Composició IV de Kandinsky: Anàlisi Profunda i Significat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,36 KB

1. Fitxa Tècnica

Títol
Composició IV
Autor
Wassily Kandinsky (1866-1914)
Dimensions
1,60 x 2,5 m
Data de realització
1911
Localització
Düsseldorf
Estil
Expressionisme Abstracte

2. Context Històric: Primera Meitat del Segle XX

L'obra s'emmarca en la primera meitat del segle XX, un període de grans canvis socials, polítics i culturals que van influir profundament en el desenvolupament de l'art modern.

3. Anàlisi Formal

Descripció General

Es tracta d’una pintura en la qual podem veure que els protagonistes absoluts són els colors i les línies, de tal manera que les figures deixen de ser el referent. Això ens fa parlar que estem davant d’una obra abstracta, però una mirada més acurada ens fa veure que hi ha una certa base figurativa. D’aquí que es parli de la presència d’uns genets, de figures que estan remant i de formes com la de la muntanya, castells i formes que recorden l’arquitectura russa més tradicional.

Aspectes Formals Clau

Tècnica

Oli i aquarel·la sobre tela.

Color i Línia

El color i la línia són els dos elements més importants. La línia és negra i el seu traç és fort, segur, precís, i trobem tant línies verticals com diagonals i corbes. Els colors són vius, llampants, plans, molt contrastats, i en trobem tant de càlids com de freds.

Llum

En relació a la llum, no en podem parlar d’un focus en concret, perquè és una llum que ve donada pel color. La perspectiva no apareix en un sentit convencional, sinó que els colors càlids o freds són els que ens apropen o allunyen.

Composició

Un altre aspecte molt important és la composició. Destaquen sobretot les dues línies negres que divideixen la tela en dues de manera quasi simètrica. Les línies en diagonal fan que la pintura s’obri com si es tractés d’un ventall; cada costat està treballat de manera diferent. A l’esquerra la sensació de moviment està molt present, mentre que a la dreta hi ha més estabilitat de les formes. En conjunt, tota l’obra està surant sobre la tela.

Estil: Expressionisme Abstracte

Kandinsky és un dels grans representants de la pintura abstracta i se’l considera l’autor de la primera aquarel·la abstracta. Ell es va vincular amb el que es coneix com l'expressionisme alemany, que es va desenvolupar entre 1905 i 1933 i que es va manifestar a nivell pictòric, literari, escultòric, musical, cinematogràfic... Dins l’expressionisme hi va haver diferents corrents: Die Brücke (el pont), que es caracteritzava per la seva voluntat de crítica social, i Der Blaue Reiter (el genet blau), que defensava que l’obra d’art havia de ser una realitat independent, vinculada a una cadena formada per l’artista, l’obra i l’espectador. Volien que l’obra s’emancipés de la realitat per tal d’arribar a l’abstracció, destacant també la importància de la música en el món de l’art.

4. Comentari i Interpretació

Biografia de Wassily Kandinsky

Kandinsky va néixer a Moscou l’any 1866. Va estudiar dret i va començar a exercir com a advocat amb un cert èxit, però quan té 30 anys, el 1896, comença a pintar perquè hi ha un seguit de fets que li fan donar aquest pas: visitar una exposició de Monet, escoltar l’òpera Lohengrin de Wagner i pensar que li agradaria convertir tots aquells sons en línies i colors, i els descobriments que es feien en l’àmbit científic. Es muda a Munic i allà comença a pintar i es va convertir en un dels artistes més importants i membre fundador del grup Der Blaue Reiter el 1911 amb el seu amic Franz Marc. Amb l’esclat de la Primera Guerra Mundial, tornarà a Rússia i amb la Revolució Russa es vol quedar, perquè creu que és una gran oportunitat, però l’evolució del comunisme no li agrada i l’any 1922 torna a Alemanya. A partir del 1922 i fins al 1933 (amb l'arribada de Hitler), la Bauhaus (on treballa com a professor) és clausurada i marxa a França, on morirà l’any 1944. A més de pintar, també va escriure sobre les seves idees pictòriques. Els seus llibres més importants van ser:

  • D’allò espiritual en l’art (1911), on reflexiona sobre el seu treball, sobre la importància de la música i la seva evolució vers l’abstracció.
  • Punt i línia sobre el pla, escrit posteriorment.

Tema i Significat de l'Obra

Inicialment s’havia comentat que aquesta pintura podia representar una lluita entre genets i cavallers; també s’havia parlat que podia ser la representació d’un conte de fades. Però en realitat, Kandinsky no vol donar-li un caràcter narratiu i, per tant, el que ell pretén és representar una simfonia de colors i que tant el color com les línies formin una dansa, on els elements més importants serien el punt (repòs), la línia (moviment) i els colors que s’estarien enfrontant, sobretot el groc i el blau. El que ell, per tant, pretén és que la seva obra arribi a l’ànima de l’espectador i incideixi en la seva sensibilitat, de tal manera que ell diu que mirar un quadre és igual que escoltar una composició musical, on cada color és una nota i l’artista és el responsable de fer vibrar l’ànima humana. La funció és estètica, comercial i experimental. Les influències que ell rep són sobretot de l’art tradicional rus, de l’Edat Mitjana alemanya, de l’art popular rus i de les icones.

5. Conclusió

Composició IV és una obra cabdal en la trajectòria de Kandinsky i en la història de l'art abstracte. Representa la culminació de la seva recerca d'una expressió purament espiritual a través del color i la forma, alliberada de la representació figurativa. La seva complexitat formal i la profunditat del seu significat la converteixen en un referent ineludible per comprendre l'evolució de l'art modern i la visió de l'artista sobre la connexió entre l'art, la música i l'ànima humana.

Entradas relacionadas: