Composició IV de Kandinsky i La Persistència de la Memòria de Dalí: Anàlisi
Enviado por Adri_Stark y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,52 KB
Composició IV: Fitxa Tècnica
- Títol: Composició IV
- Autor: Kandinsky
- Cronologia: 1911
- Tècnica: Oli sobre tela
- Mides: 1,59x2,50m
- Estil: Abstracte
- Tema: Lluita entre cavallers
- Localització: Düsseldorf
Autor: Vassily Kandinsky
Va ser el pioner de l'art abstracte. Detestava el progrés i la ciència com a motor de la humanitat, ja que creia que la regeneració de la humanitat passava per la seva interioritat. Va fundar amb Marc "El Jant Blau". Al 1912 va publicar "L'espiritualitat de l'art". La revolució russa no el va convèncer i va tornar a Alemanya, on va ser professor de l'escola de Bauhaus i va acabar fugint als EUA.
Context Històric
Pau armada entre potències europees i les aliances que aquestes van formar. El Tractat de Versalles va ser una pau ineficaç pels europeus. Així com els Americans, les avantguardes van estar molt implicades en els esdeveniments polítics i socials del primer terç del segle. A més, apareix una societat consumista com a resultat de la II Revolució Industrial.
Descripció Formal
Sembla una lluita entre 2 cavallers al costat d'una muntanya, coronada per un castell. L'únic element que es distingeix amb claredat és l'arc de Sant Martí. Hi ha 3 figures que semblen ser cavallers que aguanten unes llances, aquestes divideixen l'obra en 2 parts. A l'esquerra predominen els plans irregulars i les línies inacabades que donen sensació de dinamisme. A la dreta hi ha més serenitat gràcies a la forma dels colors.
El Cromatisme
Colors i línies estan presentats de formes lliures com notes musicals en una partitura.
Estil Abstracte
Els artistes rebutgen l'art tradicional per captar la realitat i és a partir de les línies i del color que volen ambdós a captar les funcions. L'espiritualitat és la viva característica essencial ja que molts la contraposen al materialisme. Kandinsky és l'autor més representatiu. A partir de la II Guerra Mundial va ser quan va tenir més èxit.
La Persistència de la Memòria: Fitxa Tècnica
- Títol: La Persistència de la Memòria
- Autor: Dalí
- Cronologia: 1931
- Tècnica: Oli sobre tela
- Mides: 24x33m
- Estil: Surrealista
- Tema: Oníric
- Localització: MOMA
Autor: Salvador Dalí
Dalí va començar els seus estudis d'art a Figueres, però el 1921 es va anar a Madrid on va ingressar a l'escola de Belles Arts. Pertany al grup Generació del 27. Breton el va expulsar d'un grup a causa del seu interès econòmic que Dalí veia en l'art. Al 1929 es va enamorar de Gala i el va portar a obres eròtiques. Al final dels 30 es va instal·lar a NYC. Al 1948 va tornar a Espanya on va trobar facilitats per part del règim de Franco.
Context Històric
L'obra s'engloba dintre de les primeres avantguardes del s.XX. La fallida del 29, II República a Espanya, final monarquia Alfons XIII, final restauració...
Descripció Formal
Amb un paisatge realista de fons, trobem 4 rellotges disposats en diferents superfícies.
- 2 rellotges sobre una pedra. Un és dur amb formigues a sobre.
- En segon lloc, hi ha un rellotge tou sobre una branca. Darrere una plataforma que connecta amb el fons marí.
- Finalment, l'últim a sobre d'una forma antropomòrfica que té un autoretrat de Dalí dormint. Reforça la idea de somni.
Composició asimètrica, dividida per l'horitzó. Equilibri perfecte. Perspectiva lineal. Predominen línies rectes que contrasten amb línies corbes.
Estil Surrealista
Apareix al 1924 per Breton. Es confecciona a partir de teories psicoanalistes de Freud. Es busca la representació del fet psíquic elemental. Formes allargades i espais buits.
Significat i Funció
El tema de l'obra és el pas del temps i la persistència de la memòria. Els rellotges són els protagonistes de l'obra: relacionat amb ells el concepte de memòria. El rellotge de les formigues representa el present.
Models i Influències
Segueix a pintors com Bosch, Magritte, el qual emprava una tècnica de reproducció gairebé fotogràfica de la realitat. Dalí creia que era ell el veritable representant del surrealisme.