Comunicació i Mercat Laboral: Claus per a l'Èxit
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,57 KB
El Procés de Comunicació a l'Empresa
La comunicació és la transmissió d'informació d'un subjecte a un altre. Comunicar consisteix a transmetre un missatge, però necessita interacció, és a dir, no és simplement donar-se informació recíprocament. És un intercanvi d'idees.
Aspectes Bàsics
1. Actitud Defensiva: És l'actitud que adopta una persona quan percep o anticipa amenaces.
2. Retroalimentació: És el procés de compartir informació, observacions, preocupacions i suggeriments amb una altra persona.
3. Escolta Activa:
- Mantenir una posició oberta al diàleg (estar receptiu). Ens interessa el que diuen.
- Mantenir contacte visual.
- Escoltar sense interrompre.
- Tenir empatia.
- Acceptar les opinions dels altres, encara que no les compartim.
- Eliminar crítiques, desqualificacions, exigències, prejudicis.
La Comunicació Verbal i No Verbal
El 80% de la informació que transmetem és comunicació no verbal.
Com a llenguatge verbal entenem el que expressem amb senyals i símbols convencionals, com ara la llengua o el llenguatge de signes.
El llenguatge no verbal és aquell llenguatge universal, que ens permet comunicar-nos amb tota la resta de gent.
La comunicació no verbal és tot allò que no transmetem amb paraules:
- Aspecte Exterior: La imatge externa d'una persona és una gran font d'informació sobre la seva personalitat. Els gestos, la forma de caminar, de vestir-se, de pentinar-se, de maquillar-se, l'expressió de la mirada, els ornaments, la neteja personal i l'aspecte global que ens ofereix, revelen trets més o menys rellevants de la seva manera de ser.
- Mirada: És un instrument que s'utilitza per a comunicar els matisos de les emocions, les actituds de les persones que transmeten sentiments.
- Postura: Postura del cos que utilitza una persona per comunicar-se.
- Moviments: Són els moviments que adoptes quan parles amb una persona.
- Veu: És el to de veu que tu utilitzes per comunicar-te.
- Tacte: És la forma en la qual tu utilitzes les mans per expressar-se.
- Expressió del Rostre: La forma de la cara que poses quan estàs parlant.
- Ús de l'Espai i Proximitat Pública: Està en funció del nivell de confiança entre els locutors. Si tu seus lluny del locutor o fora d'un cercle, s'expressa el voler estar sol; per contra, en asseure's prop del locutor o dintre d'un cercle, s'expressa l'actitud d'estar comunicant-se obertament.
- Silenci: És l'absència de silenci quan estàs escoltant a una persona.
Habilitats i Tècniques de Comunicació
Consells per a una comunicació eficaç:
- Saber escoltar.
- Parlar amb claredat i concretament.
- Mostrar seguretat.
- Fer servir gestos i mirada.
- Tenir present el volum, to de veu i velocitat.
- Evitar parlar massa baix.
- Evitar paraules molt tècniques.
- Mantenir l'atenció del receptor.
El Mercat Laboral
Mercat laboral: Empreses que necessiten treballadors per dur a terme la seva activitat i on es posen en contacte amb l'oferta i la demanda del mercat laboral (les oficines de treball).
El mercat laboral està format per les persones de població activa entre 16 i 67 anys, contractades a canvi d'un sou (salaris o retribucions).
Sindicats: Són organitzacions que defensen els drets dels treballadors. Exemples: UGT, CCOO...
Característiques del Mercat Laboral
- Incrementar la presència de la dona en més sectors laborals.
- Aparició de noves professions.
- Augment de la producció, però reducció dels llocs de treball.
- El sector serveis és el que ocupa més persones (sector terciari, tot el que NO sigui agricultura, ramaderia, pesca; tot el que té a veure amb la indústria).
- Forta competència.
- Adaptar-se als canvis tecnològics.
- Augment de la mecanització.
Sectors Econòmics
- Primari: Comprèn aquelles activitats relacionades directament amb els recursos naturals i sense transformació (agricultura, ramaderia...).
- Secundari: Inclou totes les activitats que transformen la matèria primera en productes per al consum o elaborats (tèxtil, metall...).
- Terciari: Inclou totes les activitats relacionades amb els serveis (comerç).
Polítiques Actives d'Ocupació
- Afavorir la recerca de treball.
- Millorar l'ocupació dels joves.
- Afavorir l'ocupació especialment als afectats per l'atur i els més grans de 45 anys.
- Formació per a aturats com també per als ocupats per adequar el coneixement dels treballadors.
- Gestionar els impostos a les empreses (seguretat social) per crear nous llocs de treball.
- Redistribució de la feina (jubilació anticipada, reducció de la jornada laboral) perquè els joves puguin accedir als nous llocs de treball.
Tipus d'Empreses
- Grans Empreses: Són empreses amb un capital superior a 53 milions d'euros, vendes per més de 50 milions d'euros amb més de 250 treballadors.
- Petites Empreses: Capital i vendes inferiors a 2 milions d'euros i amb 9 treballadors com a màxim.