Composició en les Arts Gràfiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,47 KB
Tipus d’esbós
·Esbós manual: dibuix que es realitza amb llapis, en paper, a mà alçada i sense entrar massa en detalls, simplement es tracta d’idees bàsiques per escometre la posterior obra definitiva.
·Esbós digital: té el mateix propòsit que un esbós manual, la diferència és l’eina i el suport on es realitza.
Eix axial
En tota composició existeix un eix axial, una línia vertical imaginària que divideix el pla en dues parts iguals, i que no es modifica. Segons aquest eix i la disposició dels elements en el pla, la imatge posseirà simetria, asimetria o tensió.
Simetria
És l’equilibri absolut. La composició posseeix la mateixa disposició d’elements als dos costats de l’eix. En general, busquen generar la sensació d’ordre.
Asimetria
Es segueix distingint l’eix axial, però no es posseeix el mateix pes i/o elements en tots dos costats.
Arquitectura gràfica
Composició és l’art de coordinar, en funció decorativa, els diversos elements que disposa l’artista per a expressar determinats sentiments. (Matisse)
Composar
És, sintèticament, reunir i disposar en un espai diversos elements, de manera que constitueixin un sol conjunt armònic.
La composició en les Arts gràfiques.
Disposar en un espai format, diferents signes segons una idea directriu per a obtenir un resultat estètic que provoqui l’efecte desitjat, així com una lectura fàcil i agradable.
Els 4 tipus de composició en les Arts gràfiques.
·Organitzar i dissenyar diferents signes
Tots els signes gràfics posseeixen una tensió, una energia i un llenguatge particular propis.
·Idea directriu
Es basa en l’ús de la intel·ligència, la reflexió i la fantasia creadora.
·Per obtenir l’efecte desitjat
Provocar l’interès
·Fàcil lectura
Aconseguir una bona percepció a través dels òrgans sensorials
Lectura visual
Tota composició ha de formar-se creant un primer punt d’atracció i col·locant diferents elements jerarquitzats en volum o intensitat que ens indueixin a un recorregut visual totalment entenedor.
La situació i els volums dels elements de la composició ens poden donar diferents recorreguts visuals.
Equilibri
·La disposició d’un o diversos elements d’una manera que siguin visualment equivalents crea l’equilibri.
·Aconseguir l’equilibri físic: el pes d’un objecte ha d’estar compensat per un altre situat a l’extrem oposat de la balança
·Si els objectes són de materials diferents, es pot trencar l’equilibri.
·El pes visual dels elements no és constant, cada cop que afegim o traiem un element l’equilibri es desplaça.
Més info equilibri
L’equilibri pot ser simètric o asimètric.
El simètric és visualment igual en pes i to en els dos costats. Quan un dels pesos s’acosta al centre, el pes es desplaça. Per aconseguir restablir l’equilibri asimètric, hem d’incrementar la intensitat: canviar el tamany, la forma o el to.
Contrast (tensió constructiva)
Quan dos signes no tenen ni formes ni relacions iguals, manquen d’afinitat i originen contrast o oposició.
·Contrast de forma: línia i massa
·Contrast de dimensió: proporcions diferents
·Contrast simultani: forma / línia / massa / direcció / orientació
·Contrast de valor: estructura, color
Harmonia
·Harmonia de forma i to
·Harmonia de forma i de color
Alternància
És la composició que combina repeticions de signes i relacions de dimensions, valors, orientacions o posicions diferents.
·Alternància de línia i massa
·Alternància de signe invertit
Gradació
És una seqüència de signes o de relacions en la qual els elements intermedis són harmònics i els dels extrems són contrastats.
·Gradació de formes: línia, massa
·Gradació de direcció
·Gradació de color o de valor
Simplicitat
Economia d’elements gràfics (es relaciona amb pobresa i puresa)
Complexitat
Excés d’ornamentació i elements (es relaciona amb riquesa i opulència)
Previsible
Convencional i controlat
Espontani
Aparenta poca planificació (es relaciona amb les emocions i els impulsos)
Unitat
Globalment, malgrat molts elements, visualment semblen integrats en un tot
Fragmentació
Conjunt d’unitats separades, relacionades entre elles, però que conserven el caràcter individual
Es diu que un element dins d’una composició pesa, quan crida l’atenció del receptor del missatge.
Equilibri
Sensació de pes distribuït per igual
Inestabilitat
Absència d’equilibri visual
Regularitat
Distribució dels elements de manera uniforme i regular
Irregularitat
Trenca estructures rígides, sense cap previsió
Simetria
Distribució equitativa del pes en relació a l’eix, normalment vertical
Asimetria
S’aconsegueix l’equilibri amb la compensació entre els elements de la composició
Fletxa
Com indicatiu de direcció, el signe canvia notablement la seva expressivitat segons l’obertura d’angle
·A partir del 20g es quan veurem l’angle com a fletxa
·Si li apliquem a l’angle una línia es quan aconseguirem la fletxa agressiva. El signe es converteix en arma