Comunicació interpersonal i reunions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,48 KB

Comunicació Interpersonal

Conceptes clau en les relacions interpersonals

  • Escolta activa:
  • Empatia: Estar pendent, comprendre i apreciar els sentiments dels altres i ser capaços de “llegir les emocions” de les persones. Entendre i respondre a aquestes experiències.
  • Assertivitat: És l’habilitat per expressar sentiments, creences i defensar els nostres drets de manera no destructiva, és un estat d’equilibri permanent, una conducta positiva i d’autoafirmació.

Crítica constructiva

Requereix implicar a l’interessat en la valoració. Abans de comentar una opinió, és preferible que la persona demani opinió sobre el tema. És necessari donar una informació clara i concreta sobre el que és incorrecte o millorable i sobre com es pot millorar. És important no utilitzar el verb “ser” sinó verbs referits a l’acció, ja que quan s’utilitza el verb “ser” la persona veu danyada la seva imatge i utilitzarà directament una tècnica defensiva i no acceptarà la crítica o l’utilitzarà per a la seva pròpia conveniència.

Xarxes de comunicació

Els diferents tipus de comunicació es poden combinar de manera que donin lloc a diferents tipus de xarxes de comunicació. La xarxa de comunicació està formada pel conjunt de contactes que existeixen entre els components d’una organització, com a conseqüència de les seves interaccions de comunicació.

  • Xarxes centralitzades: La comunicació es duu a terme a través d’una persona que ocupa la posició central.
  • Xarxes descentralitzades: Les persones poden comunicar-se amb diverses persones dins el grup i qualsevol dels membres pot adoptar el paper de líder en un moment determinat. Els integrants participen en igualtat de condicions dins el procés comunicatiu i prenen les decisions de comú acord.
  • Xarxa en forma de cadena: La comunicació està molt restringida, ja que hi ha un únic canal, comunicació vertical. Les relacions estan basades en l’autoritat.
  • Xarxa en forma de Y: Hi ha dos subordinats que informen al supervisor, el qual té dos més per sobre. Estructura de quatre nivells jeràrquics.
  • Xarxa en forma de roda: És una de les més centralitzades. Un supervisor amb quatre subordinats que no interactuen entre si, la decisió depèn del supervisor que posseeix la informació.
  • Xarxa en forma de cercle: És descentralitzada i alenteix el procés de presa de decisions, permet a alguns membres interactuar amb els que estan al seu costat. Tres nivells jeràrquics.
  • Xarxa de tots els sentits: Cada membre del grup es pot comunicar amb els quatre restants, és la menys estructurada, tots els membres són iguals i no existeix el lideratge.

Reunions

Les reunions són un instrument de comunicació de primer ordre en el funcionament dels grups. Ben planificades i ben organitzades, suposen un element per millorar l’eficàcia en el funcionament dels nostres projectes i la millor manera de treure el màxim profit. Les reunions donen l’oportunitat de tractar temes importants, en una situació en la qual tots els participants poden expressar la seva opinió. Són utilitzades per:

  • Definir objectius
  • Intercanviar informació
  • Analitzar i resoldre problemes
  • Transmetre una idea

Entradas relacionadas: