Comunicació i Mercat Laboral: Claus per a l'Èxit

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,57 KB

El Procés de Comunicació a l'Empresa

La comunicació és la transmissió d'informació d'un subjecte a un altre. Comunicar consisteix a transmetre un missatge, però necessita interacció, és a dir, no és simplement donar-se informació recíprocament. És un intercanvi d'idees.

Aspectes Bàsics

1. Actitud Defensiva: És l'actitud que adopta una persona quan percep o anticipa amenaces.

2. Retroalimentació: És el procés de compartir informació, observacions, preocupacions i suggeriments amb una altra persona.

3. Escolta Activa:

  • Mantenir una posició oberta al diàleg (estar receptiu). Ens interessa el que diuen.
  • Mantenir contacte visual.
  • Escoltar sense interrompre.
  • Tenir empatia.
  • Acceptar les opinions dels altres, encara que no les compartim.
  • Eliminar crítiques, desqualificacions, exigències, prejudicis.

La Comunicació Verbal i No Verbal

El 80% de la informació que transmetem és comunicació no verbal.

Com a llenguatge verbal entenem el que expressem amb senyals i símbols convencionals, com ara la llengua o el llenguatge de signes.

El llenguatge no verbal és aquell llenguatge universal, que ens permet comunicar-nos amb tota la resta de gent.

La comunicació no verbal és tot allò que no transmetem amb paraules:

  • Aspecte Exterior: La imatge externa d'una persona és una gran font d'informació sobre la seva personalitat. Els gestos, la forma de caminar, de vestir-se, de pentinar-se, de maquillar-se, l'expressió de la mirada, els ornaments, la neteja personal i l'aspecte global que ens ofereix, revelen trets més o menys rellevants de la seva manera de ser.
  • Mirada: És un instrument que s'utilitza per a comunicar els matisos de les emocions, les actituds de les persones que transmeten sentiments.
  • Postura: Postura del cos que utilitza una persona per comunicar-se.
  • Moviments: Són els moviments que adoptes quan parles amb una persona.
  • Veu: És el to de veu que tu utilitzes per comunicar-te.
  • Tacte: És la forma en la qual tu utilitzes les mans per expressar-se.
  • Expressió del Rostre: La forma de la cara que poses quan estàs parlant.
  • Ús de l'Espai i Proximitat Pública: Està en funció del nivell de confiança entre els locutors. Si tu seus lluny del locutor o fora d'un cercle, s'expressa el voler estar sol; per contra, en asseure's prop del locutor o dintre d'un cercle, s'expressa l'actitud d'estar comunicant-se obertament.
  • Silenci: És l'absència de silenci quan estàs escoltant a una persona.

Habilitats i Tècniques de Comunicació

Consells per a una comunicació eficaç:

  • Saber escoltar.
  • Parlar amb claredat i concretament.
  • Mostrar seguretat.
  • Fer servir gestos i mirada.
  • Tenir present el volum, to de veu i velocitat.
  • Evitar parlar massa baix.
  • Evitar paraules molt tècniques.
  • Mantenir l'atenció del receptor.

El Mercat Laboral

Mercat laboral: Empreses que necessiten treballadors per dur a terme la seva activitat i on es posen en contacte amb l'oferta i la demanda del mercat laboral (les oficines de treball).

El mercat laboral està format per les persones de població activa entre 16 i 67 anys, contractades a canvi d'un sou (salaris o retribucions).

Sindicats: Són organitzacions que defensen els drets dels treballadors. Exemples: UGT, CCOO...

Característiques del Mercat Laboral

  • Incrementar la presència de la dona en més sectors laborals.
  • Aparició de noves professions.
  • Augment de la producció, però reducció dels llocs de treball.
  • El sector serveis és el que ocupa més persones (sector terciari, tot el que NO sigui agricultura, ramaderia, pesca; tot el que té a veure amb la indústria).
  • Forta competència.
  • Adaptar-se als canvis tecnològics.
  • Augment de la mecanització.

Sectors Econòmics

  • Primari: Comprèn aquelles activitats relacionades directament amb els recursos naturals i sense transformació (agricultura, ramaderia...).
  • Secundari: Inclou totes les activitats que transformen la matèria primera en productes per al consum o elaborats (tèxtil, metall...).
  • Terciari: Inclou totes les activitats relacionades amb els serveis (comerç).

Polítiques Actives d'Ocupació

  • Afavorir la recerca de treball.
  • Millorar l'ocupació dels joves.
  • Afavorir l'ocupació especialment als afectats per l'atur i els més grans de 45 anys.
  • Formació per a aturats com també per als ocupats per adequar el coneixement dels treballadors.
  • Gestionar els impostos a les empreses (seguretat social) per crear nous llocs de treball.
  • Redistribució de la feina (jubilació anticipada, reducció de la jornada laboral) perquè els joves puguin accedir als nous llocs de treball.

Tipus d'Empreses

  • Grans Empreses: Són empreses amb un capital superior a 53 milions d'euros, vendes per més de 50 milions d'euros amb més de 250 treballadors.
  • Petites Empreses: Capital i vendes inferiors a 2 milions d'euros i amb 9 treballadors com a màxim.

Entradas relacionadas: