Comunicació Empresarial Eficaç: Procés, Tipus i Regles Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB
Procés de Comunicació
Podem definir l'art de comunicar com un procés complex en el qual dues o més persones es relacionen i, a través d'un intercanvi de missatges amb codis similars, tracten d'entendre's i influir-se de manera que els seus objectius siguin acceptats en la forma prevista.
La Importància de la Comunicació a l'Empresa
- Una informació adequada permet saber als treballadors què han de fer i per què.
- Les errades de la comunicació suposen pèrdues, tant de diners com de temps.
- Als treballadors els interessa saber el que s'espera d'ells.
- El monopoli del saber no es troba només a les altes esferes: s'ha de considerar l'opinió dels treballadors.
Canals de Comunicació Empresarial
- Comunicació descendent
- Comunicació ascendent
- Comunicació horitzontal
- Comunicació en diagonal
La Comunicació Interpersonal a l'Empresa
Quan comuniquem es produeixen certes suposicions que hauríem de reconsiderar:
- Que l'altra persona percep la situació com nosaltres.
- Que l'altra persona fa les mateixes inferències que nosaltres.
- Que el que està passant ha de tenir una lògica des del nostre punt de vista.
- Que l'altra persona està experimentant els mateixos sentiments que nosaltres.
- Que la comunicació és independent dels nostres sentiments anteriors.
A partir d'aquestes suposicions, ens és més fàcil diferenciar les dues formes de comunicació: la unidireccional, aquella en la qual el receptor juga un paper passiu i no participa; i la bidireccional, en la qual el receptor juga un paper actiu, oferint i proporcionant respostes.
Regles d'Eficàcia en la Comunicació Unidireccional
- Coneixeu el vostre interlocutor o auditori.
- Desperteu el seu interès parlant del que realment li pot interessar.
- Parleu amb la màxima precisió possible.
- Adapteu el vostre llenguatge al nivell de coneixements dels qui estan escoltant.
- Recorreu, en la mesura del possible, a conceptes comuns, simples i coneguts.
- Sempre que sigui possible, utilitzeu algun tipus de feedback: gestual, informes posteriors, crítica a la vostra actuació.
- Utilitzeu aquesta forma de comunicació tan poc com sigui possible.
Regles d'Eficàcia en la Comunicació Bidireccional
- El que és clar per a vosaltres, potser no ho és per a qui ens està escoltant.
- Demaneu sovint feedback en forma de preguntes indirectes, demanant l'opinió (com ho faria?, què en pensa?...).
- No demaneu feedback en forma de preguntes directes (està clar?, ho ha entès?...), perquè la resposta no ens pot donar una informació totalment verídica.
- Interpreteu sempre el que diu l'altra persona com a millora o enriquiment del que esteu dient i eviteu començar aclarint, disculpant, persuadint o atacant. Si hi ha alguna discrepància, intenteu aprofundir-hi fent preguntes o reconduir la conversa per entendre el seu punt de vista.
- Reformuleu el que diu l'altre i busqueu el seu assentiment.
- Repetiu el que diu l'altre amb un cert aire d'interrogació, provocant que ens pugui oferir informació addicional.
- En la mesura en què es comuniquin sentiments propis, facilitarem que el nostre interlocutor faci el mateix.
- Analitzeu posteriorment la comunicació i intenteu detectar errades que es puguin evitar en un altre moment.