Comprendre la Cultura i l'Estructura de l'Empresa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Medicina y Salud
Escrito el en catalán con un tamaño de 171,07 KB
Les empreses són organitzacions de persones que tenen uns objectius concrets, treballen dins d'una estructura, amb uns mitjans específics i compleixen unes funcions determinades. Objectius: econòmics i socials.
L’empresa és un sistema de relacions obert (relació amb l’entorn, interacció). L’organització de l’empresa consisteix a coordinar els mitjans de producció de què disposa amb les activitats que ha de desenvolupar, amb la finalitat d’assolir els objectius de l’empresa.
Concepte genèric de cultura: “conjunt de creences, tradicions, formes de vida materials i espirituals d’un poble o societat”.
Què defineix la cultura d’empresa? Que el grup de persones que la conforma té un estil de vida propi que la defineix i diferencia d’altres. Característiques de la cultura d’empresa:
- Afecta a tots els membres de l’empresa.
- S’aprèn amb les vivències i l’observació.
- Comparteix un conjunt de símbols, idees, valors...
- La diferencia d’altres empreses.
- Actua com un element de cohesió en moments crucials.
- Es transmet a través de tots els membres de l’empresa.
Elements que actuen en el procés organitzatiu:
Variables: estructurals, distribució del poder, complexitat en l’organització.
Elements contextuals: entorn, tecnologia, dimensions, globalització econòmica, ampliació de la demanda de productes i serveis.
Canvis en l’estructura de l’empresa:
- Directes: condicions de treball.
- Indirectes: qualitat i productivitat.
Els organigrames són la representació gràfica de l’estructura de l’empresa. Contenen la jerarquia dels òrgans que representen, el nom del lloc de treball i les tasques de cada òrgan.
Organització formal:
- Planificada per la direcció.
- Estructura rígida.
- Representada per organigrames.
- Coordinada.
- Regida per normes i sancions.
Organització informal:
- Sorgeix de forma espontània.
- Estructura flexible.
- Lligada als diversos líders.
- Pot ser font de rumors.
Canvis en l’estructura de l’empresa: posa exemples.
- Canvis directes: en les condicions de treball. Exemples: sou, horari, seguretat i protecció, etc.
- Canvis indirectes: en la qualitat i productivitat. Exemples: monotonia, poca responsabilitat, aspiracions professionals no satisfetes, falta de conciliació de la vida personal, etc.