Comprensió de l'Empatia, Emocions i Neurotransmissors

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,63 KB

Empatia: Capacitat d'identificar, reconèixer i connectar de manera sincera amb els sentiments i emocions d'altres persones.

Autoempatia: Capacitat de connectar amb les emocions pròpies.

Gestionar relacions amb empatia ens dóna seguretat i promou la gestió no violenta del conflicte. Reconèixer i respondre al trauma/dany sofert.

Assertivitat:

  • Fermesa, seguretat personal i confiança en un mateix, permet l'expressió adequada d'emocions en les relacions socials.
  • Més satisfeta amb ella mateixa i amb els altres, és capaç d'evitar que la manipulin, més lliure en les seves relacions, amb més autoestima i més capacitat d'autocontrol emocional, i es mostra respectuosa amb tothom.
  • És la llibertat de decidir, amb responsabilitat, allò que volem fer a la nostra vida i ens permet actuar en base als nostres interessos o necessitats. És dir “sí” quan volem dir “sí” i dir “no” quan volem dir “no”.

- Permet:

  1. Frenar o desarmar les persones que ens ataquen.
  2. Aclarir equívocs.
  3. Fer que els altres se sentin respectats i valorats.


Emocions:

  • Positives o negatives NO 🡪 agradables o desagradables.
  • Saber reconèixer-les i gestionar-les per tal que ens ajudin en la nostra vida quotidiana.

- Emocions bàsiques:

  • Por: Fugir del perill o situació de risc per a la vida.
  • Fàstic: Proteger-te d'aliments tòxics, substàncies infeccioses, potencia la higiene.
  • Ràbia: Defensar-se d'enemics o altres grups de la mateixa espècie per conservar territoris, recursos o parella.
  • Alegria: Viure en grup, augmentar possibilitats de sobreviure, ajuda a la reproducció, transmetre coses positives.
  • Tristesa: Cohesió de grup, apreciar coses/persones, ajuda a la supervivència, cura.
  • Sorpresa: Prudència, curiositat, defensa davant coses desconegudes, transmissió de coneixements.

Sentiments:

Es generen poc a poc, són menys intensos que les emocions i intervé el pensament i, per tant, són conscients. Normalment, solen tenir una major duració.

Diferència amb emocions: durada, intensitat i pensament.



Sistema límbic:

Sobre el tronc encefàlic i sota del còrtex.

Tàlem:

Distribueix informació a les àrees del cervell.

Essencial 🡪 Passen tots els sistemes sensorials, menys l'olfacte.

Un dany pot provocar coma irreversible.

Forma un circuit tancat amb el còrtex.

S'encarrega de la vigília i l'atenció, produeix la consciència.

Amígdales:

Troben respostes per donar a les emocions que arriben i després memoritzar-les.

Autèntica especialitat 🡪 por i sensacions negatives.

Cada amígdala rep informació dels sentits per respondre si hi ha perill mitjançant immobilització del cos, acceleració de la freqüència cardíaca i activa hormones d'estrès (cortisol o adrenalina).

Participen en la consolidació de records.

Un funcionament defectuós 🡪 ansietat, depressió, fòbies o estrès posttraumàtic.

Hipocamp:

Participa en processos de la memòria i la visió espacial.

S'activa amb neurotransmissors (serotonina, dopamina, noradrenalina) associats al benestar.

Però molts receptors de cortisol (hormona d'estrès) 🡪 llargs períodes d'estrès es poden atrofiar o no respondre bé i causar depressió severa o esquizofrènia.


Hipotàlem:

4 g i 4 mm.

Funció 🡪 Assegurar la supervivència.

Recull les més variades informacions provinents del cos i, quan cal, posa en marxa reaccions químiques i neuronals per garantir l'equilibri dels recursos vitals.

Controla: temperatura corporal, set, gana, cicle de son, vigília i comportament sexual.

També la hipòfisi (hormona de creixement, hormona alliberadora de corticotropina, oxitocina, vasopressina, prolactina, gonadotropina).

Ganglis basals:

Relacionats amb el moviment voluntari i automàtic, moviment d'ulls, però també amb emocions i cognicions.

Nucli accumbens:

Paper en el sistema de recompensa i rebuig. També en l'efecte placebo, la impulsivitat i la dependència emocional.

Estriat:

Associat al reforç de l'aprenentatge i altres funcions cognitives com la recompensa. S'activa quan tenim una experiència plaent o quan simplement l'esperem.

Circumvolucions cingulars:

Implicades en el control emocional, la predicció i la presa de decisions. També en la recuperació de records i l'aprenentatge.


Neurotransmissors:

Noradrenalina: 7 receptors

Intervé en la formació de memòries.

Excitatòria.

Inhibitòria: redueix la transmissió del dolor.

Serotonina: 8 receptors

Inhibitòria de la ira i l'agressió. Regula la gana, el desig sexual, la temperatura corporal i la son.

Inhibitòria: paper en ansietat i depressió.

Excitatòria: paper en l'acció antipsicòtica, modulació presinàptica de l'alliberació de NT, paper en processos cognitius, ansietat.

GABA: 2 receptors

Ajuda a dormir i disminuir l'ansietat. Estimula el creixement.

S'oposa a l'excitació de les neurones, per tant, actua com a inhibidor per la concentració de l'atenció i la consecució d'objectius intel·lectuals.


Dopamina: 5 receptors

Motiva a realitzar accions. Incrementa la creativitat en la generació d'idees. Pot afectar la velocitat de l'aprenentatge i explica la rigidesa que s'observa en algunes persones a l'actuar i aprendre.

Excitatòria: funció en ganglis basals, memòria i rendiment.

Inhibitòria: disminueix l'alliberació de dopamina, redueix descàrregues neuronals.

Endorfines:

Substàncies naturals sintetitzades pel cervell que, entre altres coses, alleugen el dolor com només ho poden fer els opiacis que inclouen la morfina, la heroïna i la codeïna. Les endorfines no tenen efectes secundaris.

Principal acció: bloquejar els detectors de dolor en el cervell.

Zones del cervell implicades: encèfal i mesencèfal.

Relació amb l'hormona ACTH, que s'allibera durant l'estrès.

Al unir-se amb els receptors, produeix efectes d'eufòria, depressió respiratòria, reducció de la mobilitat gastrointestinal i analgèsia.

Entradas relacionadas: