Comunicació eficaç en l'empresa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,92 KB
Comunicació eficaç: circulació continuada d’informació i és necessària perquè una empresa funcioni.
Emisor envia un missatge al receptor (missatge te un suport verbal o no verbal i fa servir un codi comú).
ELEMENTS LINGÜÍSTICS
Emissor: Persona que emet el missatge.
Missatge: És l’objecte de la transmissió, la informació de l’emissor transformada en un codi.
Receptor: Persona que rep el missatge i descodifica. (Es pòt interpretar de diferents maneres.
Canal: mitjà pel qual es transmet el missatge, verbal o no verbal
Codi: És un sistema de signes i regles identificables per l’emissor i el receptor.
Context: Situació en la qual te lloc la comunicació.
Soroll: pertorbació del canal de comunicació que pot ocasionar una pèrdua d’informació.
Retroalimentació: L’emissor capta si li ha arribat el missatge al receptor.
TIPUS DE COMUNICACIÓ
Tenim la interna i la externa.
Segons la direcció que recorre la informació:
Comunicació vertical (ascendent o descendent)
Comunicació horitzontal
Segons la naturalesa de la informació:
Comunicació formal
Comunicació informal
Segons el canal de comunicació:
Comunicació no verbal.
Comunicació verbal.
Comunicació escrita.
COMUNICACIÓ ASCENDENT:
De empleats a directius, és la menys freqüent.
COMUNICACIÓ DESCENDENT:
Del personal directiu a personal subordinat, serveix per motivar, coordinar i informar als treballadors.
COMUNICACIÓ HORITZONTAL
Entre persones situades al mateix nivell jeràrquic o entre persones de nivells diferents.
Formal: s’estableix en una empresa de manera estructurada.
Informal: sorgeix de manera espontània mitjançant relacions interpersonals.
La comunicació informal compleix les funcions següents:
Ofereix informació que no ha estat transmesa als canals oficials.
Es transmet amb rapidesa.
Crea satisfacció social.
Dóna personalitat a la cultura d’una organització
Contribueix a formar grups amb idees, valors o actituds similars.
COMUNICACIÓ NO VERBAL
És aquella que no usa els signes lingüístics per transmetre el missatge.
Expressions facials: mirades, somriures, gestos, tics…
Moviment corporal: mans, cap, cames, posició, espai personal…
Aspecte físic: roba, higiene, complements…
ESTILS COMUNICATIUS:
Hi ha tres tipus:
AGRESSIVITAT I PASSIVITAT
EL INDIVIDU AGRESIU
Imposa els seus desitjos encara que violi els drets dels demés.
Falta d’autoestima i autoconfiança, no controla les situacions.
Insulta, humilla i no basa les afirmacions en arguments raonables.
Postura molt erguida, cap alt.
To de veu fort i mirada provocadora.
Ús de les expressions: ‘perquè ho dic jo’, ‘has de…’
EL INDIVIU PASIU
No exposa les seves idees obertament, no defensa el que vol i deixa que els seus drets siguin violats.
No te autoestima i no es creu capaç de controlar la situació.
Deixa que els demés escullin per ell.
No manté contacte visual.
Parla de manera vacil·lant i amb el to baix.
Utilitza expressions com ‘bueno, de vegades…’, ‘no te importancia’...
DOCUMENTS ESCRITS
consten de:
ENCAPÇALAMENT: nom i cognoms, dni, professió, domicili, i qualsevol altra dada que sigui pertinent per aclarir les circumstàncies de la persona sol·licitant.
COS: s’hi expliquen detalladament els motius de la petició
PETICIÓ: Com a conseqüència dels arguments exposats, s’hi formula, de manera breu i concisa, el que se sol·licita.
PEU: localitat, data i signatura.
LA ASERTIVITAT
És una manera de ser i de comunicar-se.
PERSONALITAT ASERTIVA:
Autoestima i autoconfiança.
Comunicació de les idees, desitjos i sentiments directes sense fer mal al interlocutor.
Defensa dels propis drets sense atacar els d’altres.
Assoliment dels objectius sense perjudicar als demés.
Mirada, expressió facial i orientació del cos clara i oberta.
Gestos pausats.
To de veu ferme.
Us de la primera persona: jo
Us de les expressions com: ‘vull’, ‘opino’...
CONDUCTES NECESARIES PER SER ASERTIU:
Ser empàtic.
Saber escoltar activament.
Ser positiu
Expresarse en primera persona.
Fer ús del sentit de l’humor.
Fer ús de la retroalimentació constant.
COMUNICACIÓ ESCRITA I LES SEVES TÈCNIQUES
Ocupa més temps que l’oral, manca de retroalimentació immediata i no hi ha seguretat de que el missatge hagi arribat al seu destinatari ni sigui interpretat correctament
Claredat: Escrit senzill i només dóna lloc a una única interpretació.
Brevetat: Hem de ser concisos i ens hem de situar en el lloc del receptor.
Correció gramatical: Qualsevol escrit ha de ser correcte des del punt de vista gramatical.
Presentació i originalitat: Gran major importància:
-Contracte de feina
-Carta
-Nota interior
-Ordre de treball
-Informe
-Instància
-Acta
-Fullet
-Diari d’empresa
-Tauler d’anuncis
-Cartells
-Webs
-Gmail