Composició IV de Wassily Kandinsky: Anàlisi i Significat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,91 KB
Composició IV
Fitxa tècnica
Nom: Composició IV
Autor: Wassily Kandinsky
Cronologia: 1911
Estil: Abstracte
Tècnica i suport: Oli sobre tela
Localització: Düsseldorf
Autor
Wassily Kandinsky, nascut a Moscou el 1866 i mort a París el 1944, és considerat el pioner de l'art abstracte. Va fundar el grup Der Blaue Reiter abans de passar a l'abstracció. Va ser professor a l'escola Bauhaus i va desenvolupar un estil geomètricament abstracte.
Estil
Abstracte, amb importància a les línies i els colors. L'abstracció és un estil artístic que prescindeix dels elements figuratius i dóna més importància a la forma i al color. La seva primera aquarel·la abstracta (1910) és una obra que no presenta cap tema i que només mostra un conjunt de línies i taques multicolors.
Descripció
Composició IV és un quadre no figuratiu ple de color en el qual encara podem entreveure elements que remeten, per les seves formes, a objectes de la natura.
Esquerra: dos genets semblen estar lluitant damunt l'arc giratori, dues barques amb rems.
Centre: allò que sembla ser un castell culmina una muntanya tufava davant la qual tres cavallers (cosacs) subjecten dos estandards.
Dreta: figures estirades a terra i muntanya dentada.
Elements plàstics
El predomini del color és total i absolut, i ens obliga a mirar d'un costat a l'altre del quadre. Colors vius i molt contrastats. Els colors càlids com els grocs, els ataronjats i els vermells conviuen amb els freds, com el blau i el verd, formant un conjunt harmoniós. La línia negra també hi és present, i algunes semblen voler limitar les masses de color.
Pinzellada: Traços forts, segurs, que marquen formes entre reals i abstractes.
Llum: No hi ha un focus de llum concret, només la lluminositat o intensitat dels colors emprats.
Composició
És una obra simètrica, oberta i superficial. La composició s'articula en dues parts clarament diferenciades a partir de les dues línies negres centrals que travessen el quadre de dalt a baix.
Esquerra: dinamisme
Dreta: serenitat. Allò dinàmic (esquerra) i allò serè (dreta) s'entrellacen gràcies a la força i a la lliure disposició que l'artista atorga als colors.
Representació de l'espai: Gairebé no hi ha profunditat, pràcticament tot està en el mateix pla. Només una certa profunditat per l'alternança de colors càlids i freds.
Ritme
El moviment ve donat per la combinació de diferents línies, horitzontals, verticals, corbes i amb un domini de la diagonal, que proporciona un ritme ascendent d'esquerra a dreta. També per la utilització dels colors, amb l'expansió dels colors càlids oposada a la contracció dels freds, és a dir, moviments centrífugs i centripets.
Temps: Representació d'un moment instantani ple de dinamisme.
Temàtica figurativa.
Significat
Per parlar del significat d'aquesta obra hem d'esmentar la seva formació musical. Kandinsky considerava que els colors podien produir vibracions emotives, igual que fan les notes musicals. Per ell, cada color provoca una emoció i equival a un so. Per tant, el que Kandinsky realment ha volgut pintar és un "paisatge" de sensacions a través d'una harmonia cromàtica, utilitzant colors en lloc de notes musicals.
Funció: estètica/decorativa.
Encàrrec
Aquesta obra va ser realitzada per voluntat de l'artista; és una de les deu grans "Composicions" que va realitzar.