Comunicació Escrita a l'Àmbit Empresarial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Español

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,99 KB

La comunicació escrita és el tipus de comunicació per excel·lència en l’àmbit empresarial. Permet deixar constància i és el mètode legal per comunicar determinades qüestions (contractes, avisos, factures…). Avantatges com oral: permet retroalimentació immediata, transmissió ràpida, Possibilitat de complementar el missatge amb informació addicional en funció dels dubtes. Inconvenients: el contingut del missatge no queda registrat, és fàcil oblidar el missatge si és massa llarg o complicat. Avantatges com escrita: missatge queda enregistrat, fàcil comunicar informació complexa, es pot rellegir per millorar-ne la comprensió. Inconvenients: requereix més temps de preparació i més domini del llenguatge, la resposta no sempre és immediata, no es controla qui llegeix el missatge.

Característiques Comunicació Escrita:

Es percep visualment. El lector té el text complet a la seva disposició. Se segueix un procés molt elaborat en la seva construcció. Es produeix en un moment i un espai diferents de la lectura. És més duradora que l’oral. Fa ús de les convencions gràfiques per destacar i organitzar la informació.

Dos Tipus:

COM INTERNA: permet transmetre informació als departaments i als treballadors de l’empresa. COM EXTERNA: posa en contacte l’empresa amb l’exterior: proveïdors, clients, distribuïdors, administració pública…

Principis de la Comunicació Escrita:

ADEQUACIÓ. L’escrit ha d’estar ben presentat. El vocabulari emprat (culte, tècnic, familiar, col·loquial..) s’ha d’adaptar al receptor. CONCISIÓ. Frases curtes i eliminar allò innecessari. El text ha de ser breu. CORRECCIÓ. S’han de seguir les normes ortogràfiques i sintàctiques. Fugir de frases ambigües, triar paraules i construccions sintàctiques amb un significat exacte. COHERÈNCIA. Ser clar i ordenat. Una idea per paràgraf. COHESIÓ. Connectar les oracions de cada paràgraf. ÈMFASI. Ressaltar la idea principal.

Tècniques de Síntesi:

RESUM: redacció personal del que s’ha llegit que recull i formula només les idees fonamentals. El resum ajuda a assimilar i memoritzar el seu contingut. ESQUEMA: és una organització jeràrquica d’idees entrellaçades que depenen de la intenció final del text. L’objectiu de l’esquema és donar forma gràfica a totes les informacions imprescindibles d’un tema, de manera que ens permeti copsar-les ràpidament i tenir-ne una visió global.

Comunicacions Internes

AVÍS. Els avantatges de l’ús del tauler d’anuncis són:
  • Afecta tots els estaments jeràrquics de l’empresa.
  • És un suport econòmic, tant pel que fa a la instal·lació com al manteniment.
  • És immediat en la transmissió.
  • La informació hi roman durant un temps i es pot tornar a llegir si és convenient.
Els inconvenients són:
  • Cal que el personal estigui predisposat a llegir-lo.
  • És necessari mantenir-lo i actualitzar-lo.

CARTA COMERCIAL

Tipus:Cartes d’informes, Cartes del procés de compravenda, Cartes de reclamació, Cartes circulars.1. Encapçalament:Capçalera: dades identificatives del remitentDestinatari: persona o institució a qui s’envia la cartaReferència: serveix per identificar la procedència i a qui s’adrecen els documents.Assumpte: descripció breu del motiu de la cartaData: en els escrits comercials se solia situar en l’encapçalament, però avui dia es tendeix a posar-la en el peu.2. Cos:Introducció de la idea, que és important perquè cerca influir en l’interès del destinatari. El motiu d’aquest element dependrà de si som nosaltres els qui ens posem en contacte per demanar informació, o de si responem una carta que se n’havia enviat anteriorment. En aquest últim cas haurem de fer constar l’avís de recepció.Desenvolupament, que serveix per exposar la idea principal de manera clara. Heu de procurar que el plantejament sigui coherent, que les idees estiguin ordenades, que la carta tracti d’un únic assumpte i que l’expressió sigui senzilla. Si voleu tractar diversos assumptes en la mateixa carta el haureu d’introduir amb un títol.Conclusió final, que és la part en què tancareu el cos de la carta amb una frase que sigui el resum o la conseqüència lògica d’allò que s’ha expressat..3. Peu: El peu de la carta és la conclusió o part final, i consta de les parts següents:Comiat: ha de ser una frase curtaAntesignatura: indica la raó social de l’empresa i el càrrec de la persona que signa.Signatura: rúbrica del responsable de la cartaData: format dia del mes, mes i any, precedida del lloc on s’expedeix la carta, per exemple: Barcelona, 15 de juny de 20XX.Informacions addicionals: informacions que no consten directament en el redactat de la carta: annex, posdata.

Cartes Comercials

1. CARTES D’INFORMES: són cartes per les quals l’empresa demana informació sobre clients o sobre persones que treballen en el mateix sector econòmic.Informes comercials: cartes adreçades a altres persones del mateix ram, de la mateixa activitat, entitats de crèdit, etc., en què es demana informació sobre clients o proveïdors, futurs i actuals, referida a aspectes com ara la solvència econòmica, la formalitat o la projecció.Informes personals: s’escriu quan l’empresa té intenció d’establir relacions amb una persona fins aleshores aliena a l’empresa.2. CARTES DEL PROCÉS DE COMPRAVENDA: cartes que dues empreses s’envien quan estableixen una relació comercial (una com a client, i l’altra com a proveïdor)Carta de sol·licitud d’informació. És una carta que s’adreça a un proveïdor en la qual se sol·licita informació sobre els seus productes amb l’objectiu de fer una comanda. L’hem d’escriure exposant clarament la classe d’informació que volem.Carta de comanda en ferm. Un cop l’empresa rep la informació tramesa pel proveïdor, es fa la comanda per escrit i signada, mitjançant una carta de comanda en ferm.Carta d’acceptació de la comanda. És el tipus d’escrit que remet el venedor o el proveïdor al seu client, mitjançant el qual li comunica l’acceptació o confirmació de la comanda.Carta de cobrament de la comanda. És la que tramet el proveïdor al client amb l’objectiu de cobrar la comanda. Juntament amb la carta cal enviar el document o documents que han originat la venda, és a dir, la factura comercial.4. CARTES CIRCULARS: són les que van adreçades a diferents persones amb una mateixa redacció. Les fan servir les empreses per comunicar alguns esdeveniments a altres persones o empreses, com ara el canvi de domicili o de raó social, inauguracions de sucursals o agències, llançament de nous productes…

Entradas relacionadas: