Comprensió del Coneixement i el Desenvolupament Cognitiu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4 KB
El terme cognitiu llatí “cognoscere” vol dir conèixer, referint-se al coneixement o saber. Arriba a pensar, tenir coneixement i a comprendre.
Bàsiques de la Cognició
- Memòria: transferència de la informació fins als magatzems de la memòria.
- Atenció: concentració de la ment.
- Percepció: capacitat de percebre estímuls del medi.
Funcions Superiors de la Cognició
- Pensament: capacitat mental associada al processament, comprensió i transmissió de la informació.
- Llenguatge: mitjà per comunicar-se, és l’instrument que serveix per ordenar el pensament i organitzar la memòria.
- Creativitat: capacitat d’observar les coses amb un nou enfocament, de reconèixer problemes que d’altres no veuen.
- Raonament: capacitat que té l’ésser humà de deduir una conclusió que no existia en els elements de partida.
Tipus de Raonament
- Raonament inductiu: treu conclusions generals a partir d’un cas particular.
- Raonament deductiu: partint d’una premissa general, s’extrau en casos particulars.
Memòria i Atenció
- Memòria sensorial: emmagatzem de les sensacions que recullen els òrgans sensorials.
- Memòria a curt termini: emmagatzem de la informació durant un temps breu.
- Memòria a llarg termini: capacitat il·limitada per retenir la informació.
Estadis del Desenvolupament Cognitiu
Estadi 1 - Intel·ligència sensoriomotriu (0 a 2 anys)
- Subestadi 1: mecanismes reflexos (0-1 mes): ajuden a l’infant a respondre als estímuls de l’entorn i adaptar-se al medi.
- Subestadi 2: reaccions circulars primàries (1-4 mesos): accions centrades en el seu cos, repeteix una acció que està adquirint i que ha descobert per atzar.
- Subestadi 3: reaccions circulars secundàries (4-8 mesos): imiten les accions que fan els altres, no hi ha conducta intencionada.
Subestadi 4
Coordinació dels esquemes de conducta previs (8 a 12 mesos): conductes imitatives d’accions senzilles amb moviments del seu propi cos.
Subestadi 5
Nous descobriments per experimentació (12 a 18 mesos): participa activament en la construcció del seu propi coneixement.
Subestadi 6
Novetats en les representacions mentals: pot trobar un objecte que li amaguin davant d’ell en 2 llocs, encara que no hagi vist els seus desplaçaments.
Estadi 2 - Intel·ligència pre-operatòria (2-7 anys)
- Joc simbòlic: utilitza objectes com si fossin una altra cosa.
- Imitació diferida: imitació sense la presència del model.
- Egocentrisme: l’infant està centrat en ell mateix.
- Centració: incapaç de coordinar diferents perspectives i compensar diferents dimensions d’un objecte determinat.
- Sincretisme: raonament il·lògic que passa intuïtivament d’una premissa a una conclusió.
- Juxtaposició: incapaç de relacionar o ordenar de forma lògica una frase amb la conjunció “i”.
- Irreversibilitat: incapaç d’executar una acció en els dos sentits.
Subestadi 1
Pensament simbòlic i preconceptual (2-4 anys): elabora vocables per designar el que vol, utilitza preconceptes que no són conceptes universals.
Subestadi 2
Pensament intuïtiu (4-7 anys): Realisme: dibuixa molts gargots, ell diu que són papallones i realment no ho són; Animisme: atribuir vida i consciència a objectes inanimats; Artificialisme: creu que totes les coses que existeixen han estat fabricades per l’home.