- Proximitat i contacte físic: Simpatia, sociabilitat.
Factors Associats al Llenguatge: Habilitats Vocals
- To: Els empleats que estan de cara al client han de tenir habilitats per modificar el to segons la circumstància.
- Volum: Adequat a la conversació i a l'ambient.
- Rapidesa en parlar: La variació en la velocitat provoca major interès per part del client.
- Pronunciació: Articulació clara i correcta.
- Silencis: Les pauses generen expectació.
- Ritme i fluïdesa: Suau discórrer de les paraules.