Comunicació: Elements, Barreres i Estils
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,59 KB
Què és la comunicació?
La comunicació és l'intercanvi d'informació entre subjectes o objectes. La competència comunicativa és la capacitat de transmetre amb èxit un missatge usant el mitjà adequat i d'entendre els que altres emeten. El terme "comunicació" també s'usa sovint en el sentit de transport com, per exemple, la comunicació entre dues ciutats mitjançant el tren.
Elements, Barreres i Formes de Comunicació
Elements de la comunicació
- Emissor: Qui comunica. És la persona o entitat que té la necessitat o el desig de transmetre una informació.
- Missatge: Què es comunica. És la informació que es vol transmetre.
- Receptor: A qui es comunica. És la persona que rep la informació.
- Canal: Com es comunica. És el mitjà utilitzat per a la transmissió de la informació verbal i no verbal.
- Codi: Com es comunica. Consisteix en la traducció de la informació a un llenguatge.
- Context: Circumstàncies que envolten l'acte comunicatiu.
- Retroalimentació: Com li responen. És la resposta del receptor al missatge rebut. No sempre té lloc, però és aconsellable que es produeixi.
Barreres de la comunicació
- Semàntiques: Es produeixen quan no s'acaben de comprendre l'idioma o el vocabulari utilitzat.
- Físiques: Són interferències que hi ha a l'ambient i entorpeixen la comunicació.
- Psicològiques: En el treball estem en contacte amb persones que tenen maneres diverses de percebre les coses i, per tant, diferents interpretacions.
- Percepció de la personalitat: L'ordre en què ens arriba la informació pot produir prejudicis sobre una mateixa persona.
- Estereotips: Idees acceptades de manera comuna entre les persones que pertanyen a determinats grups.
- Expectatives: Intentem confirmar amb els seus actes si de veritat algú és com ens ha dit una altra persona que ens inspira confiança.
Formes de comunicació
- No verbal:
- Emfatitza el llenguatge verbal.
- Expressa sentiments i emocions.
- Substitueix paraules.
- Orienta la forma en la qual el missatge verbal ha de ser interpretat.
- Verbal:
- Oral
- Escrita
Comunicació laboral
- Tipus de comunicació:
- Vertical
- Horitzontal
- Formal
- Informal
- Sistemes d'informació: Xarxes
Elements del procés de comunicació
- Descodificació: La interpretació del missatge per part del receptor.
- Soroll, interferències: Qualsevol factor que distorsiona el missatge, com ara una pertorbació o una il·luminació o temperatura inadequades.
Estils de comunicació oral
- Passiu: Quan una persona no expressa el que desitja, el que sent o les seves opinions, està "comunicant" passivament.
- Assertiu: Quan una persona expressa els seus sentiments, necessitats, drets, etc. alhora que escolta i respecta els dels altres, comunica assertivament.
- Agressiu: Quan una persona expressa sobretot sentiments i opinions, però sense tenir en compte a qui està comunicant i com li pot afectar el que diu, aquesta persona comunica agressivament.