Comunicació eficaç en l'empresa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,92 KB

Comunicació eficaç: circulació continuada d’informació i és necessària perquè una empresa funcioni.

Emisor envia un missatge al receptor (missatge te un suport verbal o no verbal i fa servir un codi comú).

ELEMENTS LINGÜÍSTICS

Emissor: Persona que emet el missatge.

Missatge: És l’objecte de la transmissió, la informació de l’emissor transformada en un codi.

Receptor: Persona que rep el missatge i descodifica. (Es pòt interpretar de diferents maneres.

Canal: mitjà pel qual es transmet el missatge, verbal o no verbal

Codi: És un sistema de signes i regles identificables per l’emissor i el receptor.

Context: Situació en la qual te lloc la comunicació.

Soroll: pertorbació del canal de comunicació que pot ocasionar una pèrdua d’informació.

Retroalimentació: L’emissor capta si li ha arribat el missatge al receptor.

TIPUS DE COMUNICACIÓ

Tenim la interna i la externa.

Segons la direcció que recorre la informació:

Comunicació vertical (ascendent o descendent)

Comunicació horitzontal

Segons la naturalesa de la informació:

Comunicació formal

Comunicació informal

Segons el canal de comunicació:

Comunicació no verbal.

Comunicació verbal.

Comunicació escrita.

COMUNICACIÓ ASCENDENT:

De empleats a directius, és la menys freqüent.

COMUNICACIÓ DESCENDENT:

Del personal directiu a personal subordinat, serveix per motivar, coordinar i informar als treballadors.

COMUNICACIÓ HORITZONTAL

Entre persones situades al mateix nivell jeràrquic o entre persones de nivells diferents.

Formal: s’estableix en una empresa de manera estructurada.

Informal: sorgeix de manera espontània mitjançant relacions interpersonals.

La comunicació informal compleix les funcions següents:

Ofereix informació que no ha estat transmesa als canals oficials.

Es transmet amb rapidesa.

Crea satisfacció social.

Dóna personalitat a la cultura d’una organització

Contribueix a formar grups amb idees, valors o actituds similars.

COMUNICACIÓ NO VERBAL

És aquella que no usa els signes lingüístics per transmetre el missatge.

Expressions facials: mirades, somriures, gestos, tics…

Moviment corporal: mans, cap, cames, posició, espai personal…

Aspecte físic: roba, higiene, complements…

ESTILS COMUNICATIUS:

Hi ha tres tipus:

AGRESSIVITAT I PASSIVITAT

EL INDIVIDU AGRESIU

Imposa els seus desitjos encara que violi els drets dels demés.

Falta d’autoestima i autoconfiança, no controla les situacions.

Insulta, humilla i no basa les afirmacions en arguments raonables.

Postura molt erguida, cap alt.

To de veu fort i mirada provocadora.

Ús de les expressions: ‘perquè ho dic jo’, ‘has de…’

EL INDIVIU PASIU

No exposa les seves idees obertament, no defensa el que vol i deixa que els seus drets siguin violats.

No te autoestima i no es creu capaç de controlar la situació.

Deixa que els demés escullin per ell.

No manté contacte visual.

Parla de manera vacil·lant i amb el to baix.

Utilitza expressions com ‘bueno, de vegades…’, ‘no te importancia’...

DOCUMENTS ESCRITS

consten de:

ENCAPÇALAMENT: nom i cognoms, dni, professió, domicili, i qualsevol altra dada que sigui pertinent per aclarir les circumstàncies de la persona sol·licitant.

COS: s’hi expliquen detalladament els motius de la petició

PETICIÓ: Com a conseqüència dels arguments exposats, s’hi formula, de manera breu i concisa, el que se sol·licita.

PEU: localitat, data i signatura.

LA ASERTIVITAT

És una manera de ser i de comunicar-se.

PERSONALITAT ASERTIVA:

Autoestima i autoconfiança.

Comunicació de les idees, desitjos i sentiments directes sense fer mal al interlocutor.

Defensa dels propis drets sense atacar els d’altres.

Assoliment dels objectius sense perjudicar als demés.

Mirada, expressió facial i orientació del cos clara i oberta.

Gestos pausats.

To de veu ferme.

Us de la primera persona: jo

Us de les expressions com: ‘vull’, ‘opino’...

CONDUCTES NECESARIES PER SER ASERTIU:

Ser empàtic.

Saber escoltar activament.

Ser positiu

Expresarse en primera persona.

Fer ús del sentit de l’humor.

Fer ús de la retroalimentació constant.

COMUNICACIÓ ESCRITA I LES SEVES TÈCNIQUES

Ocupa més temps que l’oral, manca de retroalimentació immediata i no hi ha seguretat de que el missatge hagi arribat al seu destinatari ni sigui interpretat correctament

Claredat: Escrit senzill i només dóna lloc a una única interpretació.

Brevetat: Hem de ser concisos i ens hem de situar en el lloc del receptor.

Correció gramatical: Qualsevol escrit ha de ser correcte des del punt de vista gramatical.

Presentació i originalitat: Gran major importància:

-Contracte de feina

-Carta

-Nota interior

-Ordre de treball

-Informe

-Instància

-Acta

-Fullet

-Diari d’empresa

-Tauler d’anuncis

-Cartells

-Webs

-Gmail

Entradas relacionadas: