Comunicació Efectiva a l'Empresa: Millora la Productivitat i el Treball en Equip
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,87 KB
La Comunicació a l'Empresa
La comunicació és el procés a través del qual es produeix un intercanvi d'informació entre dues o més persones, ja sigui mitjançant el llenguatge o via altres mitjans. L'emissor busca despertar una reacció en el receptor.
Elements Bàsics de la Comunicació
En el procés de comunicació intervenen 5 elements bàsics:
- Emissor: La font que origina la informació. Pot ser una persona, un cartell publicitari, una màquina, etc.
- Receptor: La persona que rep, entén i interpreta la informació.
- Canal: El medi a través del qual es transmet la informació.
- Codi: El sistema de signes i regles en què es transmet el missatge i que ha de ser conegut tant per l'emissor com pel receptor.
- Missatge: La informació que es pretén transmetre.
Eficàcia de la Comunicació
Una comunicació és eficaç quan el receptor rep el missatge, el comprèn, l'utilitza i el retroalimenta, mostrant així a l'interlocutor que comprèn el missatge.
Problemes en la Comunicació
No obstant això, poden existir problemes. Alguns d'aquests poden ser:
- Els originats per part de l'emissor, quan aquest és incapaç de sintetitzar adequadament una idea, per falta de vocabulari, per inseguretat, o per manca d'un mitjà adequat per transmetre la informació.
- Els originats al receptor, per falta d'atenció o perquè es tinguin idees prèvies del que es dirà.
- Causats pel canal: sorolls.
- Els del codi, per desconeixement.
- Els derivats del missatge: massa llarg, sense sentit.
Tipus Fonamentals de Comunicació
Existeixen dos tipus fonamentals de comunicació:
- Comunicació Verbal: És la forma de transmetre els missatges de les persones de manera més conscient. Es pot fer oralment o per escrit. En tots dos casos, els signes són un codi conegut.
- Comunicació No Verbal: Es realitza a través de signes no lingüístics com imatges, gestos o moviments corporals. S'utilitza molt conjuntament amb la comunicació verbal. Destaquen:
- El llenguatge corporal: és inconscient. Inclou gestos, el to de veu, la roba, les postures.
- El llenguatge icònic: senyals de trànsit, àrbitres, codi Morse, etc.
L'Escolta Activa
L'escolta activa és el reforç físic i mental per part del receptor per entendre tot el missatge que emet l'emissor, atenent tant al llenguatge verbal com al no verbal. Implica atenció i concentració plenes per part del receptor.
És necessari que l'emissor transmeti el missatge adequadament perquè la comunicació sigui eficaç. A l'empresa, la falta d'escolta activa té com a conseqüències un mal ambient laboral i la realització de tasques incorrectament.
Millorar l'Escolta Activa
Per tal de millorar l'escolta activa, podem:
- Preparar-nos el tema amb anterioritat.
- Crear un clima adequat per a la comunicació.
- Acceptar a l'altra persona sense prejudicis.
- Invertir tot el temps que necessiti el missatge.
- Escoltar amb empatia.
- Evitar distraccions.
- No anticipar conclusions i deixar acabar a l'emissor.
- Resumir de tant en tant el que s'ha dit.
- Preguntar i aclarir dubtes.
L'Actitud Corporal en la Comunicació
L'actitud corporal és fonamental en el procés de comunicació. Així doncs, la postura, els gestos amb les mans, els nervis, ocasionen problemes en la transmissió del missatge.
Dinàmiques de Comunicació en el Treball
La bona comunicació implica incrementar la productivitat i els beneficis per a l'empresa, reduint els costos que representa una mala comunicació. És per això que s'han desenvolupat vàries tècniques.