Comprensió de l'Empatia, Emocions i Neurotransmissors
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,63 KB
Empatia: Capacitat d'identificar, reconèixer i connectar de manera sincera amb els sentiments i emocions d'altres persones.
Autoempatia: Capacitat de connectar amb les emocions pròpies.
Gestionar relacions amb empatia ens dóna seguretat i promou la gestió no violenta del conflicte. Reconèixer i respondre al trauma/dany sofert.
Assertivitat:
- Fermesa, seguretat personal i confiança en un mateix, permet l'expressió adequada d'emocions en les relacions socials.
- Més satisfeta amb ella mateixa i amb els altres, és capaç d'evitar que la manipulin, més lliure en les seves relacions, amb més autoestima i més capacitat d'autocontrol emocional, i es mostra respectuosa amb tothom.
- És la llibertat de decidir, amb responsabilitat, allò que volem fer a la nostra vida i ens permet actuar en base als nostres interessos o necessitats. És dir “sí” quan volem dir “sí” i dir “no” quan volem dir “no”.
- Permet:
- Frenar o desarmar les persones que ens ataquen.
- Aclarir equívocs.
- Fer que els altres se sentin respectats i valorats.
Emocions:
- Positives o negatives NO 🡪 agradables o desagradables.
- Saber reconèixer-les i gestionar-les per tal que ens ajudin en la nostra vida quotidiana.
- Emocions bàsiques:
- Por: Fugir del perill o situació de risc per a la vida.
- Fàstic: Proteger-te d'aliments tòxics, substàncies infeccioses, potencia la higiene.
- Ràbia: Defensar-se d'enemics o altres grups de la mateixa espècie per conservar territoris, recursos o parella.
- Alegria: Viure en grup, augmentar possibilitats de sobreviure, ajuda a la reproducció, transmetre coses positives.
- Tristesa: Cohesió de grup, apreciar coses/persones, ajuda a la supervivència, cura.
- Sorpresa: Prudència, curiositat, defensa davant coses desconegudes, transmissió de coneixements.
Sentiments:
Es generen poc a poc, són menys intensos que les emocions i intervé el pensament i, per tant, són conscients. Normalment, solen tenir una major duració.
Diferència amb emocions: durada, intensitat i pensament.
Sistema límbic:
Sobre el tronc encefàlic i sota del còrtex.
Tàlem:
Distribueix informació a les àrees del cervell.
Essencial 🡪 Passen tots els sistemes sensorials, menys l'olfacte.
Un dany pot provocar coma irreversible.
Forma un circuit tancat amb el còrtex.
S'encarrega de la vigília i l'atenció, produeix la consciència.
Amígdales:
Troben respostes per donar a les emocions que arriben i després memoritzar-les.
Autèntica especialitat 🡪 por i sensacions negatives.
Cada amígdala rep informació dels sentits per respondre si hi ha perill mitjançant immobilització del cos, acceleració de la freqüència cardíaca i activa hormones d'estrès (cortisol o adrenalina).
Participen en la consolidació de records.
Un funcionament defectuós 🡪 ansietat, depressió, fòbies o estrès posttraumàtic.
Hipocamp:
Participa en processos de la memòria i la visió espacial.
S'activa amb neurotransmissors (serotonina, dopamina, noradrenalina) associats al benestar.
Però molts receptors de cortisol (hormona d'estrès) 🡪 llargs períodes d'estrès es poden atrofiar o no respondre bé i causar depressió severa o esquizofrènia.
Hipotàlem:
4 g i 4 mm.
Funció 🡪 Assegurar la supervivència.
Recull les més variades informacions provinents del cos i, quan cal, posa en marxa reaccions químiques i neuronals per garantir l'equilibri dels recursos vitals.
Controla: temperatura corporal, set, gana, cicle de son, vigília i comportament sexual.
També la hipòfisi (hormona de creixement, hormona alliberadora de corticotropina, oxitocina, vasopressina, prolactina, gonadotropina).
Ganglis basals:
Relacionats amb el moviment voluntari i automàtic, moviment d'ulls, però també amb emocions i cognicions.
Nucli accumbens:
Paper en el sistema de recompensa i rebuig. També en l'efecte placebo, la impulsivitat i la dependència emocional.
Estriat:
Associat al reforç de l'aprenentatge i altres funcions cognitives com la recompensa. S'activa quan tenim una experiència plaent o quan simplement l'esperem.
Circumvolucions cingulars:
Implicades en el control emocional, la predicció i la presa de decisions. També en la recuperació de records i l'aprenentatge.
Neurotransmissors:
Noradrenalina: 7 receptors
Intervé en la formació de memòries.
Excitatòria.
Inhibitòria: redueix la transmissió del dolor.
Serotonina: 8 receptors
Inhibitòria de la ira i l'agressió. Regula la gana, el desig sexual, la temperatura corporal i la son.
Inhibitòria: paper en ansietat i depressió.
Excitatòria: paper en l'acció antipsicòtica, modulació presinàptica de l'alliberació de NT, paper en processos cognitius, ansietat.
GABA: 2 receptors
Ajuda a dormir i disminuir l'ansietat. Estimula el creixement.
S'oposa a l'excitació de les neurones, per tant, actua com a inhibidor per la concentració de l'atenció i la consecució d'objectius intel·lectuals.
Dopamina: 5 receptors
Motiva a realitzar accions. Incrementa la creativitat en la generació d'idees. Pot afectar la velocitat de l'aprenentatge i explica la rigidesa que s'observa en algunes persones a l'actuar i aprendre.
Excitatòria: funció en ganglis basals, memòria i rendiment.
Inhibitòria: disminueix l'alliberació de dopamina, redueix descàrregues neuronals.
Endorfines:
Substàncies naturals sintetitzades pel cervell que, entre altres coses, alleugen el dolor com només ho poden fer els opiacis que inclouen la morfina, la heroïna i la codeïna. Les endorfines no tenen efectes secundaris.
Principal acció: bloquejar els detectors de dolor en el cervell.
Zones del cervell implicades: encèfal i mesencèfal.
Relació amb l'hormona ACTH, que s'allibera durant l'estrès.
Al unir-se amb els receptors, produeix efectes d'eufòria, depressió respiratòria, reducció de la mobilitat gastrointestinal i analgèsia.