Comunicació Efectiva: Barreres, Habilitats i Tècniques

Enviado por ojitos y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,93 KB

Principals Barreres de la Comunicació

Elements que dificulten, delimiten, obstrueixen o eviten que la comunicació sigui eficient.

Barreres Semàntiques

És el coneixement del significat de les paraules.

  • L'ús incorrecte per part de l'emissor.
  • El desconeixement del significat per part del receptor.

Barreres Psicològiques

Cada persona té la seva pròpia creença, actitud, pensament, etc., que pot entrebancar la comunicació. La personalitat de l'individu juga un paper molt important, tant en la introversió com en l'extroversió.

Barreres Fisiològiques

L'estat de salut, discapacitats físiques o la hipoacúsia són les que formen part d'aquesta barrera.

Barreres Físiques

Compren tota interferència que obstaculitzi la informació (auditiva, visual, olorosa o tàctil).

  • Sorolls.
  • Auditoris amb mala acústica.

Barreres Socioculturals

  • La religió.
  • Les diferències ètniques.
  • L'estatus social.
  • Els costums.

Comunicació No Verbal

Paraleng (Paralanguage)

Són els senyals vocals no verbals. Fa referència a com es diu una cosa i no al contingut del que es diu, basant-se en la impressió que es dona en parlar. Els elements paralingüístics acompanyen els elements verbals i són molt importants perquè comuniquen sentiments, actituds i personalitat, i donen significat a la parla. També es poden intuir estats anímics i actituds, perquè les coses es poden dir de diferents maneres, expressant emocions i diferents significats.

Segons la qualitat del so, el volum, el to, la velocitat, la qualitat i la fluïdesa, igual que el silenci, indiquen aspectes personals.

Components del Paraleng

  • Qualificatius vocals.
  • Caracteritzadors vocals.
  • Segregats vocals.

Kinèsica

És l'estudi dels moviments corporals. Aquest conjunt posseeix un significat i permet una interpretació específica sempre que no contradigui la credibilitat del missatge.

Proxèmica

Estudia l'ús i la percepció de l'espai social i personal. Hall sosté que la utilització de l'espai influeix en la capacitat de relació amb els altres, perquè cada persona té les seves necessitats territorials. Cada persona té una distància en la qual se sent segura i, quan aquesta es veu envaïda, afecta negativament la comunicació.

L'Escolta Activa

Escoltar i entendre la comunicació des del punt de vista del receptor.

Barreres de l'Escolta Activa

  • El receptor es compara amb l'emissor.
  • Llegir el pensament.
  • Assajar la resposta.
  • Selecció de la informació.
  • Jutjar.
  • Somiar despert.
  • Identificar-se.
  • Aconsellar.
  • Discutir.
  • Voler tenir sempre la raó.
  • Canviar de tema.

Habilitats Socials

És un conjunt de conductes emeses per una persona en un context interpersonal, que expressa sentiments, actituds, desitjos, opinions d'una manera adequada, respectant les conductes dels altres i que generalment resol els problemes immediats minimitzant els possibles problemes futurs.

Assertivitat

És la conducta que permet a una persona actuar sobre els seus interessos, defensant-se sense ansietat i expressar còmodament sentiments honestos o exercir els seus drets sense negar els drets dels altres.

Obstacles a l'Assertivitat

  • Conducta passiva.
  • Conducta agressiva.
  • Agressió verbal directa i/o indirecta.

Exposicions Orals

Objectius de les Exposicions

  • Informar.
  • Incitar.
  • Entretenir.

Fases de la Preparació d'una Exposició

Auditori

Adquirir el domini del lloc, familiaritzar-se amb ell. Saber si s'estarà assegut o de peu, si s'estarà al mateix nivell del públic, si es parlarà per micròfon, si hi ha elements de suport. Com més informació, més seguretat.

Audiència

Conèixer les característiques de les persones a les quals va dirigida la informació. Això reduirà la incertesa i donarà pautes d'adaptació.

La Preparació del Discurs

Un discurs ha de contenir:

  • Introducció: De què es parlarà? Per què? Com?
  • Desenvolupament.
  • Tancament.

Importància del llenguatge no verbal:

  • To de veu (alternar el to).
  • Ajudes visuals.
  • Contacte visual.
  • Somriure.
  • Vestimenta adequada.

La Posada en Escena

L'autoconfiança és essencial per superar la por, encara que una certa ansietat en petita dosi pot ser positiva. La confiança aporta seguretat. És essencial treballar-la per sentir més confiança. Això s'aconsegueix amb:

  • El domini del tema.
  • Preparació exhaustiva.
  • Control de variables externes.
  • Evitar estimulants.

Entradas relacionadas: