Comunicació Efectiva: Conceptes, Habilitats i Dinàmiques Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,74 KB
Comunicació: Definició i Elements Essencials
La Comunicació és l'intercanvi d'informació entre dues o més persones, sigui pel medi o mitjançant diferents llenguatges. L'emissor intenta buscar una reacció en el receptor.
Elements Clau de la Comunicació
En tot procés comunicatiu intervenen 5 elements fonamentals:
- Emissor: Font que origina la informació.
- Receptor: Persona que rep, intervé i interpreta la informació.
- Canal: Medi mitjançant el qual es transmet la informació.
- Codi: Sistema de signes, regles i normes que permeten transmetre el missatge.
- Missatge: Informació que es pretén transmetre.
Problemes Comuns en la Comunicació
Alguns problemes comuns que poden sorgir en la comunicació inclouen:
- Canal: Que hi hagi objectes o interferències que impedeixin la transmissió del missatge.
- Codi: No trobar el llenguatge o sistema de signes adequat per a la comprensió.
- Emissor: Que no sàpiga expressar-se o no trobi les paraules adequades.
- Receptor: Que no sigui adequat o no interpreti bé la informació rebuda.
- Missatge: Que no sigui el verdader i hagi estat inventat o distorsionat.
Tipus de Comunicació: Verbal i No Verbal
La comunicació es pot classificar principalment en:
- Verbal:
- Oral: Utilitza una llengua en concret, llenguatge articulat i sons. Pot ser més efímera o més present segons el context.
- Escrita: Representació gràfica de signes que van associats a un concepte o idea.
- No verbal: És aquella que es realitza amb signes no lingüístics, com el llenguatge corporal o el llenguatge irònic.
Escolta Activa: Fonaments i Millora
L'Escolta Activa és un esforç mental per part del receptor per entendre la totalitat del missatge, incloent-hi el llenguatge verbal i no verbal que rep de l'emissor. Implica una atenció i concentració plena per part del receptor, que el capacita per entendre el missatge i demostrar, mitjançant la retroalimentació, que el missatge ha estat ben interpretat.
Per a una escolta activa efectiva, s'han de complir dos requisits fonamentals:
- L'emissor ha d'emetre el missatge de la manera més adequada possible.
- El receptor ha d'escoltar amb atenció, ser capaç de sintetitzar els punts més importants i confirmar a l'emissor que ha entès el seu missatge amb retroalimentació.
Requisits per Millorar l'Escolta Activa
Per millorar l'escolta activa, és bàsic tenir en compte els següents punts:
- L'emissor s'ha de preparar el tema que ha de tractar.
- Crear un clima adequat per a la comunicació.
- Evitar les possibles distraccions.
- Acceptar altres persones sense prejudicis.
- Escoltar amb empatia.
- Invertir el temps necessari per escoltar la totalitat del missatge.
- No avançar conclusions.
- Preguntar dubtes i prendre nota si és necessari.
- Realitzar un petit resum de la informació rebuda.
Obstacles de l'Escolta Activa
Alguns obstacles que dificulten l'escolta activa són:
- Si el que diuen suposa un canvi en nosaltres.
- Impaciència i ser impulsiu.
- Ser passiu davant el missatge.
- Ser subjectiu en la interpretació.
- Emetre judicis abans de temps.
Dinàmiques per Fomentar el Treball i la Comunicació
Aquestes dinàmiques afavoreixen el treball en equip i la comunicació:
- Pluja d'idees (Brainstorming): L'objectiu és crear un ambient relaxat perquè cadascú sigui capaç d'expressar les seves idees lliurement. Hi ha d'haver una persona que dirigeixi la sessió.
- Phillips 6/6: Un grup de persones es divideix en 6 subgrups de 6 persones i es donen 6 minuts per discutir un tema concret que s'estigui treballant. Tothom participa en poc temps. Quan passen els 6 minuts, els representants de cada grup exposen en veu alta la idea principal.
- Jocs de rol: Es treballa la comunicació, l'empatia i la resolució de conflictes entre els participants.
- Jornades Outdoor Training: Es basa en la premissa de retenir el 20% del que es veu, el 20% del que se sent i el 80% de l'experiència. Tracta de fer sortir el personal de l'empresa a un medi natural per fomentar la interacció, l'expressió i el treball en equip mitjançant activitats pràctiques.