Comunicació: Elements, Barreres i Estils

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,59 KB

Què és la comunicació?

La comunicació és l'intercanvi d'informació entre subjectes o objectes. La competència comunicativa és la capacitat de transmetre amb èxit un missatge usant el mitjà adequat i d'entendre els que altres emeten. El terme "comunicació" també s'usa sovint en el sentit de transport com, per exemple, la comunicació entre dues ciutats mitjançant el tren.

Elements, Barreres i Formes de Comunicació

Elements de la comunicació

  • Emissor: Qui comunica. És la persona o entitat que té la necessitat o el desig de transmetre una informació.
  • Missatge: Què es comunica. És la informació que es vol transmetre.
  • Receptor: A qui es comunica. És la persona que rep la informació.
  • Canal: Com es comunica. És el mitjà utilitzat per a la transmissió de la informació verbal i no verbal.
  • Codi: Com es comunica. Consisteix en la traducció de la informació a un llenguatge.
  • Context: Circumstàncies que envolten l'acte comunicatiu.
  • Retroalimentació: Com li responen. És la resposta del receptor al missatge rebut. No sempre té lloc, però és aconsellable que es produeixi.

Barreres de la comunicació

  • Semàntiques: Es produeixen quan no s'acaben de comprendre l'idioma o el vocabulari utilitzat.
  • Físiques: Són interferències que hi ha a l'ambient i entorpeixen la comunicació.
  • Psicològiques: En el treball estem en contacte amb persones que tenen maneres diverses de percebre les coses i, per tant, diferents interpretacions.
  • Percepció de la personalitat: L'ordre en què ens arriba la informació pot produir prejudicis sobre una mateixa persona.
  • Estereotips: Idees acceptades de manera comuna entre les persones que pertanyen a determinats grups.
  • Expectatives: Intentem confirmar amb els seus actes si de veritat algú és com ens ha dit una altra persona que ens inspira confiança.

Formes de comunicació

  • No verbal:
    • Emfatitza el llenguatge verbal.
    • Expressa sentiments i emocions.
    • Substitueix paraules.
    • Orienta la forma en la qual el missatge verbal ha de ser interpretat.
  • Verbal:
    • Oral
    • Escrita

Comunicació laboral

  • Tipus de comunicació:
    • Vertical
    • Horitzontal
    • Formal
    • Informal
  • Sistemes d'informació: Xarxes

Elements del procés de comunicació

  • Descodificació: La interpretació del missatge per part del receptor.
  • Soroll, interferències: Qualsevol factor que distorsiona el missatge, com ara una pertorbació o una il·luminació o temperatura inadequades.

Estils de comunicació oral

  • Passiu: Quan una persona no expressa el que desitja, el que sent o les seves opinions, està "comunicant" passivament.
  • Assertiu: Quan una persona expressa els seus sentiments, necessitats, drets, etc. alhora que escolta i respecta els dels altres, comunica assertivament.
  • Agressiu: Quan una persona expressa sobretot sentiments i opinions, però sense tenir en compte a qui està comunicant i com li pot afectar el que diu, aquesta persona comunica agressivament.

Entradas relacionadas: